Aktuel uddannelse: Certificeret børne-stressvejleder
Den bio-psyko-sociale model: En integrativ tilgang til sundhed og sygdom
Den bio-psyko-sociale model blev først præsenteret af den amerikanske læge George Engel i 1977 som en reaktion på den dominerende biomedicinske model, der kun fokuserede på de biologiske aspekter af sygdom. Engel argumenterede for, at sygdom ikke kun skyldtes biologiske faktorer, men også psykologiske og sociale faktorer. Modellen anerkender således, at sundhed og sygdom ikke er enkeltfaktorer, men snarere et komplekst samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer.
Biologiske faktorer omfatter genetik, hormoner og fysiologi, og påvirker vores kropslige funktioner. Psykologiske faktorer inkluderer tanker, følelser, adfærd og personlighed, og kan påvirke vores mentale og følelsesmæssige tilstand. Sociale faktorer dækker over forholdet til andre mennesker, samfundet og kulturen, og kan påvirke vores adfærd, holdninger og valg.
Anvendelse af den bio-psyko-sociale model
Den bio-psyko-sociale model har fundet anvendelse i en lang række områder, herunder medicin, psykologi, socialt arbejde og sundhedspleje. I medicin har modellen haft en stor indvirkning på måden, sundhedspersonale behandler og forstår sygdomme på. Det har ført til en mere holistisk tilgang til behandling, der tager hensyn til alle 3 aspekter i en patients liv. I psykologi og socialt arbejde har modellen haft en lignende indflydelse på terapeutisk praksis, hvor den er blevet anvendt til at forstå og behandle mentale sundhedsproblemer og sociale problemer.
Bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder
Seminarer.dk’s uddannelse til certificeret børne-stressvejleder er en unik mulighed for at lære at anvende den bio-psyko-sociale model i praksis, når det kommer til børns stress. Ved at tage uddannelsen vil du lære, hvordan du kan spotte stresssymptomer hos børn og unge og anvende dine færdigheder til at tale med forældre og kollegaer om, hvordan man kan forstå disse symptomer.
Du vil også lære at forklare symptomerne (og eventuelle løsninger) på en letforståelig måde, og afprøve forskellige tiltag for at se, om de har en gavnlig effekt på barnet/den unge. Endelig vil du lære at afhjælpe noget af den stress, som barnet/den unge oplever, og tale med barnet/den unge på en anderledes og bedre måde.
Ved at tage uddannelsen vil du opnå værdifulde færdigheder og redskaber, som du kan bruge til at hjælpe børn og unge med at tackle stress og opnå bedre sundhed og trivsel. Læs mere om uddannelsen her!