Få uddrag fra bogen 'Monstermanualen - Til børn med mange bekymringer' - Seminarer
Børn & unge
Artikel

Få uddrag fra bogen ‘Monstermanualen – Til børn med mange bekymringer’

Læs med her og få et uddrag fra bogen ‘Monstermanualen’, som skal hjælpe ængstelige børn og deres forældre med at forstå og håndtere overbekymringer.

Monstermanualen
Svedige håndflader i matematiktimerne. En tung klump i maven, når mor og far ikke er hjemme. Et hjerte, der hamrer hårdt i brystet ved tanken om lejrturen med skoleklassen.

Det er naturligt at have forbigående bekymringer eller at blive bange, men for mere end hvert 10. barn udvikler dette sig til en overdreven og længerevarende ængstelighed eller angst, som har følger for barnets trivsel. 

Som forælder kan det måske til tider være svært helt præcis at forstå, hvordan det føles for barnet, når ængsteligheden sætter ind. Det forsøger psykolog, Stine Hæk, og mindfulness-instruktør, Gitte Winther Graugaard, at forklare i deres bog, ‘Monstermanualen – Til børn med mange bekymringer’, hvor de også giver gode råd til, hvordan ængsteligheden afhjælpes. 

Monstermanualen’ kan bruges af såvel familier med ængstelige børn som af fagpersoner, der ønsker let anvendelige forklaringer og redskaber til at hjælpe børnene og deres familier med at forstå og håndtere ængsteligheden. 

Her får du et uddrag fra bogens første del, som bl.a. indeholder en novelle om pigen Simone, som kæmper med tankerne. Novellen er god til at vise, hvordan det kan føles for et barn, når negative tankespiraler tager over, og hvordan barnet kan arbejde med bekymringerne. 

Se også relevant kursus: Angst og ængstelighed hos børn

Uroen sætter ind

Simone mærker den allerede om mandagen. Hovedpinen og den velkendte uro i maven, som langsomt kommer snigende, da hun går hjem fra skole. I spisefrikvarteret talte hun og Viola om alt det sjove, de skal lave, når de på fredag skal sove sammen. At have en soveaftale med ens bedste veninde er på den ene side helt vildt fantastisk og på den anden side også virkeligt skræmmende. For denne gang er det hjemme hos Viola. Som så mange gange før, sætter bekymringerne sig som en knude i maven, og Simone får ondt lige under ribbenene. Hun løsner skoletasken lidt for at få luft, mens hun sætter farten op og skynder sig hjem. For det er rarest at være hjemme, når tankerne begynder at myldre. Tænk nu, hvis jeg bliver bange og gerne vil hjem? Eller hvad nu, hvis vi tager den forkerte bus hjem til Viola? Eller glemmer at stå af? Eller mit rejsekort ikke virker? Hvad nu, hvis jeg ikke kan sove, når vi skal i seng? Tænk, hvis der ikke er mobildækning, og jeg ikke kan ringe til mor? Og bliver mor skuffet over mig, hvis hun er nødt til at hente mig midt om natten? Og hvad vil Viola tænke om mig? Synes hun så, at jeg er mega barnlig? Så vil hun garanteret ikke være venner med mig mere. For jeg er sådan en bangebuks!

Simones bekymringer opfører sig som et slags usynligt monster, der holder af at gemme sig under hendes seng, når hun skal sove eller kommer snigende i løbet af dagen og siger ting til hende, som gør hende bange. Det er den slags monstre, som de fleste forældre siger ikke findes. Simone har tit tænkt på, om de voksne mon også kunne mærke monstre, da de var børn, og måske bare har glemt, hvordan det føles, nu hvor de er blevet voksne. Eller om de voksne bare siger, at de ikke kender til monstre, fordi de også synes, at det er uhyggeligt at være bange (….). Heldigvis findes der voksne, som kan forestille sig, hvordan det er altid at have et bekymringsmonster med på slæb. Sådan en voksen er Mette. Hun er psykolog og ved utrolig meget om monstre. Hun kan forstå og forklare Simones far og mor, hvordan et monster fungerer.”

Til kamp mod tankespiralerne

Simone er stille, da de går op på Violas værelse. Viola taler som et vandfald, men Simone kan ikke rigtig høre, hvad hun siger, for monsteret render i hælene på hende og ævler løs om alt det, der garanteret om lidt kommer til at gå galt.

Soveposen føles trang og omklamrende. Hun sveder og lyner febrilsk lynlåsen op. Det føles, som om monsteret har sat sig lige oven på hendes brystkasse og presser al luften ud af hende. Hun mærker en smerte i maven, som en knytnæve, der presser ind i solar plexus. I brystet banker hendes hjerte i takt med tanketogets pulserende fart. Hvad nu hvis’erne er i fuld galop. 

Som en sidste kraftanstrengelse husker hun, hvad hun og Mette har talt om. Det er, som om hun hører Mettes stemme i rummet: – Husk din monstermanual, Simone! – Ja, tænker Simone. – Den må jeg finde!

Hun sætter sig op, finder hurtigt sin lommelygte frem og roder i tasken. Det er netop nu, hvor monsteret er så skræmmende, at hun slet ikke kan tænke klart, at monstermanualen skal bruges som en slags monsterskjold.

Se også relevant kursus: Angst og ængstelighed hos børn

Hun ser en tegning fra dengang, hun var bange for at cykle selv. (…) Tegningen minder Simone om, at monsteret også ævler lige nu, og hun husker, at hun kan lade være med at tænke så meget på det. Hun kan mærke, at hun får det lidt bedre og får dermed scoret i kampen mod monsteret. Der står 3-1 til monsteret nu. Hun bladrer videre i monstermanualen og finder sit lille huskekort. På bagsiden har hun tegnet et hjerte, som minder hende om hendes styrke og lys i hjertet. Og på forsiden har hun skrevet nogle huskesætninger, som hun har lavet sammen med Mette for at minde hende om at flytte tankerne hen på noget andet, når monsteret begynder at ævle. Simone lyser med sin lommelygte og læser sætningerne højt.

Hun bladrer videre i sin monstermanual og får øje på Spænd op Spænd af-øvelsen. Den er god. Når hun bliver bange, spænder hun tit i alle muskler. Det mærker hun, at hun også gør nu. Hun kan høre Mette sige øvelsen højt for sig. Hun tænker på kroppen del for del. Spænder først i musklerne én efter én og slapper så af. Det får alle de spændte muskler til at slappe af. 

Monsteret prøver stadig med sine bekymringer, men det er, som om det er mindre overbevisende nu. Simone mærker, at hun er holdt op med at lytte efter, og at det igen er hende selv, der bestemmer over sine tanker.

Uddragene fra novellen stammer fra hhv. side 19, 20, 31, 33, 35 og 36 i ‘Monstermanualen’. Bogen kan købes på www.monstermanualen.dk 

Vil du vide mere?

Den 29. april 2021 og den 6. maj 2021 kan du komme med på kursus om angst og ængstelighed hos børn. Her vil Stine Hæk bidrage med en forståelse af angsten og dens mekanismer, og så vil hun – med udgangspunkt i ‘Monstermanualen – byde ind med redskaber til at afhjælpe børns ængstelighed. 

På dagen bliver du også undervist af psykolog, Marianna Ruby Horsholm, der bl.a. giver dig den nyeste viden om, hvordan du spotter tidlige tegn på ængstelighed og – med afsæt i “Frydlege” – sætter fokus på kropslige øvelser, der kan skabe udvikling hos børn med følsomme nervesystemer. Lige her kan du du kan læse en case om brugen af “Frydlege”.

Læs mere om kurset her

 

Relevante arrangementer

Angst og ængstelighed hos børn
Kursus

Angst og ængstelighed hos børn

Jylland & Sjælland

Få konkrete redskaber til at støtte, hjælpe og udfordre børn med angst

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Styrk forestillingsevnen og empatien hos børn og unge med autisme
Kursus

Styrk forestillingsevnen og empatien hos børn og unge med autisme

Tag med på dette kursus, hvor du bliver klædt på til arbejdet med børn med autisme. Kursets to undervisere, psykologerne Käte From og Anne Vibeke Fleischer, stiller skarpt på, hvordan du styrker forestillingsevnen – og dermed selvopfattelsen – hos børn med autisme.

I løbet af kursusdagen vil de to dygtige undervisere bl.a. sætte fokus på:

Autisme – diagnosen, den anderledes hjerne og den anderledes adfærd Forestillingsevnens betydning i relation til tænkestil, problemløsning, sprog og mentalisering/empati Sammenhæng mellem kognition og emotion Tænkning og begrebsdannelse – herunder analyse-syntese tænkning, ligheder og forskelle, fællesmængde og generalisering samt at lære af sine erfaringer

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
3 webinarer med Dr. Russell Barkley
Kursus

3 webinarer med Dr. Russell Barkley

Fyn, Jylland & Sjælland

I samarbejde med verdens førende ADHD-ekspert, Dr. Russell Barkley, udbyder Seminarer.dk 3 webinarer med fokus på aktuelle emner inden for ADHD.

3 webinarer – 3 forskellige emner inden for ADHD

Den 2. juni 2021 stiller Dr. Russell Barkley skarpt på at opdatere dig om ADHD, diagnosens natur og ætiologi samt opmærksomhedsforstyrrelsen SCT (langsomt kognitivt tempo). Den 9. juni 2021 sætter Dr. Russell Barkley fokus på fremskridt inden for den psykosociale – og medicinske behandling af børn og teenagere med ADHD. Den 16. juni 2021 går Dr. Russell Barkley i dybden med ADHD hos voksne herunder diagnosticering, komorbiditet og behandling.

Alle webinarerne foregår på engelsk. Lyder dette interessant? Så har du mulighed for at læse meget mere om webinarerne herunder.

Prisen pr. webinar er 1195 kr. ekskl. moms. pr. person. Få mængderabat og køb adgang til alle i organisationen for bare 5000 kr. ekskl. moms. Ønsker du at tilmelde dig alle 3 webinarer, så skal du gøre det én af gangen.

Læs mere
De primitive refleksers betydning for læringsparathed
Kursus

De primitive refleksers betydning for læringsparathed

Jylland & Sjælland

Tag med på dette udbytterige kursus, hvor vi sammen med neurologisk kiropraktor, Lene Munck, stiller skarpt på primitive reflekser og deres betydning for børns udvikling og læringsparathed.

På kurset bliver du bl.a. beriget med:

Teori om nervesystemets udvikling Teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand Teori om de primitive refleksers betydning for udviklingen ift. motoriske og sociale kompetencer Gennemgang af udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne vha. fysiske øvelser

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere