Kompetencer skal bredes ud. I Region Sjælland løser man rekrutteringsproblemer ved at udvide kompetencebegrebet. Forestil dig en skoleinspektør, der stiller sig op på pædagogisk råds møde og siger: Jeg vil gøre børnene klogere. Og alle lærerne tænker: Åh nej, nu skal vi på kursus for at blive bedre til at undervise. Men inspektøren fortsætter: Derfor har jeg besluttet at udskifte vores nedslidte ventilationsanlæg.
HR-udviklingschef i Region Sjælland Kim Leck Fischer er glad for den historie, fordi den er et godt billede på den måde, man tænker kompetencer på i Region Sjælland.
Kompetencer i fokus
Kompetencer er ikke kun noget vi har oppe i vores hoveder. Vi skal tænke det meget bredere, mener Kim Leck Fischer.
“Skoleinspektøren har jo ret, men han har et helt andet syn på kompetenceudvikling end det gængse. Du kan faktisk gøre folk klogere ved at gøre noget ved udluftningen. Det siger noget om, at vi er nødt til at tænke på, hvilke forudsætninger, der skal til for, at kompetent adfærd kan opstå. For problemet her var ikke at lærerne ikke havde den nødvendige viden eller den rette pædagogik, men at de stakkels børn ikke kunne holde sig vågne”, forklarer Kim Leck Fischer.
Han er uddannet filosof, og bag Region Sjællands politik vedrørende kompetenceudvikling ligger også en større filosofi.
“Når man taler om kompetencer, kan det let blive opfattet som noget inde i hovedet på folk. Noget som er uafhængigt af den kontekst, de indgår i. Dermed bliver det nemt at drage den slutning, at når der ikke er kompetent adfærd, skal de uddannes eller trænes individuelt. Men i virkeligheden kan mangel på kompetent adfærd skyldes mange andre ting: Det kan være den ledelse, de udsættes for, det kan være arbejdsmiljøet, strukturen, organiseringen og i bred forstand den kultur, de indgår i”, siger Kim Leck Fischer.
Han er derfor optaget af at finde de faktorer, der står i vejen for at forløse det potentiale, som findes i virksomheden.
Rekrutteringsproblemer er kompetenceudfordringer
Den tilgang kan ikke mindst være relevant, når det gælder om at løse rekrutteringsproblemer. Region Sjælland har som mange andre oplevet problemer med at skaffe sygeplejersker:
“Hvis man tænker, at det man mangler, kun findes i én person, nemlig en sygeplejerske, så løber man hurtigt tør for løsninger. En anden tilgang kan være, at det ikke er en person med en faglighed vi mangler, men nogle kompetencer. Og dem kan vi prøve at få til at opstå. Måske kan andre faggrupper overtage noget af arbejdet. Vi kan se på, om der er noget i fagkulturen, der forhindrer os i at bløde funktionsgrænserne op. Måske er der sygeplejersker med mange administrative opgaver, der kan overføres til andre, og derved forløser vi den faglighed, som er der i forvejen ved at ændre på strukturen”, siger Kim Leck Fischer.
Han vil væk fra at forstå rekrutteringsproblemer som det at mangle folk, men i stedet se dem som kompetence-udfordringer, fordi der dermed folder sig en vifte ud af andre muligheder end at ansætte en ny for den, der er rejst.
I HR-afdelingen i Region Sjælland arbejder man ud fra tre principper: Rekrutteringsudfordringer er kompetenceudfordringer. Kompetencer skal forstås i meget bred forstand – det vil sige som mere end blot viden. Og endelig: De rigtige kompetencer bestemmes af virksomhedens udfordringer.
Filosofien bredes ud
Principperne for kompetenceudvikling og løsning af rekrutteringsproblemer bliver også bredt ud til regionens institutioner via kurser.
“Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, så de har for længst taget mange af de her initiativer selv. Vi går bare ud og forklarer, hvad de faktisk har gjort. Andre gange går vi ud og inspirerer dem med det de har gjort andre steder”, fortæller Kim Leck Fischer.
I Region Sjælland har man netop afsluttet en proces, hvor alle sygehusafdelinger har beskrevet, hvordan de forsøger at løse problemerne med at rekruttere. Det er blevet sammenfattet til 80 gode eksempler, som nu bliver formidlet til alle afdelinger. Herefter skal de undersøge, om de kan gøre noget tilsvarende. Hvis det ikke umiddelbart er tilfældet, vil regionens HR-konsulenter i tæt samarbejde med sygehusenes vicedirektører se på, hvilke barrierer der står i vejen, og ud fra det udvikler man eventuelt nye kursustilbud, oplyser Kim Leck Fischer.