Lyder ovenstående scenarie genkendeligt? Så er du ikke alene.
“Kaosklasser” ses oftere og oftere, og den urolige klasseadfærd er til gene for dig, som er lærer eller på anden vis arbejder med børnene, og for eleverne.
Rasmus Alenkær er en af dem, der har oplevet det kaotiske klassemiljø. Han er tidligere lærer, men har siden uddannet sig til psykolog og ph.d. og arbejder i dag bl.a. for at skabe bedre betingelser for læring og trivsel i skoleklasser.
På CV’et står også titlen som forfatter til en række bøger om pædagogik og psykologi, og så inviterer han jævnligt spændende gæster i studiet, når han trykker “optag” på sin podcast, “Børnepsykologi”.
Herunder kan du lytte til et afsnit af podcasten, hvor han stiller skarpt på uro i skoleklasser. Med sig i studiet har han lektor på UCL i Odense, Rene Kristensen, som bl.a. har stor viden om AKT- og inklusionsområdet, og så kan du også høre fra Ella, som selv har oplevet at måtte flytte skole på grund af for meget støj i klassen.
God fornøjelse!