Alle nyheder
Artikel

Neuropædagogik skaber udvikling ved hjerneskade

Når man får en hjerneskade, kan selv de mindste gøremål virke uoverskuelige! For fagprofessionelle kan neuropædagogik hjælpe disse mennesker.

sekundær traumatisering

Personer med en erhvervet hjerneskade oplever ofte, at selv de mest simple gøremål som f.eks. at børste tænder kan virke uoverskuelige og føre til frustration. Der kan desuden være en række vanskeligheder blandt andet på det kognitive og emotionelle plan f.eks. udfordringer ved at indgå i sociale sammenhænge og med impulsive handlinger.Se relevant uddannelse: Neuropædagogik Uddannelse

For dig, som arbejder med denne gruppe, vil viden om og implementering af den neuropædagogiske tankegang i dit arbejde betyde, at du får en større faglig ballast og langt flere udviklingsmuligheder.

Neuropædagogik er nemlig en forståelsesramme, hvor viden om hjernen bliver omsat til pædagogisk praksis med fokus på at skabe individuelle rammer, strukturer og samspil, som tilgodeser det enkelte menneske.

Derudover øger du livskvaliteten hos de personer, som du arbejder med ved at mindske frustration og udadreagerende adfærd. Det er noget der kommer både din borger, hans/hendes omgangskreds og dig selv til gode. Der er derfor god grund til at lære neuropædagogiske principper og implementere det i det faglige arbejde.

Er du praktiker, eksempelvis sygeplejerske, ergo- eller fysioterapeut, pædagog, misbrugskonsulent, social- og sundhedsansat eller en fagperson, der arbejder med personer, som har en erhvervet hjerneskade, så er en uddannelse i neuropædagogik noget for dig.

Neuropædagogisk uddannelse

På vores uddannelse i neuropædagogik får du tre stærke moduler, som sammenlagt giver de bedste forudsætninger for at fremme læring og udvikling hos mennesker med dysfunktioner i hjernen.

Vi har talt med tidligere deltagere, som havde dette at sige:

”Det har været en “gave” at underviserne har så stor praksiserfaring så teori kan sættes på situationer og dilemmaer som opleves med hjerneskadede og pårørende i den virkelige verden”

”Det har været et fantastisk forløb med meget dygtige formidlere. Vi har lært rigtig meget både i teori og praksis”

“Jeg har fået mange redskaber med mig, som jeg kan anvende i praksis. Der har været en rigtig god kobling mellem teori og praksis, så jeg føler mig klædt på til at implementere neuropædagogik på min arbejdsplads”.

Underviserne, Bente Juul og Susanne Bommelund, har igennem årene fået mange roser – og med god grund! De er to af de absolut bedste undervisere på feltet med mere end 25 års erfaring med mennesker, som har en erhvervet hjerneskade.

Læs mere om vores uddannelse i neuropædagogik  her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere