Alle nyheder
Artikel

Positiv psykologi skal ikke sige, hvad folk bør værdsætte

Er en af de fem kilder i PERMA-modellen stærkere og vigtigere end de øvrige? Det har vi spurgt grundlæggeren af positiv psykologi Martin Seligman om.

positiv psykologi

Grundlæggeren af positiv psykologi: Martin Seligman fortæller om den berømte PERMA-model* at vi mennesker har fem kilder til lykkefølelse: Positive følelser, engagement, relationer, mening og at lykkes.Men er en af de fem kilder stærkere og vigtigere end de øvrige? Det har vi spurgt Martin Seligman om forud for hans besøg på Seminar.dk’s konference:

Martin Seligman i København i september 2019.

Jeg har afvist at sige, hvilken der er vigtigst, for jeg tror ikke på, at man skal blande sig i andres værdier. Hvis en klient kommer til mig, fordi han gerne vil have mere nydelse i sit liv, vil jeg ikke sige, at han hellere skulle se at få sig noget mere mening i livet, fordi det er en bedre værdi. Min opgave er nærmere at sige, at jeg ved en del om nydelse og om hvordan man kan øge det. Min opgave er ikke at ændre hans værdier, men at tage udgangspunkt i hvad han værdsætter og gøre ham bedre til det. Jeg er selv en person, som lægger stor vægt på mening, så jeg vil ikke have nogen til at lære mig om mere nydelse. Jeg vil hellere vide noget om meningsfuldhed, dybde og den slags”, siger Martin Seligman.

Han udtrykker det også på den måde, at for ham skal positiv psykologi være deskriptiv og ikke præskriptiv. Det betyder, at man skal beskrive, hvad folk værdsætter, og ikke fortælle dem, hvad de bør værdsætte. Opgaven er så at gøre dem bedre til at opnå, det de værdsætter, mener Seligman.

Her taler han om det individuelle plan. På samfundsplan er det langt mere kompliceret, understreger han, fordi man har at gøre med en meget varieret vælgerskare, hvor nogle værdsætter mening, andre værdsætter relationer og andre igen prioriterer resultater (accomplishments).

Hvad gør man som statsminister eller trivselsminister i sådan en situation, når man skal tildele ressourcer til forskellige områder? Det er et meget svært spørgsmål, og jeg synes det bedste bud på det kommer fra Storbritannien, hvor man arbejder med at måle livsår justeret for kvalitet i stedet for livsår justeret for sygdom (QALY i stedet for DALY, Quality Adjusted Life Years i stedet for Disability Adjusted Life Years). Det betyder, at man kan spørge en computer, om det producerer flere Quality Adjusted Life Years, hvis man bygger et nyt bibliotek i Aarhus, end hvis man sætter pengene i flere børnevaccinationer mod mæslinger. Jeg tror det er muligt, men det er virkelig komplekse politiske spørgsmål. Det er lidt lettere på det individuelle plan”, siger Martin Seligman.

Vil du vide mere om positiv psykologi, så kom med på vores store positiv psykologi konference med Martin Seligman. Læs mere om dagen her. 

*PERMA-modellen er udviklet af Martin Seligman. Den baserer sig på, at der er fem vigtige byggeklodser i trivsel og lykke – og at de kan dyrkes og styrkes. P står for positive følelser. E står for Engagement. R står for Relationer. M står for Mening. A står At lykkes.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere