Fra relationel koordinering til samarbejde i praksis - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Fra relationel koordinering til samarbejde i praksis

I denne artikel kan du læse mere om relationel koordinering fra vores underviser Signe Sundberg, som er faglig udviklingskonsulent ved København Kommune.

Af Signe Sundberg

Udviklingskonsulent

ledelsesmæssige strategier

Relationel koordinering skal mere i fokus. For alle, der arbejder med mennesker, og som i deres daglige virke samarbejder med mange forskellige samarbejdspartnere, ved, at når vi lykkes i vores opgaveløsning, hænger det ofte sammen med en oplevelse af at samarbejdet mellem de involverede parter er godt. Men det er ofte vanskeligt at udpege, hvad der konkret gjorde forskellen i samarbejdet.

Se også relevant uddannelse: Løsningsfokuseret koordinator uddannelse.

Over de seneste år har der på det sociale område været en stigende opmærksomhed på samarbejdet med borgerne, styrket tværfagligt samarbejde, relationel koordinering som et mantra for systematisk videndeling og der er udviklet utallige principper og hensigtserklæringer for det gode samarbejde, som imidlertid viser sig vanskelige at få til at leve i praksis. De gode hensigtserklæringer er svære at omsætte til konkrete handlinger i hverdagens ofte komplekse opgaver.

Derved er der også risiko for, at det bliver op til den enkelte borger eller fagprofessionelle at omsætte principperne til konkrete handlinger, og dette kan i sidste ende skabe udfordringer i den fælles kommunale opgaveløsning, som f.eks. et ugennemsigtigt serviceniveau, svingende kvalitet i opgaveløsningen og forringet arbejdsmiljø for de fagprofessionelle. Dette kan opleves som utydelighed på egne arbejdsopgaver og måden de skal løses på. Det gode samarbejde er altså ikke noget der findes, men noget der produceres og skabes under de rammer og de betingelser, som borger, myndighed og udfører mødes under.

Spil hinanden gode med relationel koordinering

Det er ikke muligt at spille hinanden gode i det tværfaglige samarbejde, hvis både myndighed og udfører i deres interne organisering ikke har mulighed for at blive klædt på til at gå ud i den fælles opgaveløsning. Og dette starter ét sted – nemlig hos ledelsen. Det er ledelsens opgave at skabe rum for at faglig refleksion kan finde sted, det er ledelsens ansvar at operationalisere og omsætte principper og gode hensigtserklæringer om styrket samarbejde til konkrete anvisninger.

Når det sker, er det muligt for både borgere og medarbejdere, at vide hvordan det samarbejde skal finde sted og identificere hvad de skal samarbejde om. Dette er også en afgørende forudsætning for at spille hinanden gode i den fælles opgaveløsning. Når relationel koordinering kan finde sted og et samarbejde fungerer, er det fordi det kan forankres i en intern organisering, hvor fokus på den enkeltes medarbejders kernefunktion ind i den fælles opgaveløsning styrkes og kvalificeres.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere