Artikel

Tidlig indsats, længerevarende trivsel

Forvirring, desorientering og hukommelsesbesvær.  Sådanne begyndende tegn på demens bliver ofte overset hos borgere med udviklingshæmning, da symptomerne kan være særdeles svære at skelne fra de funktionsnedsættelser, borgerne allerede oplever.  Jo tidligere demenssygdomme bliver opdaget, des bedre er det naturligvis, så borgere med udviklingshæmning kan få den rette støtte.  Vi har skabt kurset, ”Mennesker med udviklingshæmning og […]

udviklingshæmning og demens
Forvirring, desorientering og hukommelsesbesvær. 

Sådanne begyndende tegn på demens bliver ofte overset hos borgere med udviklingshæmning, da symptomerne kan være særdeles svære at skelne fra de funktionsnedsættelser, borgerne allerede oplever. 

Jo tidligere demenssygdomme bliver opdaget, des bedre er det naturligvis, så borgere med udviklingshæmning kan få den rette støtte. 

Vi har skabt kurset, Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing, hvor du opnår kompetencer til bedre at kunne spotte demenssymptomer hos borgerne og give dem den fornødne hjælp. 

Du bliver undervist af Gitta Sloma og Anette Vinther Mortensen, som begge er socialpædagoger med en neuropædagogisk efteruddannelse og mangeårig erfaring fra praksis. De har bl.a. specialviden i tidlig opsporing af demens og har deltaget i udviklingsprojekter på området, ligesom de har været med til at udvikle redskaber til arbejdet med udviklingshæmning og demens.  

I løbet af den praksisnære kursusdag bidrager de med: 

  • Viden om, hvilke symptomer, der opstår, når mennesker med udviklingshæmning rammes af demens 
  • Redskaber til at observere tidlige tegn på demens hos mennesker med udviklingshæmning, herunder viden om observationsskemaer og symptommodellen ”De otte A´er” 
  • Kendskab til, hvordan du omsætter observationer til pædagogisk praksis 
  • Inspiration til forskellige indsatser og handlestrategier, herunder neuropædagogiske redskaber 

Stil skarpt på den tidlige opsporing af demens hos borgere med udviklingshæmning – læs mere og tilmeld dig kurset herunder.  

Relevante arrangementer

Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing
Kursus

Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing

Fyn, Jylland & Sjælland

Få redskaber til at spotte demens hos udviklingshæmmede borgere på dette udbytterige kursus, hvor du undervises af socialpædagoger, Gitta Sloma og Anette Vinther Mortensen.

I løbet af den praksisnære kursusdag opnår du:

viden om, hvilke demenssymptomer, der opstår, når mennesker med udviklingshæmning rammes af demens redskaber til at observere tidlige tegn på demens hos mennesker med en udviklingshæmning, herunder viden om observationsskemaer og symptommodellen ”De otte A´er” kendskab til, hvordan du omsætter observationer til pædagogisk praksis inspiration til forskellige indsatser og handlestrategier, herunder neuropædagogiske redskaber

Med i prisen får du bogen “Mennesker med udviklingshæmning og demens” skrevet af Anette Vinther Mortensen.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Bandeseminar 2026 – Få konkrete metoder til at forstå, møde og arbejde med borgere med en kriminel løbebane
Kursus

Bandeseminar 2026 – Få konkrete metoder til at forstå, møde og arbejde med borgere med en kriminel løbebane

Fyn

Sammen med Tiponi byder vi dig inden for på årets bandeseminar, hvor Tiponi deler ud af deres mangeårige erfaringer og gennemprøvede metoder i arbejdet med tidligere bandemedlemmer og kriminalitetstruede unge og voksne.

Med fra dagen tager du bl.a.:

Indblik i Tiponis tilgang og metodik i arbejdet med kriminalitetstruede borgere Gennemgang af visuelle redskaber og metoder inspireret af tilknytningsteori og udviklingspsykologi Viden om gruppedynamikker i rocker- og bandemiljøet, magtforhold og den aktuelle situation i Danmark Inspiration til, hvordan du kan arbejde med tillid, motivation og relation i en kompleks og konfliktfyldt kontekst.
Læs mere
Anbragte børns skolegang: Skab udvikling og trivsel
Kursus

Anbragte børns skolegang: Skab udvikling og trivsel

Fyn & Sjælland

Hvordan kan du understøtte, at anbragte børn får en skolegang, som byder på trivsel, læring og udvikling?

Det er omdrejningspunktet på dette kursus, som vi har skabt sammen med forsker og supervisor Laila Lagermann.

Med afsæt i nyeste forskning sørger hun for, at du får viden og konkrete redskaber til, hvordan du bedst muligt støtter anbragte børns trivsel og udvikling i skolen.

I løbet af kurset lærer du:

Hvordan anbragte børn selv oplever deres skolegang, og hvad de efterlyser Hvordan støtte og høje, positive forventninger til barnets skolegang er altafgørende for, hvordan barnet klarer sig Hvordan du styrker barnets motivation og sociale relationer Hvordan du sikrer tæt dialog og fælles arbejdsmål mellem børne- og ungehjem og skole
Læs mere
Undgå konflikter i teamet
Kursus

Undgå konflikter i teamet

Fyn

Effektiv spændingshåndtering på arbejdspladser er afgørende for at opretholde et trygt arbejdsmiljø, fremme samarbejde og holdånd, minimere stress og forbedre produktiviteten.

Som leder eller teamleder er det derfor helt essentielt, at du har kompetencer inden for spændingshåndtering med i rygsækken.

Dem får du på dette kursus i selskab med Thor Clasen Jonasen og Maja Pålsson, der tilsammen har en omfattende og praksisorienteret viden om konfliktteori og -håndtering i praksis.

Ved at deltage i kurset får du bl.a.:

Faciliteringsredskaber til at udforske spændinger som fast praksis på jeres møder 2 essentielle analyseredskaber, som vil hjælpe dig med at forstå spændinger bedre 3 simple tricks til mødeledelse, som kan øge den psykologiske tryghed i teamet Indsigt i dit eget følelsesliv og mønstre omkring spændinger og konflikter Redskaber til at bevare dit nærvær og overblik, når bølgerne går højt
Læs mere