Vi angriber inklusion fra alle vinkler - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Vi angriber inklusion fra alle vinkler

Vi har talt med psykolog Pernille Hviid om styrkerne ved at få en uddannelse i inklusion, hvor mange forskellige aktører inddrages. Læs den her.

inklusion

Psykologen Pernille Hviid ser store styrker ved Inklusionsvejlederuddannelsen, fordi den inddrager mange aktører.“En stor styrke ved Inklusionsvejleruddannelsen er, at den angriber inklusion fra mange vinkler, og på den måde inddrager mange af de aktører, som er med i processen. Uddannelsen handler ikke blot om børn og pædagogik, men også om forældresamarbejde og samarbejde mellem medarbejdere og ledere. Det er godt, fordi der er mange hjørner og perspektiver på inklusion, og mange skal koordinere deres indsatser, så det er vigtigt, man ikke er for ensidig”.

Se vores uddannelse til: AKT-/Inklusionsvejleder 

Ordene kommer fra lektor ved Institut for Psykologi ved Københavns Universitet, Pernille Hviid, som selv er en af underviserne på Inklusionsvejlederuddannelsen. Hendes rolle er at belyse inklusion set fra et pædagogisk og psykologisk perspektiv. Det betyder, at deltagerne som supplement til de mere konkrete metoder og værktøjer får præsenteret en række analytiske begreber, som skal sætte dem i stand til at vurdere deres egen praksis, både når den fungerer og ikke fungerer.

“Selv manualiserede pædagogikker som påberåber sig evidens har en vis fejlprocent. Men hvem er det så de ikke virker på, og hvem er de skadelige overfor? Det kan pædagogerne have vanskeligt ved at finde ud af. Men ved hjælp af de analytiske begreber kan de gå ind og undersøge og revidere deres egen praksis”, fortæller Pernille Hviid.

Teori om inklusion omsættes til handling

Hun opererer bl.a. med fire forskellige inklusionsstrategier: Den assimilerende, den fragmenterende, den formelle og den kooperative inklusion.

“Jeg oplever, at det er en udfordring for deltagerne med de her begreber, men når de går ud ad døren, så har de et begrebsligt, analytisk redskab, som de kan bruge, når nye metoder dukker op, til at undersøge, hvad det er for en inklusionsstrategi, de baserer sig på”, siger Pernille Hviid, der selv har en baggrund som pædagog.

Hun beder på forhånd kursisterne om at sende cases fra deres egen hverdag, som hun forbereder sig grundigt på.

“De beskriver en situation med et barn eller en gruppe af børn, hvor pædagogikken er knækket helt sammen. Det arbejder vi så med ud fra en projektmodel, hvor vi først bruger teorien til at undersøge problemet, og derfra går vi videre til at opstille rammer for prioriteringer og indsatser. Det betyder, at vi taler både alment og konkret om deres barn i deres børnehave. Det hjælper dem til at forstå teorierne, men giver dem også mulighed for at gøre en forskel, når de kommer hjem. Så der er 20-30 børn, som jeg håber på får et bedre liv, fordi de her pædagoger har været på kursus, og den tanke kan jeg godt lide”, siger Pernille Hviid.

Skal vi komme til jer?

Har du spørgsmål omkring en eventuel hjemtagelse af uddannelsen til din kommune eller arbejdsplads, så kontakt da venligst Seminarer.dk på 66159043 og spørg efter projektkoordinator, Tina Lynge.

Du kan se alle vores aktuelle uddannelser i vores uddannelsesoversigt her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere