Innovation er tit forbundet med forestillinger om kulørte hatte, havaii skjorter og uendelige kreative møder med masser af umulige ideer, der flyver rundt, uden egentlig at lande nogen steder. Denne forestilling er også tit garneret med en masse buzzwords og smarte begreber. Men netop denne forestilling og den fuzzynes de mange smarte begreber skaber er på ingen måde med til at gøre forståelsen af begrebet innovation nemmere.Derfor har vi taget fat i en af landets største eksperter indenfor innovation, til at forklare hvad begrebet i virkeligheden dækker over. Thomas Wedell-Wedellsborg arbejder til dagligt med innovation i internationale virksomheder og har udgivet bogen ”Innovation as Usual” på Harvard Business Press, sammen med Paddy Miller
Innovation er resultater og ædfærd
“Jeg kan godt lide at bruge en meget banal definition, der hedder: Innovation drejer sig om at skabe resultater ved at gøre noget nyt,” siger Wedell-Wedellsborg.
Der er to vigtige ideer i den definition:
1. For det første bør innovation være resultatorienteret: “Det drejer sig om at opnå de mål vi som organisation, er her for at opfylde, om det så er at løse samfundsmæssige opgaver eller tjene penge. Det er ikke kun ‘på med farveladehatten og være kreativ. Kreativiteten skal skabe resultater. Det behøver ikke være højteknologisk eller banebrydende; mindre kan også gøre det.”
2. For det andet drejer innovation sig ikke så meget om at tænke anderledes: “Det drejer sig om at handle anderledes, at ændre adfærd. Innovation bliver først håndgribeligt når man begynder at fokusere på hvad det er vi skal gøre anderledes i hverdagen – vores medarbejdere, vores ledere, vores kunder og samarbejdspartnere, og os selv, brugere, kunder osv.”
Hvem er det der skal være innovative?
“De fleste mennesker har potentiale for at være innovative. Man behøver ikke sidde i en innovationsafdeling for at finde nye måder at gøre tingene på; det er noget du kan ligegyldig hvilken rolle du har i organisationen. Man skal faktisk være forsigtig med at tro, at innovation kun hører til i en bestemt del af virksomheden; det kan hurtigt blive en selvopfyldende profeti.
Wedell-Wedellsborg mener at danskere har et en speciel godt udgangspunkt for at tænke og handle innovativt – og han løber ind i mange landsfæller i udlandet:
“- I forhold hvor lille et land vi er, så løber jeg på mange danskere der er i den intenationale forfront. Christian Madsbjerg og Mikkel B. Rasmussen fra ReD Associates har netop udgivet en bog på Harvard Business Press, om hvordan man opdager nye behov hos sine kunder. Henrik Werdelin og Philip I. Petersen fra Prehype sidder i New York og har opfundet en helt ny måde at skabe startups på. Bjarke Ingels laver banebrydende ting inden for arkitekturens verden. Der sidder mange danskere på tunge poster i innovationsverdenen.
Ifølge Wedell-Wedellsborg er vores sprogkompetencer en af grundene dertil.
“ Det lyder banalt, men det er en stor døråbner at vi er rimeligt gode til engelsk. En af de centrale ting ved innovation er at få input udefra, og det er sværere hvis man er mere ’låst inde’ i sit nationalsprog, som det f.eks. er tilfældet i et land som Spanien. Der er research der viser at folk der har levet i udlandet i mere end et år har det med at være mere kreative, simpelthen fordi de har været udsat for flere nye input.”
Manglende autoritetstro kan være nøglen til nytænkning
“En anden del er at danskere har en sund skepsis overfor al autoritet. Det slog mig da jeg kom ud i nogle andre kulturer, hvor det er sådan at hvis du sidder i et klasseværelse, så er antagelsen at underviseren er gud. Sådan er det ikke her i landet: her sætter vi gerne spørgsmålstegn ved autoriteterne og den vante måde at gøre tingene på – og det er jo lige præcist det, innovation handler om.”
Så potentialet er klart til stede – men om vi så er gode nok til at får gjort noget ved det, er et andet spørgsmål. (Senest har bl.a. Bjørn Lomborg kritiseret vores klimapolitik for ikke at fordre innovation – Læs hans blogindlæg her)
Wedellsborg mener da også at vi kan blive bedre, ikke bare på et nationalt plan men også et rent personligt plan. Som han siger:
”Innovation behøver ikke være højteknologisk eller ende på forsiden af Time Magazine. Mindre kan også gøre det. Det handler om at prøve at gøre tingene lidt anderledes, om at eksperimentere med at skabe resultater på en ny måde, og det er noget, alle kan stræbe efter.”
Du kan selv blive bedre til at implementere innovativ tankegang og handlemønstre i din organisation ved at få mere viden og praktisk inspiration på konferencen “Skab innovation i hverdagen” hvor Thomas Wedell-Wedellsborg går i dybden med innovation på daglig basis. dagen igennem bliver der rig mulighed for at få innovation ind under huden og høste viden af en af verdens førende eksperter indenfor området.
Læs mere om konferencen “Skab innovation i hverdagen – med Thomas Wedell-Wedellsborg” på websitet – klik her!