Artikel

De 24 karakterstyrker

Tilbage i år 2000 startede grundlæggeren af positiv psykologi, Martin Seligman, et forskningsprojekt sammen med nogle af sine kollegaer, hvor han satte kriterier op for positive træk hos mennesker, som kunne ses på tværs af kulturer, religioner og etnisk oprindelse. Ud fra dette blev der defineret 24 styrker, som viser, hvilke styrker der er mest […]

positiv psykologi
Tilbage i år 2000 startede grundlæggeren af positiv psykologi, Martin Seligman, et forskningsprojekt sammen med nogle af sine kollegaer, hvor han satte kriterier op for positive træk hos mennesker, som kunne ses på tværs af kulturer, religioner og etnisk oprindelse. Ud fra dette blev der defineret 24 styrker, som viser, hvilke styrker der er mest veludviklet hos en person. Du kan se de 24 karakterstyrker nedenfor:

lavet af Christian Jensen

De 24 styrker er siden blevet brugt i stort omfang både personligt og professionelt – af alt fra lærere til ledere, som ønsker at skabe positiv vækst og trivsel.

Vil du vide om, hvilke karakterstyrker der matcher dig, kan du tage testen her ganske gratis.

Positiv psykologi bliver mere og mere populær. Ønsker du også at bruge positiv psykologi i dit faglige arbejde, hvorfor så ikke lære fra de bedste? Den 19. september 2019 afholder vi vores store positiv psykologi konference i Bella Center, København med grundlæggeren af positiv psykologi, Martin Seligman. Vi får tilmed besøg af professor Hans Henrik Knoop og erhvervsmanden Morten Albæk, som kommer med hvert deres indlæg.

Dette er en dag, du ikke må gå glip af. Læs mere og tilmeld dig nedenfor.

Andre relevante artikler

Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker” af lærer Gry Bastiansen.

Karakterstyrker er en hjørnesten i positiv psykologi” af master i positiv psykologi Lester Johannessen Henry.

Relevante arrangementer

Martin Seligman og positiv psykologi
Kursus

Martin Seligman og positiv psykologi

Sjælland

Oplev Martin Seligman, Hans Henrik Knoop og Morten Albæk på kæmpe positiv psykologi konference!

Læs mere
AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven
Kursus

AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven

Fyn

Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?

Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.

Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:

Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikation
Læs mere
Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold
Kursus

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Fyn

Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.

Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:

Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner   Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden   Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være)   Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold   Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder 
Læs mere
Må jeg få din opmærksomhed? – Få redskaber til at skabe bedre fokus hos børn og unge
Kursus

Må jeg få din opmærksomhed? – Få redskaber til at skabe bedre fokus hos børn og unge

Fyn

Oplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?

Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:

En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælp

Dagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.

Læs mere