Paradoksledelse: Hvad gør du, når du oplever at stå i paradokser til halsen?
Alle nyheder
Artikel

Paradoksledelse: Hvad gør du, når du oplever at stå i paradokser til halsen?

Vi har taget en snak med forfatter Jan Heiberg Johansen om paradoksledelse. Læs hvad han havde at sige i denne artikel.

Skrevet af Pernille Rønnow Birketoft, projektleder ved Seminarer.dk

paradoksledelse

Hvad er paradoksledelse?

Paradoksale udfordringer er noget, ledere ofte står i. Du møder måske modstridende krav, omorganiseringer og ønsker om at øge kvaliteten. Det skaber spændingsfelter, du som leder skal navigere i.

Vi har talt med forfatter til bogen “Paradoksledelse – jagten på værdi i kompleksitet” og underviser på temadagen “Ledelse i paradokser”, Jan Heiberg Johansen om at være leder i en paradoksal virkelighed.

Hvorfor er paradoksledelse et vigtigt tema for nutidens ledere? 

Det er kort sagt nødvendigt med paradoksledelse i den virkelighed, som ledere står med. De skal lykkes med at skabe retning og mening i en virkelighed præget af stærke spændingsfelter. Ledere navigerer i paradokser dagligt, fordi medarbejdere og ledere ofte møder modstridende forventninger. Det sker fx i forbindelse med omorganiseringer eller nye arbejdsgange, som kræver samarbejde på tværs af siloer. Derfor skal vi som ledere og organisationer styrke vores strategiske sans for paradokser, så de ikke tager magten fra os. 

Organisationer kæmper fx ofte med vanskelige, sammensatte problemstillinger, der skaber paradokser – altså de såkaldte wicked problems, der ikke har entydige løsninger. De kræver, at vi arbejder på tværs af siloer og professioner og finder nye, robuste handleveje. Paradoksledelse er et stærkt udgangspunkt for at skabe strategisk fokus og tværgående samarbejde, når vi skal håndtere sammensatte problemstillinger.

Men hvorfor er det så vigtigt, at vi ud fra et organisatorisk perspektiv lærer at navigere i disse spændingsfelter?

Paradoksledelse er nøglen til at kunne levere værdi for kunder og brugere. Organisationer kan blive overrumplet af forandringer i omverdenen og overse nye muligheder, hvis de ikke forholder sig til paradokser i og omkring deres vision eller formål. Ledere skal dyrke evnen til at navigere i praktiske paradokser for at skabe værdi, fordi paradokserne ellers kan føre til krise og negative spiraler i organisationen.

Det er særligt aktuelt i vores samtid, fordi den er præget af nogle stærke provokatører af paradokser – foranderlighed, knaphed og pluralitet i spilleregler. 

  1. Foranderlighed: Samtiden er præget af foranderlighed og uforudsigelighed, hvor begivenheder ét sted i verden kan påvirke resten. Fx kan begivenheder koblet til klima og bæredygtighed i højere og højere grad påvirke organisationer globalt. Foranderlighed kan aktivere paradokser, fordi det bryder op i de vante handlemønstre.
  2. Knaphed/mangel på ressourcer: Knappe ressourcer bidrager også til at skabe spændingsfelter, fordi de kalder på nye måder at organisere opgaven. Her er cirkulær økonomi og mangel på de rette højtspecialiserede medarbejdere en tendens, der kan trække spændingsfelter frem i en organisation.
  3. Pluralitet i spilleregler: Der er samtidig en mængde spilleregler, organisationer skal navigere i, og de kan komme i konflikt. Det gælder fx, når virksomheder både skal konkurrere, forholde sig til stram regulering og være ansvarlige socialt og klimamæssigt. Der er mange spilleregler at overholde samtidig i samtidens organisationer, og det kan trigge en oplevelse af paradokser. Det går desværre ikke altid op i en højere enhed. Der kan være modstridende faktorer, der gør, at man ikke kan levere på alle parametre. Det er medvirkende til, at ledere kan opleve at stå i paradokser til halsen.

Hvad kan vi lære af at have fokus på de organisatoriske paradokser:

Paradokser kan både have et positivt og negativt udfald. Det positive og konstruktive, som paradokser kan medføre, er, at det skaber forudsætninger for en skarpere strategisk retning og for nytænkning og kreativitet. De benspænd, som spændingsfelterne fører med sig, tvinger ledere og medarbejdere til at tænke i nye arbejdsgange og løsninger for at samle organisationen på ny. 

Men ledere kan også opleve handlingslammelse. Ledere kan komme ud for situationer, hvor de oplever meningstab eller kontroltab, hvor man bliver overvældet af modstridende krav og negative spiraler, det kan virke umuligt at komme ud af.

Men hvordan kommer vi videre, hvis der ikke er noget endegyldigt svar?

At skabe en erkendelse af, at man står i en paradoksal udfordring, og at du ikke kan gøre alle tilfredse, er med til at skabe et værn mod handlingslammelse. I erkendelsen opnår du en forståelse for din egen situation og position, og derfra danner du dig et overblik over spændingsfelterne, og hvordan du kan gå til dem.

Vil du udvikle dig som leder?

Se alle vores kurser og efteruddannelser for ledere.

Vi har bl.a. ledelseskurser om psykologisk tryghed, neoaffektiv ledelse, regenerativ ledelse, mental styrketræning og nyeste tendenser i ledelse. På vores ledelseskurser kan du bl.a. møde Christian Ørsted, Peter Kofoed, Henrik Leslye, Karsten Mellon og mange flere.

Relevante arrangementer

Psykologisk tryghed: Bliv certificeret Practitioner med The Fearless Organization Scan
Uddannelse

Psykologisk tryghed: Bliv certificeret Practitioner med The Fearless Organization Scan

Jylland & Sjælland

Bliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.

Dine undervisere på forløbet er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samt Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.

Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization Scan” og er den eneste danske udbyder af forløbet.

Nye hold i 2025 nu åben for tilmeldinger. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Neuroaffektiv lederuddannelse
Uddannelse

Neuroaffektiv lederuddannelse

Fyn

Tag den solide og roste Neuroaffektiv lederuddannelse, der tager udgangspunkt i hjernens logikker, og at vores adfærd og samspil er styret af tilstande i hjernen og nervesystemet, og bliv en bedre leder.

Uddannelsen giver dig viden om hjernens muligheder og begrænsninger, så du bliver bedre til at forstå dig selv og andre – og dermed styrker dit lederskab.

Uddannelsen består af seks moduler fordelt på 12 dage, og du undervises af psykoterapeut og konsulent, Peter Kofoed, som bl.a. bidrager med:

Redskaber til at blive en dygtig forandringsleder Viden om, hvordan du bedst motiverer dine medarbejdere Viden om hjernens reaktioner i sociale samspil og under pres Forståelse for din egen rolle i medarbejdernes reaktion Redskaber til at håndtere udfordrende og/eller stressende situationer

Hold 7 med opstart i 2025 er nu online. Tilmeld dig her på siden.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Sådan skaber du værdi i dit samarbejde – med Henrik Leslye
E-læring

Sådan skaber du værdi i dit samarbejde – med Henrik Leslye

Varighed: Ca. 4 timer. Tag dette spændende e-læringskursus om 4 forskellige personlighedstyper og bliv endnu bedre til at forstå og kommunikere med dine kollegaer og medarbejdere.

Undervisningen er baseret på forskning inden for psykologi, biologi og neurovidenskab. Du lærer 4D Profilen at kende, som er et yderst effektivt redskab til at skabe bedre trivsel og færre konflikter. E-læringskurset inkluderer også en test af din egen 4D Personprofil samt et 4D Teamudviklingsværktøj.

Kurset er relevant for alle, som har en interesse i at styrke sin kommunikation og sine samarbejdsrelationer både personligt, i grupper og som leder.

Læs mere
Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND
E-læring

Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND

Varighed: Ca. 7 timer. Dette digitale forløb i mentaltræningsprogrammet IRONMiND klæder dig på med viden og redskaber til at styrke mental velvære og at opbygge mental modstandskraft i grupper, organisationer, blandt elever, hos kollegaer, klienter etc. – og hos dig selv.

På det digitale forløb får du 7 timers e-læring, hvor du bl.a. får: 

Viden om den psykologiske, kognitive og neuropsykologiske evidens bag IRONMiND  Adgang til tests og arbejdsskemaer Råd til implementering af IRONMiND på to plan: individ og organisation Over 30 siders materiale til download, som du kan anvende i dit arbejde
Læs mere