Onlinekursus: Metakognitiv Pædagogik – Styrk børn og unges trivsel og læring - Seminarer
Header_Metakognitiv Pædagogik
Børn & unge
Kursus

Onlinekursus: Metakognitiv Pædagogik – Styrk børn og unges trivsel og læring

Hjælp børn og unge med at få ro på tankerne gennem den metakognitive pædagogik, der giver børnene/de unge øget kontrol over negative tanker, så disse ikke tager overhånd.

Når vi blænder op for dette onlinekursus i selskab med psykolog Linda Burlan Sørensen, får du:

  • En introduktion til metakognitiv pædagogik og dens grundlæggende principper
  • Forståelse af metakognitive processer og deres betydning for læring og trivsel
  • Inspiration til at hjælpe børn og unge med at håndtere og regulere deres tanker
  • Værktøjer til at reducere et overdrevet selvfokus og kognitive processer, der påvirker trivsel negativt
  • Inspiration til at integrere megakognitive teknikker og metoder i praksis

Læs mere lige herunder, og vær med i efteråret

Hjælp børn og unge med at slippe tankemylderet

Arbejder du med børn og unge, der kæmper med tankemylder og konstante grublerier? Oplever du, at deres negative tanker skaber mistrivsel og hæmmer læring? Så kan metakognitiv pædagogik være løsningen, der hjælper med at bryde den onde cirkel. 

Dette 3-timers onlinekursus giver dig en introduktion til metakognitiv pædagogik: en tilgang, der fokuserer på at hjælpe børn og unge med at overvinde negative tanker og bekymringer ved at styrke deres metakognitive bevidsthed.  

Kurset, ledet af specialistpsykolog Linda Burlan Sørensen, giver en smagsprøve på, hvordan du kan anvende metakognitive strategier i din pædagogiske praksis for at fremme trivsel og læring. 

Hvad er metakognitiv pædagogik?  

Metakognitiv pædagogik handler om at hjælpe børn og unge til at udvikle bevidsthed og kontrol over egne tanke- og læringsprocesser. Metakognition betyder at reflektere over, monitorere og evaluere sine egne tanker og læringsstrategier.  

Hvorfor er det vigtigt?  

Metakognitiv pædagogik er vigtig for at håndtere stress, angst og psykisk mistrivsel. Ved at udvikle metakognitive færdigheder bliver børn og unge bedre rustet til at navigere i deres tanker og følelser ud fra et metakognitivt niveau, hvor de kognitive styringsmekanismer findes. Således er der fokus på den metakognitive bevidsthed.  

Det handler om, at du som fagperson hjælper barnet eller den unge til at rette fokus udad i stedet for indad mod følelser, bekymringer og kaostanker, som ofte fylder meget – og som blot forstærker mistrivslen og bremser læring. 

Metakognitiv bevidsthed: 

  • Metakognitiv bevidsthed: Øger opmærksomheden på egne tankeprocesser og deres indflydelse på psykisk velbefindende.
  • Metakognitiv regulering: Lærer at styre og justere tanker for at fremme positiv tænkning og trivsel.
  • Metakognitiv vurdering: Evaluerer og reflekterer over tankestrategier for at forbedre mental fleksibilitet.  

Hvad kan du forvente af de 3 timer?  

Onlinekurset introducerer de grundlæggende principper og teknikker inden for metakognitiv pædagogik. Du får også indblik i praktiske værktøjer til, hvordan disse teknikker kan anvendes i undervisning og pædagogisk praksis.  

Kurset skal ses som en smagsprøve og ikke en kvalificering.  

På kurset får du 

  • En introduktion til metakognitiv pædagogik og dens grundlæggende principper 
  • Forståelse af metakognitive processer og deres betydning for læring og trivsel 
  • Inspiration til at hjælpe børn og unge med at håndtere og regulere deres tanker 
  • Værktøjer til at reducere et overdrevet selvfokus og kognitive processer, der påvirker trivsel negativt 
  • Inspiration til at integrere megakognitive teknikker og metoder i praksis 

Introduktion til den metakognitive metode: 

Metakognitiv pædagogik bygger på en dyb forståelse af metakognitive processer og fremmer trivsel, livslang læring og uafhængig tænkning. Metoden kan anvendes på tværs af fagområder og aldersgrupper og tilpasses forskellige undervisningsstile og læringsmiljøer.  

På dagen gennemgår Linda Burlan Sørensensen De Tre Metaben: 

  1. Reduktion af CAS (Cognitive Attentional Syndrome): Reducerer selvfokus og kognitive processer, der negativt påvirker trivsel og læring.
  2. Styrkelse af metakognitiv bevidsthed: Forbedrer individets evne til at lære og forstå egne tankeprocesser.
  3. Fagpersonens metakognitive bevidsthed: Implementerer det metakognitive mindset i professionel praksis for at forbedre både egen og målgruppens trivsel.  

Målgruppe: 

Onlinekurset er ideelt for lærere, pædagoger og andre fagfolk, der ønsker at forbedre deres forståelse af, hvordan tanker påvirker trivsel og læring. Forældre er også velkomne. Sid klar ved skærmen, og oplev, hvordan metakognitiv pædagogik kan skabe varige forandringer for dig og dem, du arbejder med.

Lær om metakognitiv pædagogik – og hvordan metakognitive principper, teknikker og metoder kan transformeres til forskellige pædagogiske indsatser, som hjælper til bedre trivsel og læring

Onlinekursus: Metakognitiv Pædagogik – Styrk børn og unges trivsel og læring

Om underviseren:

Linda Burlan
Linda Burlan Sørensen
Linda er en højt kvalificeret fagperson. Hun er universitetsuddannet og autoriseret klinisk psykolog, specialist i psykoterapi og i supervision. Derudover er Linda medlem af Dansk Psykolog Forening og Dansk Psykoterapeutforening.

Linda har også videreuddannet sig på specialistniveau inden for flere kognitive retninger, heriblandt 2. bølge og 3. bølge af kognitiv terapi. Hendes primære arbejdsmetode er metakognitiv terapi, og hun har fået sin uddannelse i den metakognitive tilgang hos selveste metodens ophavsmand, Adrian Wells.

Med sin omfattende uddannelse og erfaring er Linda en dygtig og kompetent fagperson, der har en stor viden om metakognitiv terapi og dets anvendelse i praksis.
TID & STED:
Det sker:
Den 4. december 2024, sendes live (digitalt), kl. 09.00 - 12.00

Før start vil du modtage en mail med direkte link til kurset. Du bestemmer selv om du vil deltage via computer, mobil eller tablet.

Vær opmærksom på, at det kræver internetadgang at deltage.
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 750, - ekskl. moms.