Skolevægring er et stigende problem i de danske skoler og har været det i flere år. Omfanget af fravær er alarmerende, fordi det er tæt koblet med mistrivsel og manglende tilhørsforhold til sociale fællesskaber. Desuden viser forskning os, at langvarigt skolefravær øger risikoen for sociale, økonomiske og psykiatriske problematikker i voksenlivet.
Lærere, pædagoger og forældre oplever ofte udtalt magtesløshed og frustration, når skolegang giver ondt i maven hos det enkelte barn. På dette 3-dages kursus bliver du klædt på med viden om og samtaleredskaber til at møde, støtte og hjælpe barnet, som oplever, at skolen er svær at komme i og med perspektiver, refleksioner og redskaber i forhold til at undersøge klassens miljø og skolens kontekst.
Skolevægring/ufrivilligt skolefravær er et komplekst fænomen
Ufrivilligt skolefravær er et komplekst fænomen, der rammer bredt, og i princippet kan alle børn blive ramt. Der kan være utallige årsager til, at børn oplever, at skolen er svær at komme i, og mange af dem har grobund i skolemiljøet – i skolens struktur, i relationerne og stemningen i klassen eller slet og ret kedsomhed. Det er de årsager, vi lettest kan arbejde med. Derudover findes der familiære årsager, fx socioøkonomisk baggrund eller andre belastninger i familien, og individuelle årsager, fx angst, socialkognitive vanskeligheder, stress og depression.
Hvis vi skal hjælpe børn med at komme i skole, er det nødvendigt, at vi har forståelse af, hvad der ligger bag skolefraværet. Nogle af de væsentligste redskaber, vi har, er derfor vores nysgerrighed og vores undersøgelsesredskaber. Med dem som afsæt er det meget nemmere at finde frem til hjælpsomme og virkningsfulde indsatser. I virkeligheden kan skolens fraværende børn være en gave for skolens praksisudvikling, for ved at spørge dem og være nysgerrige på deres fortællinger, får vi en guldgrube af informationer om klassen og skolen, som vi kan bruge direkte i det forebyggende arbejde.
Kurset her, kommer derfor i høj grad også til at handle om det forebyggende arbejde, som blandt andet handler om skolekultur, skoleorganisering, børnesyn og det sprog vi bruger OM børnene.
Ufrivilligt skolefravær kan have konsekvenser langt ind i voksenlivet
Der er rigtig gode grunde til at arbejde forebyggende med skolefravær. Vi ved at højt skolefravær i grundskolen giver øget risiko for senere at droppe ud af uddannelsessystemet, hvilket igen øger risikoen for problematikker helt ind i voksenlivet. Ufrivilligt skolefravær skal ses som et symptom på, at noget i barnets liv ikke fungerer i forhold til barnets behov, og det er det, vi som fagprofessionelle skal være nysgerrige på, så vi kan forebygge eventuelle socioøkonomiske og psykiatriske problemer i fremtiden. Jo hurtigere vi griber ind i forhold til problematisk skolevægring, des hurtigere kan vi få barnet i trivsel igen. Og jo mere vi kan undersøge om de børn, som har svært ved at komme i skole, jo bedre kan vi arbejde forebyggende i forhold til alle de andre børn.