Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.
Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:
Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsningerFlere end 200 har allerede tilmeldt sig dagen. Skal du og din arbejdsplads også med? Tilmeld jer her på siden 🙂
At blive forælder til et barn med særlige behov fører ofte mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.
Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst .
På dagen opnår du bl.a.:
Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortællingBliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse udviklet i samarbejde med cand.psych., ph.d. og professor Mai-Britt Guldin.
På uddannelsen bliver du undervist af en række af de førende eksperter og praktikere på området, bl.a. psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin, professor Atle Dyregrov og hospitalspræst Christian Juul Busch.
Når du har gennemført de 5 moduler på uddannelsen, vil du bl.a. have opnået:
kompetencer og metoder til at facilitere sorggrupper og dermed tilbyde sorggruppeforløb redskaber til at opspore vedvarende sorglidelse redskaber til at undgå sekundær traumatisering i et psykisk krævende job viden om sorg hos grupperne børn og unge, forældre, døende/syge og ældre viden om sorgen ved at miste til selvmord viden om kroppens rolle i sorgprocessen, herunder hvad kropshukommelse erHold 5 er nu udsolgt. Vi arbejder på nye datoer i 2024. Skriv dig på venteliste her på siden, så sender vi en mail, så snart hold 6 er klar 🙂
… psykologisk tryghed er overbevisningen om, at man ikke bliver straffet eller ydmyget for at komme med ideer, spørgsmål, tanker og fejl.
Bliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.
Dine undervisere er Christian Ørsted, som er ledelsesrådgiver, dansk ekspert i psykologisk tryghed og The Fearless Organization Certified Practitioner, og senior kommunikationskonsulent Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring fra danske og internationale organisationer med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.
Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization” og er den eneste danske udbyder af uddannelsen. Hvis du efter certificering ønsker at arbejde videre med “The Fearless Organization Scan”, kan du købe scans her.
Nye hold i 2023 er endelig klar. Pladserne på de første 4 hold blev revet væk. Tilmeld dig og dit team her på siden.
Skolevægring/skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.
På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:
Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole og forældre bedst muligt Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbetFå indsigt i regenerativ ledelse, og bliv klædt på med konkrete redskaber, der styrker dine kompetencer til at lede din organisation i en retning, der skaber mindre stress og de bedste betingelser for trivsel – og samtidig trækker organisationen i en mere bæredygtig retning.
Regenerativ ledelse er en ledelsesfilosofi og -praksis inspireret af naturens logik og systemer og handler om at skabe mere værdi, end man tager – for sig selv, medarbejderne, organisationen og naturen.
Sammen med ViNatur har vi skabt en uddannelse, hvor du i løbet af 6 dage lærer om regenerativ ledelsesfilosofi og bl.a. opnår:
Procesværktøjer til at skabe en organisationskultur med plads til mennesker, liv og mening Redskaber til at lede ud fra en økosystemisk tænkning og med inspiration fra naturen Viden om forskningsbaserede sundhedsfremmende metoder med afsæt i naturen Større selvindsigt og kontakt til dit indre kompas og dine livsværdier Redskaber til at afstresse og restituere krop og sindFå meget mere at vide om uddannelsen lige herunder.
Denne uddannelse i kognitiv adfærdsterapi giver de nødvendige forudsætninger for at kunne arbejde med kognitiv adfærdsterapi. Uddannelsen er, som én af de eneste på markedet, udviklet som en kombination af digitale lektioner og træningsdage med fysisk tilstedeværelse. Det delvist digitale format giver dig mulighed for at tage en stor del af denne kognitiv terapi uddannelse hvor du vil, hvornår du vil – og så ofte du vil.
Uddannelsen er udviklet i tæt samarbejde med cand. psych. Anne Dorthe Hasholt. Den er semesteropbygget, hvilket betyder, at du selv kan bestemme og tilrettelægge din uddannelses varighed og dermed faglige dybde. Tager du hele den to-årlige uddannelse, inkl. tilkøb af gruppesupervision og bestået eksamen, kan du efterfølgende kalde dig certificeret kognitiv terapeut.
Afhængigt af din uddannelses længde vil du få:
En grundig indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Træning i kognitive metoder, herunder kognitiv analyse og omstrukturering Viden om og værktøjer fra den metakognitive bølge kognitiv terapi Træning i anvendelse af kognitiv terapi i arbejdet med psykiske og psykosociale udfordringerBliv klædt på med viden om det sociale nervesystem samt redskaber til at hjælpe børn, unge og voksne, der er ramt af stress, angst og traumer. Dét sker på dette kursus, hvor du kommer i fagligt stærkt selskab med psykoterapeut Inge Svane.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a.:
En introduktion til nervesystemets opbygning, herunder kendskab til det sociale nervesystem, den polyvagale teori og neuroception Viden om vagusnerven, herunder vagusnervens to dele, og hvordan nerven hænger sammen med en krop og et sind i balance Indsigt i, hvordan sociale relationer påvirker det autonome nervesystem – og både kan øge og nedbringe stress, herunder fokus på tryghedens betydning Forståelse af betydningen af din egen fysiologiske tilstand, fremtoning og omgangsform i mødet med børn, unge og voksne, som er ramt af stress, angst og traumer Kendskab til co-regulering/samregulering som fundament for udvikling af selvregulering Konkrete kropslige øvelser, som er med til at vække det sociale nervesystem, og introduktion til, hvordan berøring som metode kan regulere det sociale nervesystemFå mere at vide lige herunder.
På dette kursus med ledelsesrådgiver Tine Nyholm lærer du om Væredygtig ledelse – en tilgang, der styrker energi, tillid, relationer og arbejdsglæde. Væredygtig ledelse fremmer samhørighed, solidaritet og mental sundhed gennem dialogbaseret samarbejde og anerkendende, formålsorienteret forpligtelse.
På kurset får du bl.a.:
Kendskab til forskellige typer af energivampyrer – de negative, de ”positive” og de skjulte energivampyrer – og hvordan de påvirker omgivelserne Indsigt i, hvordan du som leder er en rollemodel (fremfor en energivampyr) – og hvilken indvirkning det har på energi, arbejdsklima og graden af tillid på arbejdspladsen Redskaber til at løfte fællesskaber og forandringer i praksis med et ledelsesværktøj og en samskabelsesmodel, der tydeliggør, hvordan Væredygtig ledelse på samme tid giver selvledelse, medbestemmelse og ansvarlighed… og meget mere. Læs mere herunder.
Barnets Lov forventes at træde i kraft i starten af 2024 – og med denne kursusdag bliver du klædt på til at navigere i loven i dit arbejde med børnesager. Du kommer i særdeles kompetent selskab med cand.jur. Bente Adolphsen, som er ekspert i børnesager.
Hun sørger for, at du viden om formålet med Barnets Lov samt de 7 temaer fra aftalen Børnene Først, som også har stor betydning for dit arbejde.
Efter kurset vil du således bl.a. have fået:
Større indsigt i, hvad barnets rettigheder er Viden om, hvornår der skal foretages en screening, afdækning og undersøgelse Større forståelse af, hvad loven får af betydning for dig og dit arbejde, og hvordan du navigerer i denDu finder mere info om kurset lige herunder.
Tag en uddannelse, der lader dig komme grundigt i dybden med terapiformerne i tredje bølge kognitiv terapi – også kaldet den metakognitive tilgang.
Uddannelsen udfolder den metakognitive tilgang, mindfulness, Compassion Focused Therapy og Acceptance and Commitment Therapy i teori og praksis.
På uddannelsen i tredje bølge terapi får du bl.a.:
En grundig indføring i den metakognitive tilgang – hvad er det, og hvad kan den? Undervisning i terapiformerne, der tilhører tredje bølge kognitiv terapi, herunder Metakognitiv terapi, Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) & Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Kendskab til de effektive arbejdsmodeller og værktøjer, som terapiformerne indeholder Konkrete metakognitive teori- og modelværktøjer Viden om metakognitive modeller, bevidsthedsniveauer og forsvarsmekanismer Adgang til forståelsesmodeller, øvelser, meditationer m.m., du kan anvende i dit eget arbejdeNår du er færdig med uddannelsen, kan du anvende den metakognitive tilgang, mindfulness, CFT og ACT i dit arbejde. Undervejs vil du også komme til at arbejde med dig selv og få et personligt bevidsthedsløft.
Med dette interessante kursus opnår du bl.a. indsigt i teorien bag stemmehøring, introduktion til Maastricht-interviewet og viden om, hvordan du hjælper borgere med at håndtere og acceptere stemmerne. Du bliver undervist af Trevor Eyles, som i 20 år har arbejdet i socialpsykiatrien i Aarhus, bl.a. med at facilitere stemmehørergrupper. Desuden fortæller Michael Cidlik sin inspirerende historie om livet som stemmehører.
Vil du vide endnu mere om Stemmehøring?
Se vores Uddannelse som stemmehørerfacilitator. Her bliver du også undervist af Trevor Eyles og Michael Cidlik.
Selvkontrol er en vigtig evne at mestre, da forskning bl.a. har vist, at den har betydning for, hvordan vi klarer os i livet, f.eks. med hensyn til uddannelse, relationer og trivsel.
Det er derfor vigtigt, at du som fagperson kan hjælpe med at styrke børns selvkontrol. Og det opnår du kompetencer til på dette kursus, hvor du bl.a. får:
Viden om, hvordan selvkontrol udvikles – herunder hvordan denne udvikling forstyrres, og hvad vi ved om de konsekvenser, der er forbundet med dette Viden om, hvilke gevinster der er forbundet med at arbejde med selvkontrol Viden om, hvordan du håndterer selvkontrol hos forskellige typer af børn Mulighed for at afprøve selvregulering gennem leg og øvelse Mulighed for at afprøve samtaleteknikker med fokus på de mikroprocesser, der er afgørende for, at barnet i relationen oplever evnen til selvfornemmelse og selvreguleringKursusdagen henvender sig til dig, der arbejder med børn i børnehavealderen og i indskolingen.
Læs mere lige herunder.
Bliv certificeret AKT-/Inklusionsvejleder med denne 10-dages AKT uddannelse i selskab med konsulent Tacha Elung, konfliktmægler Jan Andersen, jurist Bente Adolphsen og specialist i klinisk børnepsykologi Rikke Yde Tordrup.
I fællesskab sørger de for, at du bl.a. tager fra AKT uddannelsen med:
Kompetencer til at supervisere kolleger ift. de problemstillinger, de oplever som udfordrende Teoretisk viden om specifikke udviklingsforstyrrelser og redskaber til at igangsætte inkluderende handleplaner Træning i brug af redskaber, der kan hjælpe klasser med et højt konfliktniveau Praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante som ressourcesvage forældre Viden om, hvornår og hvordan du skal underrette de sociale myndigheder, og hvilke tavshedspligtregler der findesAKT uddannelsen giver 10 ECTS-point. Find datoer for alle modulerne nederst på siden.
Meget få pladser tilbage på 2023-holdet er udsolgt.
Mennesker med borderline kan – vha. en mentaliseringsbaseret tilgang – blive bedre til at forstå egen og andres adfærd. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog, Nana Lund Nørgaard, stiller skarpt på netop borderline og mentalisering.
Med fra kurset får du bl.a.:
Viden om diagnosen emotionel ustabil personlighedsstruktur, borderline type Viden om mentalisering Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de prototypiske måder, mennesker med borderline ofte er i verden på (præ-mentaliseringsformer) Redskaber til kommunikation, herunder viden om, hvordan du kan forsøge at møde mennesker med borderline på en hjælpsom mådeDe tidligere hold blev hurtigt udsolgt, så vent ikke for længe med at tilmelde dig 2023-holdene.
Tag med på denne kursusdag med Marlene Jul Houmann, der dykker ned i behandlingsmetoden BBAUM i såvel teori som praksis. Efter kurset er du klar til at anvende BBAUM metoden i egen praksis og arbejde målrettet med at mindske adfærdsproblematikker og psykiske symptomer.
I løbet af BBAUM kurset lærer du bl.a.:
om forskellige årsager til adfærdsproblematikker set fra et fysisk, fysiologisk, psykologisk/relationelt og eksistentielt perspektiv at analysere årsager til adfærdssymptomer med udgangspunkt i det enkelte menneske og personens levede liv om de relationelle og kommunikative faktorer, der typisk medfører konflikter at udføre behandlingsmetoden BBAUM og sammensætte behandlingen til det enkelte menneske om behandlingseffekten – og hvordan den målesNye datoer i 2023 – nu med undervisning fra 09.00 til 17.00 (1 time mere end hidtil).
De første kurser blev udsolgt. Vi anbefaler at du booker din plads i god tid. Maks 24 deltagere pr. hold.
… psykologisk tryghed er overbevisningen om, at man ikke bliver straffet eller ydmyget for at komme med ideer, spørgsmål, tanker og fejl.
Bliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.
Dine undervisere er Christian Ørsted, som er ledelsesrådgiver, dansk ekspert i psykologisk tryghed og The Fearless Organization Certified Practitioner, og senior kommunikationskonsulent Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring fra danske og internationale organisationer med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.
Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization” og er den eneste danske udbyder af uddannelsen. Hvis du efter certificering ønsker at arbejde videre med “The Fearless Organization Scan”, kan du købe scans her.
Nye hold i 2023 er endelig klar. Pladserne på de første 4 hold blev revet væk. Tilmeld dig og dit team her på siden.
Tag med på vejlederuddannelsen i BeCool og opnå kompetencer til at arbejde forebyggende med børn og unges angst og understøtte øvrig angstbehandling.
Du bliver undervist af ekspert og psykolog Søren Benedikt Pedersen, som bidrager med den nyeste viden om angst, stress og traumer, ligesom han bl.a. stiller skarpt på:
Realistisk tænkning vs. metakognitive strategier Gradueret eksponering og trin-for-trin planer Visualisering, åndedræt og afslapning Guidet massage, leg, bevægelse og sanser Assertiv adfærd, kropssprog og social færdighedstræningHold 8: Over halvdelen af pladserne er væk. Hold 9 åbent for tilmeldinger.
Developmental Language Disorder (DLD) – udviklingsmæssig sprogforstyrrelse – kan være vanskelig at opdage; ikke mindst hos flersprogede børn, som er ved at lære et nyt andetsprog. På dette kursus får du dog indsigt i, hvordan du spotter DLD hos flersprogede børn, ligesom du bliver klædt på til at understøtte sproget hos et flersproget barn med DLD.
Mere konkret opnår du:
Indsigt i, hvordan du spotter de flersprogede børn, der muligvis har DLD Dybdegående viden om, hvad flersprogethed er Viden om de forskellige typer flersprogethed, der findes Viden om, hvordan du ser på barnets samlede sprogfærdigheder på alle barnets sprog Indsigt i, hvordan du indsamler viden, der kan bidrage til at differentiere mellem et andetsprog i udvikling og en sprogforstyrrelse Redskaber til både at give og omsætte viden, der kan understøtte sproget hos et flersproget barn med DLDFå mere at vide om kursusdagen lige herunder.
Tag en mindfulnessuddannelse, der – som en af markedets få – tager afsæt i kognitiv adfærdsterapi. Udover intensiv undervisning i mindfulnesspraksis og mindfulnessøvelser, bliver du på denne uddannelse undervist i teorien bag, hvordan mindfulness virker, og hvorfor det virker.
Uddannelsen er udviklet i tæt samararbejde med psykolog og specialist i mindfulness Anne Dorthe Hasholt, som er en topevalueret underviser. Hun er også din underviser på denne uddannelse.
Vi tilbyder både en grunduddannelse (Trin 1) og en instruktøruddannelse (Trin 2) i mindfulness.
Afhængigt af uddannelsens trin opnår du bl.a.:
Et solidt teoretisk fundament med viden om den kognitive teori og filosofien bag Viden om at tilrettelægge og anvende mindfulnessforløb med andre Alle nødvendige forudsætninger for at kunne mestre mindfulness Masser af træning i mindfulnesspraksis og mindfulnessøvelser Helt konkrete redskaber til brug både privat og professionelt Adgang til en lang række forskellige guidede meditationerUddannelsen er delvist digital. Det giver dig mulighed for at tage en stor del af den online, og dermed hvor du vil, hvornår du vil, og så ofte du vil – både under og efter endt uddannelsesforløb.
Selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser blandt børn og unge kan have fatale konsekvenser, og det er afgørende, at du som fagperson kan hjælpe dem. På denne kursusdag lærer du derfor om ”De Tre Principper”, som er et nyt psykologisk paradigme i Danmark, der kan hjælpe mennesker med at finde tilbage til deres indre styrke og balance – bl.a. når de selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Når du deltager på kurset, opnår du:
Viden om selvskade og spiseforstyrrelser Kendskab til risikoadfærd og redskaber til opsporing i forhold til at identificere selvskade og spiseforstyrrelser i et tidligt stadie Indføring i ”De Tre Principper” ift. selvskade og spiseforstyrrelse med fokus på hvordan vi altid – inde bag kaosset af tanker og følelser – er ok; at vores sind er stærkt og selvhelende Indblik i, hvordan du som fagprofessionel kan hjælpe og gøre en forskel ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan bruges med det samme i praksis og i kombination med opsporingsredskaberneVed det faglige ror står psykoterapeut Jane Ellegaard, som til daglig arbejder med børn og familier i Skanderborg Kommune.
Læs mere om kursusdagen lige herunder.
Nye hold klar til oktober 2023. Tilmeld dig/jer her på siden.
Det kan føles meget udfordrende – nogle gange ligefrem utrygt – at indgå i professionelle relationer til borgere med personlighedsforstyrrelser. Sammen med psykolog, Anja Leavens, har vi derfor udviklet dette masterclass-forløb, som klæder dig godt på til at sikre et givende og trygt relationsarbejde med disse borgere.
I løbet af 4 intensive dage opnår du bl.a.:
Indgående viden om personlighedsdannelsen og en bredere forståelse for diagnoserne, personlighedsstrukturer og adfærd Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet med borgeren/klienten som følge af et større indblik i den personlighedsforstyrredes forestillingsverden Viden om dynamikker og risikozoner for personer med en personlighedsforstyrrelse Redskaber til at passe godt på dig selv og undgå professionel slitageLær fra cand.psych. Rikke Yde Tordrup, når vi byder inden for på dette udbytterige kursus om, hvordan du arbejder med små børns tilknytningsmønstre.
I løbet af dagen klæder hun dig bl.a. på med:
viden om udviklingspsykologi og tilknytningsteori viden om, hvordan du skaber en særlig kontakt, der udvikler barnets tilknytningsstil, herunder hvordan du skaber udviklende øjeblikke – med fokus på blandt andet affektiv afstemning og spejling – og hvad du skal være særligt opmærksom på, for at disse øjeblikke kan opstå kendskab til små børns utrygge tilknytningsmønstre, hvordan disse mønstre kommer til udtryk, og hvordan du bedst arbejder med relationen redskaber til at hjælpe børn med en utryg tilknytning inspiration til det gode forældresamarbejdeVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Naturen har et væld af positive effekter på vores fysiske og psykiske velvære, og på denne praksisnære uddannelse lærer du at bruge naturterapi i det sundhedsfremmende arbejde med børn, unge og voksne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer.
Med uddannelsen får du godt med tid i naturen, og derudover bliver du klædt på med:
Redskaber til at organisere, tilpasse og afvikle naturbaserede forløb efter NBMC-metoden til din målgruppe Kompetencer til at inddrage kroppen i det naturterapeutiske arbejde – bl.a. gennem motoriske øvelser, leg og åndedrætsøvelser Teoretisk indsigt i virkningen af at bruge naturen og forskellige naturmiljøer til sundhedsfremme og rehabilitering Viden om effekten af gruppedynamik, narrative fortælleteknikker og evolutionspsykologi Værktøjer til at arbejde med modstandskraft og robusthed i forhold til gruppen og den enkelte deltagerVil du vide mere? Så finder du meget mere information lige herunder.
Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme.
Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser.
Når du deltager på dagen, får du:
En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i DanmarkLæs mere om dagen og underviserne lige herunder.
OBS:
Ved vores afholdelse på Scandic Kolding tager vi udgangspunkt i Skovbrynet – en specialbørnehave for børn med autisme og andre udviklingsforstyrrelser i alderen 0-6 år
Ved vores afholdelse på Scandic Hvidovre tager vi udgangspunkt i Himmelev Behandlingstilbud – et døgn- og dagtilbud for børn og unge med autismespektrumforstyrrelser (alder 5-18 år)
Vær med på denne kursusdag, hvor omdrejningspunktet er senfølger hos børn, der er født for tidligt, og hvordan du som fagperson bedst møder, forstår og støtter det præmature barn og dets familie.
I spidsen for dagen står sundhedsplejerske og sansemotorisk konsulent Marianne Bentsen, som sørger for, at du bl.a. bliver klædt på med:
Viden om, hvordan en for tidlig fødsel påvirker barnets udvikling En større forståelse af og viden om, hvordan du kan iagttage, møde og forstå de for tidligt fødte og deres forældre Viden om, hvad du skal se efter hos de for tidligt fødte børn – både når de er spæde, og når de bliver større – og viden om, hvordan du danner dig et tidligt billede af barnets sansemotoriske senfølger Viden om, hvordan du er med til at skabe de bedste rammer for det for tidligt fødte barn og skaber det vigtige samspil mellem sanser, hjerne og krop Viden om, hvordan du støtter og samarbejder med forældreneLæs med herunder, hvor du får mere information om den interessante kursusdag.
Sæt fokus på livskvalitet! Vores uddannelse i praksisnær neuropædagogik tilbyder dig som fagperson muligheden for at lære, hvordan du gennem neuropædagogisk tankegang, strategier og interventioner kan hjælpe borgere med kognitive udfordringer, f.eks. erhvervet- og medfødt hjerneskade, demens mm.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med underviserne Bente Juul og Susanne Bommelund fra Hjerneskadecentret i Odense. På uddannelsen er fokus på det praktiske arbejde, og den er rettet mod de mange faggrupper, der arbejder med borgere i hverdagen.
I løbet af uddannelsen får du:
Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din videnBarnets Lov påvirker børnehandicapområdet med krav om, at børn og unge med udviklingsforstyrrelser, udviklingshæmning og andre funktionsnedsættelser skal inddrages i egen sag. For at kunne sikre børn og unge retten til at blive inddraget, stiller det store krav til dig, der er rådgiver og sagsbehandler, især hvis barnet har kommunikative udfordringer.
På kurset gennemgår vi de mest relevante lovændringer i forhold til børnehandicapområdet, og du får viden om, hvilke praksisnære metoder, du som fagprofessionel kan anvende for at styrke og sikre samarbejdet med børn, unge og deres forældre.
Bliv klædt på med viden om det sociale nervesystem samt redskaber til at hjælpe børn, unge og voksne, der er ramt af stress, angst og traumer. Dét sker på dette kursus, hvor du kommer i fagligt stærkt selskab med psykoterapeut Inge Svane.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a.:
En introduktion til nervesystemets opbygning, herunder kendskab til det sociale nervesystem, den polyvagale teori og neuroception Viden om vagusnerven, herunder vagusnervens to dele, og hvordan nerven hænger sammen med en krop og et sind i balance Indsigt i, hvordan sociale relationer påvirker det autonome nervesystem – og både kan øge og nedbringe stress, herunder fokus på tryghedens betydning Forståelse af betydningen af din egen fysiologiske tilstand, fremtoning og omgangsform i mødet med børn, unge og voksne, som er ramt af stress, angst og traumer Kendskab til co-regulering/samregulering som fundament for udvikling af selvregulering Konkrete kropslige øvelser, som er med til at vække det sociale nervesystem, og introduktion til, hvordan berøring som metode kan regulere det sociale nervesystemFå mere at vide lige herunder.
Mennesker med borderline kan – vha. en mentaliseringsbaseret tilgang – blive bedre til at forstå egen og andres adfærd. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog, Nana Lund Nørgaard, stiller skarpt på netop borderline og mentalisering.
Med fra kurset får du bl.a.:
Viden om diagnosen emotionel ustabil personlighedsstruktur, borderline type Viden om mentalisering Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de prototypiske måder, mennesker med borderline ofte er i verden på (præ-mentaliseringsformer) Redskaber til kommunikation, herunder viden om, hvordan du kan forsøge at møde mennesker med borderline på en hjælpsom mådeDe tidligere hold blev hurtigt udsolgt, så vent ikke for længe med at tilmelde dig 2023-holdene.
Skolevægring/skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.
På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:
Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole og forældre bedst muligt Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbetDeltag på dette intensive kursusforløb om metakognitiv terapi, hvor du i løbet af 3 dage bliver klædt på til at benytte den metakognitive tilgang i dit arbejde med dine borgere/klienter. Du opnår bl.a.:
En dybere forståelse for metakognitive processer Konkrete metakognitive psykoterapeutiske redskaber, som du nemt kan anvende i praksis Metoder og teknikker ift., hvordan du tackler mødet med mennesker, der har en psykisk lidelse/diagnoseDin underviser er psykolog og specialist i metakognitiv terapi Linda Burlan Sørensen.
Læs mere om vores metakognitiv terapi-kursusforløb herunder, og mød Linda Burlan Sørensen i introduktionsvideoen.
Metakognitiv terapi og angst: Angst kan være lammende og gøre hverdagen uoverskuelig, hvis den får for meget magt. På dette udbytterige kursus får du viden om metakognitiv terapi, som er en af de tilgange, der har vist sig effektiv mod angst.
På kurset er der særligt fokus på social og generaliseret angst. Når du deltager på kurset, opnår du bl.a:
Viden om metakognitive processer, der skaber, vedligeholder og evt. forstærker social angst En gennemgang af kognitivt opmærksomhedssyndrom (CAS) Konkrete og straks anvendelige metakognitive psykoterapeutiske redskaber ift. borgerarbejdet Anbefalinger til, hvad omgivelserne bør eller ikke bør gøre for at yde den bedste støtteHele vejen igennem kommer du i selskab med den dygtige underviser Linda Burlan Sørensen, som er specialist i metakognitiv terapi.
OBS: Halvdelen af pladserne er allerede solgt på hold 9. Vil du sikre sig en plads? Tilmeld dig og dine kolleger her på siden.
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Hold 4 klar til efteråret 2023!
Tag den solide og roste Neuroaffektiv Lederuddannelse! Uddannelsen består af 6 spændende moduler fordelt på 12 dage. Få viden om hjernens muligheder og begrænsninger, så du bliver bedre til at forstå dig selv og andre og dermed styrker dit lederskab. Du bliver undervist af psykoterapeut og konsulent, Peter Kofoed, som bl.a. bidrager med:
Viden om hjernens reaktioner i sociale samspil og under pres Redskaber til at blive en dygtig forandringsleder Viden om, hvordan du bedst motiverer dine medarbejdere Redskaber til at håndtere udfordrende og/eller stressende situationer Forståelse for din egen rolle i medarbejdernes reaktionHvordan forebygger og afhjælper du udadreagerende adfærd hos dine borgere? Tilgangen Low Arousal 2 (LA2) har vist sig særdeles effektiv til netop dét. På dette intensive 3-dages kursus bliver du undervist af Marie Louise Stochholm, som er sociolog & medejer af Sopra.
Hun klæder dig bl.a. på med:
Indsigt i Low Arousal og den recovery-orienterede Low Arousal-tilgang LA2 Træning i at forebygge vold og fremme trivsel i samarbejde med borgere med voldsom adfærd Konkrete redskaber til at samarbejde med borgere om at udvikle nye handlemuligheder i voldsomme episoderFå mere at vide om kurset lige herunder.
Developmental Language Disorder (DLD) – udviklingsmæssig sprogforstyrrelse – kan være vanskelig at opdage; ikke mindst hos flersprogede børn, som er ved at lære et nyt andetsprog. På dette kursus får du dog indsigt i, hvordan du spotter DLD hos flersprogede børn, ligesom du bliver klædt på til at understøtte sproget hos et flersproget barn med DLD.
Mere konkret opnår du:
Indsigt i, hvordan du spotter de flersprogede børn, der muligvis har DLD Dybdegående viden om, hvad flersprogethed er Viden om de forskellige typer flersprogethed, der findes Viden om, hvordan du ser på barnets samlede sprogfærdigheder på alle barnets sprog Indsigt i, hvordan du indsamler viden, der kan bidrage til at differentiere mellem et andetsprog i udvikling og en sprogforstyrrelse Redskaber til både at give og omsætte viden, der kan understøtte sproget hos et flersproget barn med DLDFå mere at vide om kursusdagen lige herunder.
Barnets Lov påvirker børnehandicapområdet med krav om, at børn og unge med udviklingsforstyrrelser, udviklingshæmning og andre funktionsnedsættelser skal inddrages i egen sag. For at kunne sikre børn og unge retten til at blive inddraget, stiller det store krav til dig, der er rådgiver og sagsbehandler, især hvis barnet har kommunikative udfordringer.
På kurset gennemgår vi de mest relevante lovændringer i forhold til børnehandicapområdet, og du får viden om, hvilke praksisnære metoder, du som fagprofessionel kan anvende for at styrke og sikre samarbejdet med børn, unge og deres forældre.
Bliv klædt på med viden om det sociale nervesystem samt redskaber til at hjælpe børn, unge og voksne, der er ramt af stress, angst og traumer. Dét sker på dette kursus, hvor du kommer i fagligt stærkt selskab med psykoterapeut Inge Svane.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a.:
En introduktion til nervesystemets opbygning, herunder kendskab til det sociale nervesystem, den polyvagale teori og neuroception Viden om vagusnerven, herunder vagusnervens to dele, og hvordan nerven hænger sammen med en krop og et sind i balance Indsigt i, hvordan sociale relationer påvirker det autonome nervesystem – og både kan øge og nedbringe stress, herunder fokus på tryghedens betydning Forståelse af betydningen af din egen fysiologiske tilstand, fremtoning og omgangsform i mødet med børn, unge og voksne, som er ramt af stress, angst og traumer Kendskab til co-regulering/samregulering som fundament for udvikling af selvregulering Konkrete kropslige øvelser, som er med til at vække det sociale nervesystem, og introduktion til, hvordan berøring som metode kan regulere det sociale nervesystemFå mere at vide lige herunder.
Tag med på denne kursusdag med Marlene Jul Houmann, der dykker ned i behandlingsmetoden BBAUM i såvel teori som praksis. Efter kurset er du klar til at anvende BBAUM metoden i egen praksis og arbejde målrettet med at mindske adfærdsproblematikker og psykiske symptomer.
I løbet af BBAUM kurset lærer du bl.a.:
om forskellige årsager til adfærdsproblematikker set fra et fysisk, fysiologisk, psykologisk/relationelt og eksistentielt perspektiv at analysere årsager til adfærdssymptomer med udgangspunkt i det enkelte menneske og personens levede liv om de relationelle og kommunikative faktorer, der typisk medfører konflikter at udføre behandlingsmetoden BBAUM og sammensætte behandlingen til det enkelte menneske om behandlingseffekten – og hvordan den målesNye datoer i 2023 – nu med undervisning fra 09.00 til 17.00 (1 time mere end hidtil).
De første kurser blev udsolgt. Vi anbefaler at du booker din plads i god tid. Maks 24 deltagere pr. hold.
Tag med på vejlederuddannelsen i BeCool og opnå kompetencer til at arbejde forebyggende med børn og unges angst og understøtte øvrig angstbehandling.
Du bliver undervist af ekspert og psykolog Søren Benedikt Pedersen, som bidrager med den nyeste viden om angst, stress og traumer, ligesom han bl.a. stiller skarpt på:
Realistisk tænkning vs. metakognitive strategier Gradueret eksponering og trin-for-trin planer Visualisering, åndedræt og afslapning Guidet massage, leg, bevægelse og sanser Assertiv adfærd, kropssprog og social færdighedstræningHold 8: Over halvdelen af pladserne er væk. Hold 9 åbent for tilmeldinger.
Denne uddannelse i kognitiv adfærdsterapi giver de nødvendige forudsætninger for at kunne arbejde med kognitiv adfærdsterapi. Uddannelsen er, som én af de eneste på markedet, udviklet som en kombination af digitale lektioner og træningsdage med fysisk tilstedeværelse. Det delvist digitale format giver dig mulighed for at tage en stor del af denne kognitiv terapi uddannelse hvor du vil, hvornår du vil – og så ofte du vil.
Uddannelsen er udviklet i tæt samarbejde med cand. psych. Anne Dorthe Hasholt. Den er semesteropbygget, hvilket betyder, at du selv kan bestemme og tilrettelægge din uddannelses varighed og dermed faglige dybde. Tager du hele den to-årlige uddannelse, inkl. tilkøb af gruppesupervision og bestået eksamen, kan du efterfølgende kalde dig certificeret kognitiv terapeut.
Afhængigt af din uddannelses længde vil du få:
En grundig indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Træning i kognitive metoder, herunder kognitiv analyse og omstrukturering Viden om og værktøjer fra den metakognitive bølge kognitiv terapi Træning i anvendelse af kognitiv terapi i arbejdet med psykiske og psykosociale udfordringer