Børn lærer gennem kroppen. Vi ved derfor, at det sansemotoriske fundament har stor betydning for barnets motoriske, sociale og følelsesmæssige udvikling. Det er dermed helt essentielt at undersøge, om der er sansemotoriske udfordringer på spil, når vi ser børn med eksempelvis kropslig uro, forsinket motorisk udvikling, udadreagerende adfærd, koncentrationsbesvær, indlæringsvanskeligheder eller tegn på mistrivsel.
Sammen med Mette Drescher Jensen, sansemotorisk konsulent fra Sanse Motorik®, sætter vi på dette kursus fokus på børns udvikling, trivsel og læring. Kursusdagen giver dig et teoretisk og praksisnært indblik i, hvordan du ser, forstår og møder barnets adfærd i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv. Er et barn udfordret på dets bearbejdning af sanseindtryk, kan det spænde ben for dets relationer, læring og kropslige ro.
Usikker motorik, koncentrationsbesvær og udfordringer i sociale relationer
Samspillet mellem sanserne, hjernen og kroppen er fundamentet for barnets udvikling og generelle trivsel. Gemmen kropslige aktiviteter og leg med en målrettet sansemotorisk indsats for øje kan du sætte rettidigt ind og styrke barnets grov- og finmotorik samt dets følelsesmæssige, sociale og sproglige udvikling.
Netop de udviklingsorienterede indsatser dykker vi ned i på kurset, og vi åbner for ny viden om og forståelse af barnets reaktioner og adfærd i et sansemotorisk og neuropsykologisk perspektiv.
Ved at deltage på kursusdagen får du:
- Redskaber til sansemotoriske tiltag - både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag
- Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer
- Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop
- Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket
- Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børnene
Målgruppe
Kurset er målrettet fagpersoner inden for det pædagogiske felt eller det sundhedsfaglige område, og som beskæftiger sig med børn fra 2-10 år. Udbyttet af kurset er anvendeligt både på normal- og specialområdet.