father-with-siblings-looking-each-other_edt
Børne- og ungeområdet
E-læring

Digital sundhed i familien – digitalt kursus for forældre og pårørende

Få viden og konkrete redskaber til at sikre gode digitale vaner i familien.

Sammen med speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen har vi skabt dette kursus til dig som forælder/omsorgsperson.

Undervejs på kurset får du bl.a.:

  • Inspiration til at skabe tydelige, kærlige rammer for skærmbrug
  • Viden om, hvordan skærme påvirker børn og unges hjerner, søvn og trivsel
  • Konkrete redskaber til at styrke sunde vaner i familien
  • Redskaber til god dialog om digitale vaner
  • Større bevidsthed om dine egne vaner

Kurset indeholder ca. 7 timers læring fordelt på 19 lektioner. Du kan vælge at tage alle lektionerne eller blot nogle af dem – det er helt op til dig.

Få mere at vide om kurset lige herunder.

Velkommen til kurset “Digital sundhed i familien"

Skærmene er blevet en fast følgesvend i vores hverdag, og de kan bruges til alverdens formål. De kan være vores hjælpere, der f.eks. holder os opdaterede, giver os ny viden, forbinder os med venner og familie eller gør det lettere at arbejde smartere.

Men de kan også stjæle vores tid, fokus og nærvær og påvirke vores trivsel negativt. Og desværre tyder undersøgelser på, at det i stigende grad er det, der sker – ikke mindst for vores børn og unge.

Derfor har vi skabt dette digitale kursus til dig som forælder, så du kan hjælpe dit barn til en sund digital balance, hvor det er barnet, der tager styringen over skærmen og ikke omvendt. Kurset er skabt sammen med speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen.

Forældrekursus i digital sundhed

På dette forældrekursus i digital sundhed får du viden, indsigter og redskaber, der kan hjælpe jer til at skabe refleksion i familien.

Med kurset får du udvalgte videooplæg, som du kan se sammen med din partner eller med andre i familien, så I får en fælles viden og forståelse at tale ud fra ift. skærmes påvirkning af børn og unge.

Speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen har udvalgt indholdet til forældre blandt indholdet på uddannelsen ”Certificeret vejleder i digital sundhed”, som er målrettet fagpersoner.

DSF_Collage

Dit udbytte

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge dette kursus på. Du kan tage i den rækkefølge, der passer til dine behov og interesser, og vende tilbage til de oplæg, der gjorde allerstørst indtryk på dig, igen og igen. 

Med fra kurset tager du bl.a.:

  • Inspiration til at skabe gode rammer for skærmbrug
    Du lærer at skabe tydelige, kærlige rammer for skærmbrug, så hverdagen bliver mindre præget af diskussioner og dårlig samvittighed
  • Viden om, hvordan skærme påvirker børn og unges hjerner, søvn og trivsel
    Du får indsigt i, hvorfor skærme kan virke så dragende, og hvordan du kan støtte dit barn i at finde balancen mellem det online og offline liv
  • Konkrete redskaber til at styrke sunde vaner i familien
    Du får praktiske idéer til fælles aftaler, digitale pauser og aktiviteter, der skaber nærvær og fællesskab
  • Redskaber til god dialog om digitale vaner
    Du får inspiration til, hvordan du kan tale med dit barn om skærme uden at skabe modstand
  • Større bevidsthed om dine egne vaner
    Du bliver klogere på, hvordan dine egne skærmvaner påvirker familien, og hvordan små justeringer hos dig selv kan smitte positivt af på resten af familie
Digital sundhed i familien

Over 16 år foran en skærm – en tanke, der sætter tingene i perspektiv. Med dette kursus inviterer vi dig til at finde balancen, så det digitale kan være en del af livet, uden at tage pladsen fra relationer, drømme og oplevelser, der betyder noget.

Her er dit liv i prikker...

Se den lille tankevækkende film om, hvordan du bruger dit liv - sådan når det hele sættes lidt på spidsen.

Hvordan bruger du dine prikker?

I cirkeldiagrammet ses tallene fra filmen "Dit liv i prikker" plottet ind. Når man ser tallene sat så konkret op, bliver det tydeligt, hvordan de små daglige gøremål kan vokse sig enorme set over et helt liv.

Filmen giver måske anledning til at overveje din egen prioritering: Hvad vil du egentlig gerne have, at dine prikker skal bruges på? De fleste gøremål kan vi ikke ændre meget på – vi skal jo i skole, på arbejde, sove, spise, børste tænder osv. Men det kan være værd at reflektere over, hvordan man kan skabe en bedre balance og bruge sin tid på det, der virkelig betyder noget. Kunne nogle af timerne foran skærmen i stedet bruges på at være sammen med familie og venner, dyrke en hobby eller blot finde mere ro og nærvær i hverdagen?

Digital sundhed i familien

Vi ved, at et overforbrug af smartphones, sociale medier og videospil kan ændre børn og unges hjerner på samme måde som et misbrug af andre vanedannende stimulanser.

Marie Brixtofte

Lektionsoverblik

Kurset indeholder 19 lektioner og har en samlet varighed på ca. 7 timer.

Lektion 1: Bevidst og ubevidst adfærd

Her får du indsigt i, hvordan hjernens opbygning former vores adfærd, og hvorfor vi ofte handler automatisk uden at tænke over det. 

Lektion 2: Vaner, viljestyrke og impulskontrol

Her lærer du, hvordan vaner dannes, og hvordan viljestyrke og impulskontrol kan styrkes, så børn og voksne får lettere ved at styre deres digitale vaner. 

Lektion 3: Er det os selv eller skærmen, der styrer?

Her får du forståelse for, hvordan smartphones både kan være nyttige redskaber og samtidig lokke os til at bruge mere tid, end vi egentlig ønsker.

Lektion 4: Sådan fanger og fastholder teknologi vores opmærksomhed

Her får du viden om de psykologiske mekanismer, der gør, at teknologi fastholder vores opmærksomhed, og hvordan du kan bruge den viden til at skabe balance i familien.

Lektion 5: Informationskaos og digital manipulation

Her lærer du, hvordan store informationsmængder og manipulation påvirker vores tanker og følelser, og hvordan familien kan skabe mere ro og overskud.

Lektion 6: Om hormoner

Her bliver du klogere på, hvordan hormoner styrer kroppens reaktioner, og hvordan digitale medier kan påvirke søvn, humør og stressniveau.

Lektion 7: Om hjernen

Her ser vi på hjernen ud fra et biologisk perspektiv og undersøger, hvordan dens funktioner påvirker og påvirkes af skærmbrug, og hvorfor det kan udfordre koncentration og følelser.

Lektion 8: Søvn

Her lærer du, hvorfor søvn er afgørende for børn og unges udvikling, og hvordan skærme kan forstyrre søvnen og skabe uro.

Lektion 9: Motion og fysisk samvær

Her får du indsigt i, hvordan skærmbrug kan påvirke børn og unges fysiske aktivitet og sociale samvær, og hvorfor kroppen og nærværet er vigtige for sund udvikling.

Lektion 10: TikTok-hjerner

Her undersøger vi sammenhængen mellem overdreven skærmbrug og ADHD-lignende symptomer, og vi ser på, hvad det betyder for børns evne til at koncentrere sig.

Lektion 11: Menneskelige behov

Her lærer du om de grundlæggende behov, børn og unge har for at kunne overleve, trives og udvikle sig, og hvordan digitale medier kan støtte eller udfordre disse behov.

Lektion 12: Selvværd, selvtillid og skam

Her får du viden om, hvordan børn og unges selvværd er under pres i en digital tidsalder, og hvordan du kan støtte dit barn i at tro på sig selv og egne evner.

Lektion 13: Kedsomhed og andre ubehagelige følelser

Her undersøger vi, hvorfor det er blevet sværere at rumme kedsomhed og ubehagelige følelser, og hvordan skærme ofte bruges til at dulme dem i stedet for at lære at håndtere dem.

Lektion 14: Gaming som psykisk diagnose

Her ser vi på, hvornår gaming og sociale medier kan fylde så meget, at det går ud over søvn, skole og relationer, og hvordan du som forælder kan opdage tegnene i tide.

Lektion 15: Sociale fællesskaber: online og offline

Her får du indsigt i, hvordan børn deltager i fællesskaber både online og fysisk, og hvorfor det er afgørende, at de også mødes ansigt til ansigt.

Lektion 16: Forældre som forbilleder

Her undersøger vi, hvordan forældre og andre voksne fungerer som rollemodeller, og hvilken betydning det har for børns digitale vaner og liv.

Lektion 17: Forældreaftaler i klassen

Her lærer du, hvordan fælles aftaler mellem forældre kan skabe tryghed og sammenhold. Vi ser også på, hvordan digitale medier kan komme til at fungere som et fælles tredje, uden nødvendigvis at skabe ægte fællesskab mellem børnene.

Lektion 18: Skærme og ufrivilligt skolefravær

Her ser vi på ufrivilligt skolefravær som et komplekst fænomen med mange årsager, og vi undersøger, hvilken rolle digitale medier kan spille i det samlede billede.

Lektion 19: Gambling i gaming

Her lærer du, hvordan spil kan indeholde elementer, der minder om gambling, og hvordan belønningsmekanismer og virtuelle valutaer kan påvirke børns spiladfærd.

Målgruppe
Forældre, pårørende og andre betydningsfulde voksne i børn og unges liv.

Kurset består af en introduktion, 19 digitale lektioner, samt en lektion med nyttige links og materialer til print. Du kan tage lektionerne i den anbefalede rækkefølge, eller springe frem til netop de emner, som du er interesseret i at vide mere om.




Dette kursus bygger på uddannelsen “Certificeret vejleder i digital sundhed“, som er udviklet til fagpersoner, der arbejder med børn og unge. Derfor vil du i nogle fagoplæg opleve, at underviserne omtaler uddannelsen eller taler direkte til en faglig målgruppe.

Indholdet er dog i lige så høj grad relevant for dig som forælder, pårørende eller anden betydningsfuld voksen i børns og unges liv. Til forældreudgaven har underviserne derfor selv udvalgt de oplæg, som også giver mening i en privat og familiemæssig sammenhæng.

Undervisere

Imran Rashid
Klik for at se
David Madsen
Klik for at se
Marie Brixtofte
Klik for at se
Imran Rashid
Imran Rashid
Imran Rashid er speciallæge i almen medicin, tech-iværksætter, it-iværksætter, sundhedsfaglig direktør, stifter af Sund Digital ApS, foredragsholder, forfatter til bl.a. bøgerne SLUK, OFFLINE og medforfatter til SKÆRMSUND.

Imran Rashid har specialiseret sig i, hvordan teknologi påvirker menneskets mentale, fysiske og sociale trivsel. Hans mål er at skabe større kendskab til og forståelse af forskellen på bevidst og ubevidst brug af teknologi samt at skabe og udbrede de redskaber, der kan hjælpe med at udvikle sundere digitale vaner.
David Madsen
David Madsen
David Madsen er autoriseret psykolog og hjælper bl.a. mennesker med udfordringer relateret til  SoMe- og computerspilsafhængighed.

David Madsen er en ofte anvendt ekspert i de danske medier ifm. digital dannelse og forholdet mellem digitalt og analogt liv. David har enorm indsigt i de mekanismer, der skaber fastholdelse og afhængighed, og hvad der skal til for at skabe balance digitalt og analogt – og hvordan vi kan hjælpe børn og unge til at skabe denne balance.
Marie Brixtofte
Marie Brixtofte
Marie Brixtofte er autoriseret psykolog, økonom, politiker samt foredragsholder, forfatter til bl.a. bogen BOLSJEFILOSOFI og medforfatter til SKÆRMSUND og TI TRIN UD AF PSYKISK VOLD.

Marie Brixtofte har speciale i misbrug, afhængighed og nærværssvigt og er optaget af, hvordan skærme påvirker os og vores sociale relationer. Hun rådgiver bl.a. i, hvad misbrug og afhængighed gør ved børn og unge, hvordan mennesker skal håndtere digital afhængighed, samt hvordan fag-professionelle bør navigere i digital afhængighed.
Praktisk
Du køber adgang til kurset øverst på denne side. Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt - ofte inden for 1 arbejdsdag. Når din tilmelding er godkendt, får du automatisk adgang til kurset.

Du har adgang til kurset i 2 år fra købsdato. Anbefalet browser: Google Chrome


Pris
Prisen for ca. 7 timers digital læring er 1.000 DKK inkl. moms. (800 DKK ekskl. moms.)