Header_Anbragte børns skolegang
Børne- og ungeområdet
Kursus

Anbragte børns skolegang: Skab udvikling og trivsel

Hvordan kan du understøtte, at anbragte børn får en skolegang, som byder på trivsel, læring og udvikling?

Det er omdrejningspunktet på dette kursus, som vi har skabt sammen med forsker og supervisor Laila Lagermann.

Med afsæt i nyeste forskning sørger hun for, at du får viden og konkrete redskaber til, hvordan du bedst muligt støtter anbragte børns trivsel og udvikling i skolen.

I løbet af kurset lærer du:

  • Hvordan anbragte børn selv oplever deres skolegang, og hvad de efterlyser
  • Hvordan støtte og høje, positive forventninger til barnets skolegang er altafgørende for, hvordan barnet klarer sig
  • Hvordan du styrker barnets motivation og sociale relationer
  • Hvordan du sikrer tæt dialog og fælles arbejdsmål mellem børne- og ungehjem og skole

Undersøgelser viser, at anbragte børn klarer sig dårligere i skolen end deres jævnaldrende.  

De har højere fravær, får lavere karakterer, og færre tager folkeskolens afgangseksamen. Det kan have store konsekvenser for børnenes muligheder for at klare sig i livet på længere sigt. Skole og uddannelse er nemlig blandt de vigtigste beskyttende faktorer i forhold til trivsel i voksenlivet. 

Nyere forskning peger desuden på, at et forbedret samarbejde mellem de voksne på tværs af hjem og skole er afgørende for, at anbragte børn og unge får en god skolegang og trives. 

På denne kursusdag sætter Laila Lagermann, forsker og supervisor, fokus på, hvordan du bedst støtter anbragte børns skolegang.  

Med kurset får du blik for, hvad du skal være særligt opmærksom på i samarbejdet mellem børne- og ungehjem og skole, og det sker med afsæt i, hvad anbragte børn selv peger på som vigtigt. 

Gennem oplæg, personlig refleksion og gruppeøvelser kommer du i dybden med, hvordan dette arbejde kan se ud ift. din og dine kollegaers dagligdag. 

Kom med på kurset, og bliv klogere på:

  • Hvordan anbragte børn selv oplever deres skolegang, og hvad de efterlyser 
  • Hvordan støtte og høje, positive forventninger til barnets skolegang er altafgørende for, hvordan barnet klarer sig 
  • Hvordan du styrker barnets motivation og sociale relationer 
  • Hvordan tæt dialog, fleksibilitet og fælles arbejdsmål kan være hjælpsomt i samarbejdet mellem børne- og ungehjem og skole 

Målgruppe

Kurset er målrettet dig, der er personale på børne- og ungehjem, og som arbejder med at understøtte børnenes skolegang og trivsel. 

Dagens underviser

Underviser_laila-colding-lagermann
Laila Lagermann
Cand.pæd., ph.d. i pædagogisk psykologi og tidligere lærer
Laila har igennem de seneste 20 år forsket i og lavet udviklingsarbejde med fokus på børn og unge i udsatte positioner. I dag arbejder hun som selvstændig forsker, konsulent og supervisor og står bag udgivelsen af en række publikationer om børne- og ungdomsliv
TID & STED
Det sker:
Den 12. marts 2026 i Odense på Rytterkasernen 21.
Den 31. august 2026 i Hvidovre på Scandic Hvidovre.

Få mere info om Rytterkasernen, herunder vejvisning: Seminarer.dk på Rytterkasernen

Undervisning fra 9.00 til 15.30. Morgenmad fra kl. 8.30.-9.00.
PRIS
Pris for deltagelse er 2.995 kr. (ekskl. moms). Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe samt kaffe og te ad libitum.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for rabatmuligheder.