Alle nyheder
Artikel

Mariann er en af Danmarks første vejledere i digital sundhed

I foråret 2025 færdiggjorde Mariann Verebély uddannelsen til certificeret vejleder i digital sundhed. Uddannelsen har givet hende en dybere forståelse af de komplekse problemstillinger og negative effekter, som skærmbrug og digital adfærd kan føre med sig. Nu glæder hun sig til at bruge sin nye viden til at arbejde med kreative alternativer til skærmtid.

Af Seminarer.dk's redaktion
800x550px Artikelbillede Mariann
Til daglig arbejder Mariann som gymnasielærer, og derudover driver hun virksomheden CreArt4life, hvor hun som coach og kunstterapeut bruger kreative processer og coaching til at hjælpe mennesker med forskellige udfordringer.

I begge jobs ser hun, hvordan skærmene i den grad er flyttet ind i dagligdagen for børn og unge. Ikke mindst oplever hun, hvordan skærmbrugen påvirker børnenes og de unges liv og adfærd.

“Skærmbrug påvirker på mange fronter. Jeg ser f.eks., hvordan sociale medier kan have en enorm indflydelse på børn og unges selvbillede, empati og trivsel og på den måde, de møder hinanden i virkeligheden. Der er en tendens til, at relationerne bliver grovere og mere afvisende, og at børn og unge bliver dårligere til at omgås hinanden,” siger Mariann.

Igennem uddannelsen til certificeret vejleder i digital sundhed har hun fået en langt dybere forståelse af, hvordan hyppig skærmbrug også påvirker hjernen, og det har gjort stort indtryk på hende.

Indrømmet – det både overrasker og skræmmer mig, hvor mange negative effekter man kan koble sammen med skærmbrug. Brugen af smartphonen kan nemt udvikle sig til afhængighed, når børn og unge – men også voksne – søger oplevelsen af belønning online, for eksempel gennem overraskelseselementerne i gaming og sociale medier. Ved belønning producerer hjernen dopamin, som gør os ’glade’. Med øget skærmbrug falder følsomheden over for dopaminproduktionen, så der er brug for endnu mere dopamin – altså skærm – og det er en ond spiral.

Det er vigtigt for Mariann, at hendes nye viden ikke går i glemmebogen. Derfor vil hun koble den mest muligt sammen med sit arbejde. Blandt andet ønsker hun at inspirere og hjælpe sine gymnasieelever med at finde alternativer til tiden foran skærmen.

Når børn og unge ikke får lov at arbejde med kreative fag og aktiviteter, der kræver fordybelse og nærvær, påvirker det deres udvikling, trivsel og deres evne til koncentration og at tænke kreativt. Det møder jeg ofte i mit arbejde,” pointerer hun og tilføjer afsluttende:

Det er vigtigt, at vi voksne forstår og lærer, at det er os, der skal inspirere børnene og de unge væk fra skærmene og ind i aktiviteter, der fremmer deres kreative og personlige udvikling, og hvor de gennem fysiske sociale relationer kan opleve samhørigheden positivt. Det er vigtigt, at vi tager dialogen og forholder os kritisk til skærmbrug, så vi kan være rollemodeller og hjælpe de unge med at finde alternativer til skærmen. Det handler om at vise dem noget, der engagerer og oprigtigt interesserer dem. Det kræver tid, nærvær og vedholdenhed, men det er en vigtig proces, som vi må og skal understøtte gennem viden og nysgerrighed.”


Uddannelsen “Certificeret vejleder i digital sundhed” er et samarbejde mellem Seminarer.dk og Center for Digital Sundhed. Underviserne på uddannelsen er speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen. Du kan læse meget mere om uddannelsen på www.digitalsundhed.nu

Relevante arrangementer

Certificeret vejleder i digital sundhed
Digital uddannelse

Certificeret vejleder i digital sundhed

Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.

Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran RashidMarie Brixtofte og David Madsen.

Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:

Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer

Se også: Konference: Er det os eller teknologien, der styrer? – Menneskets rolle og vilkår i en digitaliseret verden

Læs mere
Skam, skyld og ny udsathed: unges mistrivsel i en præstationskultur
Kursus

Skam, skyld og ny udsathed: unges mistrivsel i en præstationskultur

Fyn & Jylland

Unges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.

Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.

På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.

Undervejs lærer du om:

Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestring

Tilmeld dig med det samme, så vi kan komme et skridt tættere på bedre trivsel sammen.

Læs mere
Bliv certificeret børne-stressvejleder
Digital uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Varighed: Ca. 70 timer. Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen & psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Skolevægring – Bag om ufrivilligt skolefravær
3-dages kursus

Skolevægring – Bag om ufrivilligt skolefravær

Fyn

Skolevægring/ufrivilligt skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, og ikke mindst, hvis du arbejder med at forebygge skolefravær, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.

På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:

Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis

Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra

Praksisnære redskaber til, hvordan du kan arbejde forebyggende ved at rette fokus på klassens og skolens sociale, fællesskabende, didaktiske og organisatoriske kontekst

Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet

Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen

Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbet

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere