I begge jobs ser hun, hvordan skærmene i den grad er flyttet ind i dagligdagen for børn og unge. Ikke mindst oplever hun, hvordan skærmbrugen påvirker børnenes og de unges liv og adfærd.
“Skærmbrug påvirker på mange fronter. Jeg ser f.eks., hvordan sociale medier kan have en enorm indflydelse på børn og unges selvbillede, empati og trivsel og på den måde, de møder hinanden i virkeligheden. Der er en tendens til, at relationerne bliver grovere og mere afvisende, og at børn og unge bliver dårligere til at omgås hinanden,” siger Mariann.
Igennem uddannelsen til certificeret vejleder i digital sundhed har hun fået en langt dybere forståelse af, hvordan hyppig skærmbrug også påvirker hjernen, og det har gjort stort indtryk på hende.
”Indrømmet – det både overrasker og skræmmer mig, hvor mange negative effekter man kan koble sammen med skærmbrug. Brugen af smartphonen kan nemt udvikle sig til afhængighed, når børn og unge – men også voksne – søger oplevelsen af belønning online, for eksempel gennem overraskelseselementerne i gaming og sociale medier. Ved belønning producerer hjernen dopamin, som gør os ’glade’. Med øget skærmbrug falder følsomheden over for dopaminproduktionen, så der er brug for endnu mere dopamin – altså skærm – og det er en ond spiral.”
Det er vigtigt for Mariann, at hendes nye viden ikke går i glemmebogen. Derfor vil hun koble den mest muligt sammen med sit arbejde. Blandt andet ønsker hun at inspirere og hjælpe sine gymnasieelever med at finde alternativer til tiden foran skærmen.
“Når børn og unge ikke får lov at arbejde med kreative fag og aktiviteter, der kræver fordybelse og nærvær, påvirker det deres udvikling, trivsel og deres evne til koncentration og at tænke kreativt. Det møder jeg ofte i mit arbejde,” pointerer hun og tilføjer afsluttende:
”Det er vigtigt, at vi voksne forstår og lærer, at det er os, der skal inspirere børnene og de unge væk fra skærmene og ind i aktiviteter, der fremmer deres kreative og personlige udvikling, og hvor de gennem fysiske sociale relationer kan opleve samhørigheden positivt. Det er vigtigt, at vi tager dialogen og forholder os kritisk til skærmbrug, så vi kan være rollemodeller og hjælpe de unge med at finde alternativer til skærmen. Det handler om at vise dem noget, der engagerer og oprigtigt interesserer dem. Det kræver tid, nærvær og vedholdenhed, men det er en vigtig proces, som vi må og skal understøtte gennem viden og nysgerrighed.”
Uddannelsen “Certificeret vejleder i digital sundhed” er et samarbejde mellem Seminarer.dk og Center for Digital Sundhed. Underviserne på uddannelsen er speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen. Du kan læse meget mere om uddannelsen på www.digitalsundhed.nu