”Jeg har en oplevelse af, at det ofte bliver en sort/hvid debat – for eller imod – når vi snakker om mobiltelefoner og børns digitale liv. Jeg kunne godt tænke mig at lande et sted midt imellem og få en mere nuanceret tilgang til en kompleks problemstilling, hvor digital dannelse og kompetence til at handle sagtens kan og bør gå hånd i hånd med fokus på digital sundhed.”
Derfor slog hun hurtigt til, da hun så uddannelsen til Certificeret vejleder i digital sundhed. Hun ræsede igennem uddannelsen og endte ligefrem med at blive den allerførste i Danmark til at færdiggøre den.
“Med uddannelsen synes jeg i høj grad, jeg har fået den nuancerede tilgang digitale teknologier, som jeg havde håbet på. Jeg er i hvert fald blevet meget bevidst om, at helhedsbilledet er vigtigt. Det er ikke enten/eller,” forklarer hun.
Uddannelsen til Certificeret vejleder i digital sundhed er digital, men vent – hvorfor lave en digital uddannelse om digital sundhed?
Det kan måske virke paradoksalt, men der er mening med galskaben. Blandt andet er det digitale format valgt, fordi man dermed slipper for deltagerbegrænsning og udsolgte uddannelseshold. Det betyder, at langt flere fagpersoner kan være i gang med uddannelsen på samme tid og hurtigere kan påbegynde arbejdet med at vejlede børn og unge til sundere skærmvaner.
Desuden er det en vigtig pointe på uddannelsen, at digitale teknologier både kan bruges hensigtsmæssigt og uhensigtsmæssigt. De kan stjæle vores tid og vores nærvær, men de kan også inspirere os, understøtte vores læring og vores sociale relationer.
For Vivian har det været en fordel, at uddannelsen er digital, da hun dermed har kunnet tage den i sit eget tempo.
”Uddannelsesmodulerne er blevet frigivet løbende, og det har været rigtig rart, for så har jeg bare kunnet sidde med uddannelsen, når det passede ind i forhold til andre arbejdsopgaver.”
Som en del af Vivians job som læringskonsulent har hun i mange år arbejdet med digital dannelse for at sikre, at børn har de rigtige kompetencer i forhold til den digitale verden.
”Jeg har i flere år vejledt lærere, pædagoger og skoleledere og klædt dem på i forhold til digital dannelse. Til gengæld er det en ny tendens, at forældrene også er begyndt at efterspørge hjælp til at håndtere udfordringen – og så er det også ret markant, at børn lever et digitalt liv tidligere og tidligere. Nu skal vi tage fat på problemstillingen allerede i 0. og 1. klasse, og derfor var det fantastisk at få den allernyeste viden med fra uddannelsen,” siger Vivian og tilføjer:
”Det er en stor udfordring, vi som forældre og fagpersoner er oppe imod, og derfor er jeg glad for, at jeg blev opdateret med viden om hele sundhedsperspektivet. Der er mange biologiske og psykologiske perspektiver, som er ekstremt vigtige, når vi snakker om børn og deres digitale adfærd, og den viden glæder jeg mig til at brede ud til skoler, institutioner og forældre, for vi har en kæmpe opgave foran os. Det er afgørende for børn og unges trivsel og udvikling, at vi tager et voksenansvar og hjælper dem med at navigere i en meget kompleks digital verden.”
Uddannelsen til Certificeret vejleder i digital sundhed er udviklet af Seminarer.dk i samarbejde med nogle af Danmarks førende eksperter, speciallæge Imran Rashid og psykol Marie Brixtofte og David Madsen.