Natursyn og vores relation til naturen er afgørende for en grøn omstilling - for vi beskytter det, vi holder af. Naturen er i alvorlig krise, og vi har brug for pædagogiske aktiviteter, der tager afsæt i en anden tilgang end den, vi har i dag.
Men hvordan underviser og involverer vi bedst børn og unge i grøn omstilling og forholdet til naturen både praktisk og relationelt? Hvordan kan vi som fagpersoner og ledelse skabe bedre rammer for udvikling af grøn dannelse og empatiske naturrelationer – midt i en hverdag med andre opgaver?
Der er brug for nye tanker for, hvordan pædagoger og lærere kan arbejde bevidst med verdensmål, klimakrisen og bæredygtighed på en måde, der forbinder børn og unge med en bæredygtig forståelse af verden.
At sætte fokus på naturempatisk pædagogisk praksis handler om at tænke naturen ind i sine lege- eller undervisningsaktiviteter på en konkret og håndgribelig måde. Det handler om grøn dannelse og om at kunne danne en relation til naturen og tage hensyn til den, hvis vi skal håndtere de klimamæssige forandringer, vi står over for, og som de næste generationer kommer til at leve i.
Pædagoger, lærere og ledere spiller her en helt central rolle som formidlere af grøn omstilling og naturrelationer til børn og unge i den pædagogiske praksis.
Ydre og indre bæredygtighed
Bæredygtighed handler både om at sortere affald (ydre), og om hvem vi ser os selv som (indre). Mange i daginstitutioner og skole- og uddannelsessektoren arbejder med verdensmålene som ydre mål for at styrke den grønne omstilling. Men der også er brug for at vende blikket mod de indre mål og udvikle en pædagogisk praksis, der lærer børn nye måder at forstå og møde naturen på, hvis vi skal lykkes med grøn omstilling.
Bæredygtig pædagogik - naturempatisk pædagogisk praksis
På dette kursus er der fokus på grøn omstilling og på overgangen til et indlevet natursyn og baggrunden for det fremmedgjorte natursyn, der ofte præger praksis i dag.