Psykologisk Tryghed ved Seminarer.dk
Artikel

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Her beskriver cand.pæd.soc. Peter Andersen, hvad kollektiv mestring er, hvorfor det kan være godt at arbejde med kollektiv mestring, og hvordan denne mestring kan skabes.

Af Peter Andersen

Cand.pæd.soc.

Kollektiv-mestring
Denne artikel vil behandle det interessante begreb kollektiv mestring belyst ud fra følgende tre spørgsmål:

  • Hvad er kollektiv mestring?
  • Hvorfor kan det være en god idé at arbejde med kollektiv mestring?
  • Hvordan kan man fremme kollektiv mestring?

Se relevant arrangement: Sådan lykkes du med co-teaching og kollektiv mestring

Hvad er kollektiv mestring?

Kollektiv mestring er de fælles overbevisninger, man som lærer, pædagog eller leder har om sine egne og elevernes evner til at mestre. Hvis man som lærerkollegie har erfaringer med sammen at kunne lykkes og mestre også vanskelige undervisningsmæssige problemstillinger, opbygger man en fælles tro på, at man kan gøre en forskel for sine elever. Dette sker uanset, hvor vanskelige udfordringer en elev måtte have og uanset elevens sociale baggrund.

Spidsformuleret: Hvis vi i et medarbejder- eller lederteam tror på, at vi kan lykkes med børnene – så kan vi! Om end vi naturligvis skal have kompetencer hertil – både som personale og som elever.

Her er det interessante så, at de individuelle kompetencer ikke behøver at være i top for sammen at lykkes. Det centrale er, at man har en samarbejdskultur, der er kollaborativ og i top. Konkret så vil en gruppe, som arbejder godt sammen, løfte hinanden, hinandens arbejde og dermed eleverne, selvom de måske individuelt ikke på alle parametre er helt i top. I en sådan gruppe vil man altid, uanset niveau, udvikle sig.

Tager man derimod en gruppe, hvor man samarbejder skidt, men de individuelle kompetencer er i top, får gruppen og eleverne pga. det dårlige samarbejde ikke det optimale ud af de ellers stærke individuelle kompetencer.

Sammenligningen til sportens verden er lige for. Det hold, der vinder, er ikke nødvendigvis det med de bedste spillere, men det der spiller bedst sammen – altså det bedste hold.

Kollektiv mestring er:

”Overbevisningen om, at vi uanset hvad sammen kan gøre en forskel for de elever, vi underviser.”

(Donohoo 2021)

Hvorfor kan det være en god idé at arbejde med kollektiv mestring?

Svaret kan være det korte: Elevernes udvikling, trivsel og læring stiger, jo højere den kollektive mestring er. Faktisk viser forskning, at kollektiv mestring er den mest indflydelsesrige faktor på elevernes udvikling, trivsel og læring.

Dernæst er moderne pædagogisk arbejde i stigende grad karakteriseret ved kompleksitet. Og komplekse problemstillinger – fx vedrørende børn med vanskeligheder – kan ikke løses af en lærer eller pædagog alene. Der skal ofte et team til – og ofte et team med forskellige fagligheder. Det kan være lærere, pædagoger, ledere, vejledere, psykologer og socialrådgivere.

Hvordan kan man fremme kollektiv mestring?

Man kan fremme kollektiv mestring ved at sørge for, at organisationen er præget af psykologisk tryghed, indflydelse og lydhør ledelse. Man kan overordnet kalde det for en tryg og lydhør organisation, hvor den enkelte gives ansvar og lyttes til, uanset hvilket niveau man er på i organisationen (Andersen 2021).

Det betyder i skolen, at frontpersonalets erfaringer med kerneydelsen (undervisningen) i høj grad skal frem i lyset og være omdrejningspunktet for organisationen. Det betyder også, at medarbejderne skal involveres i også overordnede skolemæssige/organisatoriske spørgsmål.

Udover den lydhøre ledelse og den høje grad af indflydelse/involvering skal (Donohoo 2021):

  • Der være enighed om målene
  • Personalet holde sammen, føle sig som et hold, opmuntre hinanden og dele mestringserfaringer
  • Personalet kende til hinandens arbejde og positivt ”blande sig” i og lære af hinandens arbejde
  • Der være effektive organisatoriske interventionssystemer – dvs. faste procedurer ved ”standardudfordringer” så alle ved, at der er et system, der sættes i gang, og hvor man ved, hvem der automatik gør hvad. Det kan fx være en procedure eller et beredskab, der sættes i gang, hvis en elevs fravær overstiger en bestemt procentsats, eller et kriseberedskab der sættes i gang, hvis der er sket noget slemt med en elev.

Kollektiv mestring kan være et svar på, hvordan både personale og elever trives, udvikler sig og lærer bedst muligt i en kompleks pædagogisk virkelighed.

Hold sammen – og arbejd anerkendende og klogt sammen!

Vores konsulentafdeling rådgiver om og skræddersyer kompetenceforløb, bl.a. om kollektiv mestring og psykologisk tryghed. Læs mere om konsulentydelserne her.

Litteratur

Andersen, Peter (2021): Psykologisk tryghed og kollektiv mestring – vejen til en kollaborativ kultur. Aarhus: Forlaget Klim.

Jenni Donohoo (2021): Kollektiv mestring. Sådan påvirker lærernes overbevisninger elevens læring. Aarhus: Forlaget Klim.

Relevante arrangementer

Sådan lykkes du med co-teaching og kollektiv mestring
Kursusforløb

Sådan lykkes du med co-teaching og kollektiv mestring

Sjælland

Bliv klædt på med kompetencer og redskaber til at lykkes med co-teaching og kollektiv mestring ved at deltage på dette givende kursusforløb. Forløbet består af 3 hele kursusdage, 2 onlinesessioner og ubegrænset adgang til 8 læringsfilm om co-teaching i teori og praksis.

Mellem kursusdagene får du desuden chancen for at lave en konkret prøvehandling i din egen praksis.

Din underviser er Charlotte Andersen, som bl.a. er uddannet folkeskolelærer og har siddet med i arbejdsgrupper og udvalg, der arbejder med kommunale og nationale indsatser for børns trivsel og udvikling.

 

Læs mere
Konference om psykologisk tryghed
Kursus

Konference om psykologisk tryghed

Fyn

Vær med, når vi slår dørene op til en inspirerende dag med fokus på psykologisk tryghed i selskab med nogle af Danmarks førende eksperter på området. Oplev Christian Ørsted, Rikke Høgsted, Henrik Tingleff, Louise Dinesen, Vibeke Lunding-Gregersen, Jan Nielsen og Sarah Møller Lundberg. 

Dagens oplæg dykker ned i:

Hvorfor psykologisk tryghed er så afgørende at etablere og opretholde Hvilke benspænd og faldgruber der er ift. at skabe psykologisk tryghed Hvordan du kan understøtte psykologisk tryghed fra individ- til team- og organisationsniveau

 

Læs mere
Fejl som brændstof: skab psykologisk tryghed og læring i din organisation
Kursus

Fejl som brændstof: skab psykologisk tryghed og læring i din organisation

Jylland & Sjælland

Fejl er uundgåelige, men ved at håndtere dem rigtigt, kan vi omdanne dem til guld.

På dette kursus deler Jan Nielsen, erfaren pilot og ekspert i fejlkultur, sin unikke indsigt fra flyindustriens arbejde med fejl. Inspireret af Amy Edmondsons forskning vil du få konkrete værktøjer til at forstå og analysere fejl og omdanne dem til værdifulde læringsressourcer og innovationsmuligheder – forbedre kommunikation og styrke teamwork i din organisation.

Tilmeld dig nu og tag første skridt mod en mere robust og læringsorienteret arbejdsplads!

Læs mere
Når flokdyret spænder ben for psykologisk tryghed – med Henrik Tingleff og Mie Kamille Dalsgård
Kursus

Når flokdyret spænder ben for psykologisk tryghed – med Henrik Tingleff og Mie Kamille Dalsgård

Jylland & Sjælland

Menneskets flokdyrsmentalitet kan spænde ben for skabelsen af psykologisk tryghed, som er afgørende for velfungerende og effektive teams. Kom derfor med på denne dag, hvor psykolog Henrik Tingleff og psykolog Mie Kamille Dalsgård gør dig klogere på, hvordan compassion-fokuseret ledelse- og arbejdskultur kan være løsningen.

Du tager fra dagen med både den nyeste forskning og konkrete redskaber til dine samarbejds- og beslutningsprocesser. Derudover lærer du bl.a.:

Hvorfor vi slet ikke er ”designet” til at være trygge i teams Hvorfor beslutninger kan fastholdes mod alles ønske – og mod alles bedste Hvordan flokdyrets ego står i vejen for fair og ærlig feedback Hvordan du i tide kan spotte det, der spænder ben for psykologisk tryghed Hvordan den nyeste forskning i compassion kan give dig veje til at fremme psykologisk tryghed

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere