Marts 2019 afholder vi temadag om børn og unges mistrivsel. Læs mere her!
Sådan styrker du børns psykiske trivsel og imødekommer skolevægring
Et stigende antal børn mistrives og magter ikke at komme i skole. Der er i den forbindelse ikke tale om børn, som ikke gider eller som ikke har lyst, men derimod børn som er nødt til at slå bremsen i for at passe på sig selv. Det kan blandt andet være pga. psykiske problemstillinger som f.eks. angst, eller det kan skyldes stress og mobning. Når vi taler fravær, så taler vi også om børn, der ikke oplever, at de er en del af klassefællesskabet, og som ikke føler sig accepteret eller set af læreren.
Men hvordan hjælper vi børn, som ikke trives og vægrer sig mod at komme i skole? Hvilke metoder og teknikker kan vi anvende? Og på hvilken måde kan vi arbejde med det omgivende miljø og de pædagogiske rammer?
Skolevægring er ofte komplekst og forbundet med stor magtesløshed. Men med forståelse, pædagogisk snilde og nogle bestemte metoder, øger vi muligheden for at hjælpe børnene tilbage i skolen.
Denne kursusdag handler om det professionelle møde med børn, som ikke trives og har angst for at komme i skole. Dagens undervisere er psykolog og ph.d. Rasmus Alenkær samt lektor og kandidat i pædagogisk psykologi Mads Thomsen. Begge har specialviden og mange års erfaring med rådgivning og intervention omkring specifikke problemstillinger med børn i skoleregi, herunder børn med skoleangst.
Dagens første underviser Rasmus Alenkær belyser, hvorfor flere og flere børn reagerer med skolevægring. Han tegner først et billede af, hvilke diagnostiske grupper, der er mest synlige i statistikkerne. I den forbindelse karakteriseres en række kontekstuelle faktorer, der formodes at spille ind på det forhøjede fravær. Særligt er Rasmus Alenkær optaget af samspillet mellem neurologiske faktorer og skolen som læringsrum. Dernæst sætter Rasmus Alenkær fokus på skolevægring forårsaget af angst, og han vil med udgangspunkt i en konkret case fortælle, hvordan barnet hjælpes tilbage til skolen. Her vil der være fokus på samspillet mellem kognitiv terapi og målrettet problemløsningsdesign.
Herefter fortsætter Mads Thomsen med at belyse metoder til intervention. Mads Thomsen arbejder blandt andet systematisk og struktureret med metoden ’Gradueret eksponering’, som lidt simpelt betyder, at hjernen gradvist – og på en tryg måde – eksponeres for de stimuli i det pågældende miljø, som aktiverer angsten, indtil angsten er afbetinget. Dette gøres sideløbende med en nøje planlægning og tilrettelæggelse af de pædagogiske rammer i skolen; herunder, at barnet løbende modtager ros og positiv feedback på sine indsatser samt involvering af klassekammerater. Metoderne og strategierne er funderet i flere forskellige teoretiske orienteringer, herunder kognitive, narrative, adfærdsmæssige og humanistiske alt efter, hvad den konkrete situation kalder på.
Kursusdagen retter sig mod fagfolk, der arbejder med skolebørn i udsatte positioner. Der lægges vægt på opgaveløsning i praksis, og I kan forvente at få konkrete og umiddelbart anvendelige redskaber med hjem.
Rasmus Alenkær, autoriseret psykolog og ph.d. med speciale i kommunikation og inklusion. Rasmus Alenkær har arbejdet professionelt med menneskelig udvikling i mere end 20 år: Først som skolelærer, siden som PPR-psykolog og slutteligt som privatpraktiserende psykolog. Han har været gæsteforelæser på forskellige universiteter i ind- og udland og ekstern underviser på PD-uddannelsen i pædagogisk psykologi ved UC-syd. Rasmus Alenkær er forfatter til en lang række bøger på det pædagogiske og psykologiske område. Han er kendt som blogger og meningsdanner fra de sociale medier, og han optræder ofte som ekspert på radio, tv og på tekst.
Mads Thomsen, lektor og kandidat i pædagogisk psykologi. Mads Thomsen har stor erfaring inden for pædagogisk psykologisk rådgivning og intervention for forældre, lærere og pædagoger, som oplever vanskelige problemstillinger med deres børn og unge. Han har en særlig specialviden og erfaring med problematikker, der omhandler skoleangst og mistrivsel i skolen samt børn og unge med udviklingsforstyrrelser. Mads Thomsen er specialistuddannet i kognitiv adfærdsterapi for børn og unge ved CCAP på institut for Psykologi ved Københavns Universitet, og han har specialiseret sig på det internationale anerkendte Beck institute for Cognitive Therapy and Research i Philadelphia.
Artikel fra Mads Thomsen: Skolevægring, skoleskulk og skolefobi
Pris pr. deltager kr. 2.655,- for kunder på vores mailliste, og 2.950,- for andre. Priserne er inkl. forplejning og ekskl. moms. Læs mere og tilmeld dig maillisten – klik her ->
Har din arbejdsplads deltaget flere gange inden for de seneste 12 måneder, opnår I yderligere rabat. Helt op til 10 %, hvis I er guldkunder. 5 % hvis I er sølvkunder.
Rabatten afhænger af, hvor meget din arbejdsplads har deltaget hos os inden for de seneste 12 måneder. Efter én deltagelse opnås: sølvkundestatus. Efter fem deltagelser: guldkundestatus. Priserne er ekskl. moms.
Se status for din arbejdsplads – klik her
DELTAGERBEVIS
Du får deltagerbevis på dagen