Barnets lærende hjerne - Seminarer
Barnets lærende hjerne

Barnets lærende hjerne

Hvordan genkender du de kognitive vanskeligheder, som spænder ben for nogle børn og unge? Hvordan udvikler du den pædagogiske praksis, så den styrker barnet eller den unges udvikling? Hvordan kan du i arbejdet med kognitive funktioner tage udgangspunkt i den enkeltes ressourcer? Hvordan kan du bruge viden om de kognitive funktioners indbyrdes forhold til at aflæse, hvordan forskellige vanskeligheder hænger sammen? Og hvordan kan du, ved at arbejde med en kognitiv funktion, støtte udviklingen af de andre? Få svarene af Aase Tromborg og Helle Kjærgård. For sammen bygger de bro mellem den nyeste viden om børn og unges udvikling, kognitions- og neuropsykologi, og ikke mindst praktisk pædagogik.
Selvom Emma kommer i skole hver dag, så hader hun det. Og nu har hendes forældre bedt dig om et godt råd – de ved ikke hvordan, de kan støtte deres datter, som enten græder eller skælder ud, hver gang de laver lektier. Hun kan ikke få bogstaverne til at give mening, og føler sig dum og forkert. Hvordan kan I i fællesskab hjælpe hende med at skabe overblik og mening?

Victor skal begynde i skole efter sommerferien. I børnehaven er han en glad dreng – når han får lov at lege med de mindste børn. Når han skal lege med sine jævnaldrende bliver han forvirret og vred. Han kan ikke finde ud af reglerne i legen, og han har svært ved at aflæse sine kammerater. I vil gerne give Victor den bedste start på skoletilværelsen, men hvordan?

Vi ved, at vanskeligheder i en eller flere af de kognitive funktioner bl.a. kan skabe proble-mer i forhold til opmærksomhed, indlæring, hukommelse, følelsesmæssig afstemning, ar-bejdshukommelse, relationdannelse og udskydelse af behov. Og at vanskeligheder i en funk-tion næsten altid medfører vanskeligheder i dele af de andre funktioner. F.eks. kan vanske-ligheder med at aflæse omgivelser gøre det svært at lære at læse. For at kunne skabe de bedste rammer for børn og unges udvikling, er det vigtigt, at vi er opdateret på de kogntive funktionernes udvikling og indbyrdes forhold.

Men hvordan genkender vi tegn på kognitive vanskeligheder? Hvordan tager vi højde for børn og unges forskellige forudsætninger for at lære? Hvordan tilrettelægger vi leg og un-dervisning, så den støtter op om barnet eller den unges udvikling? Hvordan sikrer vi, at vi i arbejdet med de kognitive funktioner tager udgangspunkt i barnet eller den unges ressour-cer? Hvordan kan vi bruge viden om de kognitive funktioners indbyrdes forhold til at aflæse, hvordan forskellige vanskeligheder hænger sammen? Og hvordan kan vi ved at arbejde med en kognitiv funktion støtte udviklingen af de andre?

Dit udbytte

På kurset får du bl.a:

Indhold

På kurset bygger neuropsykologerne Aase Tromborg og Helle Kjærgård bro mellem den mo-derne hjerneforskning, kognitions- samt neuropsykologi og praktisk pædagogik med henblik på at skabe forståelse for børn og unge med kognitive vanskeligheder. De gennemgår de kognitive funktioner og dysfunktioner i forhold til barnets udvikling, læring og trivsel. Der-udover kommer de med en lang række praksiseksempler og pædagogiske metoder til, hvor-dan du med udgangspunkt i barnet og den unges ressourcer kan støtte op om udvikling.

Undervisere

Aase Tromborg, cand.pæd.psyk. med specialistuddannelse i børneneuropsykologi. Før det blev hun uddannet og har arbejdet som lærer. Aase Tromborg har arbejdet ved PPR og været børneneuropsykolog i Viborg Amt i 10 år. Derudover har hun været projektleder på Vejlefjord Rehabiliteringscenter. Projektet resulterede i, at der blev oprettet en børneaf-deling samme sted, som Aase Tromborg var leder af.

Helle Kjærgård, cand.psyk. og specialist i klinisk børneneuropsykologi. Helle Kjærgård har arbejdet i kommuner, specialinstitutioner og amter. Hun var leder af Pædagogisk Psykolo-gisk Rådgivning i Fredericia Kommune i 6 år og har arbejdet som konsulent for Vejlefjord børneneurocenter. Helle Kjærgård har bl.a. undervist for DPU og Dansk Psykolog Forening.

Aase Tromborg og Helle Kjærgård er medforfattere til den anmelderroste bog Barnets lærende hjerne (2012).

Pris

Pris pr. deltager er kr. 2.653,-, der dækker materiale, morgenmad, frokost inkl. én vand og kaffe/te samt andre forfriskninger dagen igennem. Med nyhedsmail- og kollegarabat, jf. nedenfor, er pris pr. deltager kr. 2.122,-. Priserne er ekskl. moms

Der gives 10 % personlig rabat (før moms) til deltagere, som senest på tilmeldingstids-punktet har tilmeldt sig vores nyhedsmail på www.seminarer.dk. Der kan yderligere opnås 10 % rabat på den samlede pris ved samtidig tilmelding af tre eller flere deltagere fra samme arbejdssted