Beskyttelse af persondata i en digitaliseret verden - Seminarer
Priser-alm.

Beskyttelse af persondata i en digitaliseret verden

Persondata og cybersikkerhed - bliv klar til at håndtere forordningens nye og skærpede krav. Nye krav træder i kraft maj 2018 - Er I klar?

Persondata og cybersikkerhed – bliv klar til at håndtere nye skærpede krav

Vær opmærksom på, at denne dag er målrettet det offentlige marked, og derfor vil dagens indhold tage udgangspunkt i dette.

Quick navigation


Ny EU-dataforordning er på vej og kommer til at erstatte den persondatalov, som vi kender i dag. Formålet er, at personer skal have større kontrol over deres egne data, og at sikre en langt bedre beskyttelse af persondata i den digitale verden.

Datasikkerhed – eller privacy – er i den grad kommet på dagsordenen, og vi skal sørge for, at vi kan efterleve forordningens nye og skærpede krav. Er det f.eks. sikkert at benytte “Skyen”? Og hvordan håndterer vi de persondataretlige problematikker, som kan opstå ved “cookies”, eller ved at anvende Facebook, e-boks og digitale underskrifter?

Hvorfor handle nu?

Den ny persondataforordning træder i kraft i Danmark den 25. maj 2018 – men det er vigtigt at forberede sig allerede nu, da gennemførelse og opfyldelse af kravene kan være særdeles tidskrævende. Med dette kursus kan du nå at tænke de nye regler ind i de daglige procedurer og evt. udvikle nye teknologiske løsninger.

Indhold på dagen


Denne kursusdag sætter fokus på persondataloven og de nye krav i persondataforordningen. Det handler om at sikre både kolleger og medarbejderes data – men også om at bevare borgerens tillid til den offentlige behandling af i mange tilfælde følsomme personoplysninger. Dagens underviser cand. jur. Brian Nygaard Oswald giver et grundigt indblik i den digitale persondata-verdens betydning for dit arbejde i det offentlige.

Dagens headlines:

  1. Hvad er persondata i det hele taget?
  2. Personnummer – hvornår og hvordan må du bruge dette?
  3. Hvornår er det tilladt at videregive personoplysninger?
  4. Den daglige sagsbehandling: Hvad må du – og hvad må du ikke?
  5. E-mails: Er der krav om samtykke? Og hvordan sikrer du, at uvedkommende ikke kan læse indholdet (kryptering)?
  6. Oplysninger på jeres hjemmeside.
  7. Cloud computing (at lægge persondata op i en sky, såsom Google Drive og Dropbox):
  8. Må du i det hele taget dette? Kræver det i så fald samtykke?
  9. Den registreredes rettigheder, både indsigtsret og indsigelsesret.
  10. Sondringen mellem følsomme og ikke-følsomme oplysninger.
  11. Facebook: Er det tilladt at skrive til borgere, skyldnere, modparter osv.? Må du tjekke profiler, f.eks. borgeres, de ansattes eller potentielle kommende ansatte mv.?

Introduktion til den nye EU-persondataforordning – Herunder:

Dit udbytte

Du bliver klædt på til at håndtere behandlingen af persondata i din styrelse/myndighed/kommune/organisation, og vil herunder:


Vidste du, at…:

… Du bør sende en mail som “sikker mail”, hvis der er CPR-nummer i?

… Du skal oplyse det til personen, hvis du indsamler oplysninger elektronisk på Facebook?

… Der er krav om en skriftlig databehandleraftale, når personoplysninger overdrages til en ekstern it-leverandør?


Dagens underviser


Brian OswoldBrian Nygaard Oswald, Cand. jur., tidligere advokat og forfatter til talrige artikler i f.eks. UfR og Advokaten og en række bøger, herunder Forældelse i Praksis. Siden 2013 har han primært helliget sig sin store interesse for formidling og undervisning.

Brian Nygaard Oswald er en af Danmarks mest anvendte undervisere i jura og holder årligt ca. 100 kurser inden for sine få specialer, herunder persondata, inkasso og forældelse.

Brian Nygaard Oswalds helt særlige evne er at gøre kompliceret jura forståeligt og praksisnært.

Priser og rabatmuligheder


Pris pr. deltager kr. 2.628,- for kunder på vores mailliste, og 2.920,- for andre. Priserne er inkl. forplejning og ekskl. moms. Læs mere og tilmeld dig maillisten – klik her ->

Har din arbejdsplads deltaget flere gange inden for de seneste 12 måneder, opnår I yderligere rabat. Helt op til 10% ekstra.

Rabatten afhænger af, hvor meget din arbejdsplads har deltaget hos os inden for de seneste 12 måneder. Efter én deltagelse opnås: sølvkundestatus. Efter fem deltagelser: guldkundestatus. Priserne er ekskl. moms.
Priser-alm.

Se status for din arbejdsplads – klik her

DELTAGERBEVIS

Du får deltagerbevis på dagen.