På kurset undersøger vi, hvilken funktion en spiseforstyrrelse kan have for mennesker med autisme.
For nogle neurodivergente kan det være særligt udfordrende at forstå og regulere deres indre tilstande, herunder kropslige signaler som sult og mæthed. Følelsestilstande, specielt højintense følelser som f.eks. angst, kan også være udfordrende at registrere, identificere og derved regulere.
Spiseforstyrrelsen kan derved blive en indirekte måde at udtrykke og/eller håndtere intense og overvældende følelser, hvor maden (eller fraværet af den) fungerer som en konkret reguleringsstrategi.
Manglende følelsesmæssig og kropslig forankring kan gøre det svært at opnå en sund relation til mad, og det kan forværre den spiseforstyrrende adfærd, hvis fagprofessionelle misforstår de bagvedliggende mentale tilstande hos mennesker med autisme.
Dagens indhold
På onlinekurset om autisme og spiseforstyrrelser tydeliggør og konkretiserer vi, hvordan du kan arbejde mentaliserende med mennesker med autisme, der har en spiseforstyrrelse eller udviser tegn på en spiseforstyrrelse. Vi ser på sammenhængen mellem sensoriske udfordringer, følelsesmæssig regulering og de kommunikative udfordringer.
Dit udbytte er
- Indsigt i de kropslige, mentale og følelsesmæssige tilstande, der kan ligge bag spiseforstyrrelsens funktion, specielt i forbindelse med autisme
- Viden om, hvordan du med en mentaliserende tilgang bedre kan støtte i at registrere, identificere og regulere både kropslige, mentale og følelsesmæssige tilstande hos mennesker med autisme
- Konkrete redskaber til at arbejde med mentaliserende metoder specielt udfærdiget til mennesker med autisme
- Viden om og konkrete værktøjer til sikkerhedsskabende måltidsstøtte til mennesker med autisme
Målgruppe
Onlinekurset henvender sig særligt til alle fagprofessionelle, der arbejder med mennesker med autisme, herunder socialfagligt, sundhedsfagligt og psykologisk personale i kommuner, regioner og i privat regi.
Kurset er dog også relevant for alle, der ønsker en dybere forståelse af de mentale tilstande og sensoriske udfordringer, der kan ligge bag en spiseforstyrrelse hos børn, unge og voksne med autismespektrumforstyrrelser.