Kl. 9.30-9.40: Velkomst
v/ Seminarer.dk
Kl. 9.40-12.00: Projektbaseret læring … - hvorfor og hvordan: Inspiration og værktøjskasse til elevcentreret læringsdesign med projekter
v/ Lene Jensby Lange, stifter, og Peter Frederiksen, pædagogisk konsulent, Autens
Projektbaseret læring slår mange fluer med ét smæk - motivation, dybdelæring, det 21. århundredes kompetencer, fællesskaber, differentiering og læringstrivsel - og er i stigende grad en væsentlig del af den praksis, mange skoler er på vej i. I en aktiv formiddag med et inspirerende oplæg med fælles ping-pong og en masse konkrete øvelser får man som deltager indblik i og værktøjer til, hvad der kendetegner et godt projekt, og hvordan man kan arbejde med det i klasserummet. Hvad er gode projektidéer, og hvordan får man dem? Hvordan strukturer man projektet? Hvordan sikres fagligheden? Hvordan understøtter man elevernes kreativitet og idéudvikling? Og hvordan skaber man projekterne sammen med elever? Autens er frontløber i projektbaseret læring i Danmark og har støttet mange teams og skoler landet over i udviklingen af en projektbaseret læringspraksis.
Kl. 12.00-13.00: Frokost
Kl. 13.00-16.00: Projektbaseret læring i praksis (med indlagt pause fra kl. 14.15-14.45) - vælg to af disse sessioner:
1) Session 1: De fysiske læringsmiljøer i projektbaseret læring
v/ Lene Jensby, stifter, Autens
Vores fysiske læringsmiljøer har stor betydning for den praksis, der kan udfolde sig. Hvordan kan vi arbejde med læringsmiljøerne, og hvad bliver centralt i vores miljøer med en projektbaseret læringspraksis? Sessionen indeholder både grundforståelser af læringsmiljøet som didaktisk redskab såvel som konkrete indretningsideer, der er lige til at gå hjem og bruge.
2) Skolen, som børnene ikke vil hjem fra
v/Søren Bjørn Jakobsen, tidligere skoleleder på Langebjergskolen
Langebjergskolen implementerede PBL for 4 år siden, og i stedet for at lede en forkromet top down-proces gik ledelsen og medarbejderne- helt eksemplarisk- i fælles læring af den projektbaserede tilgang. De udforskede, tilpassede og samstemte både den pædagogiske og den ledelsemæssige praksis, så elevens læring kom i centrum. At lede PBL er som at være gartner, og i oplægget deler skoleleder Søren Bjørn Jakobsen skoleledelsens rejse med at omstille en hel skoles - og en hel verden af forældres - tankesæt og indstilling til læring. Og det hele startede med et hvorfor...
3) Projektbaseret læring fra et lærerperspektiv
v/ Frederik Hein Rogren og Jimmi Jensen, Læringshuset
Et godt projekt skaber lyst, motivation og en følelse af ansvar hos eleverne. Hvis eleven føler, at det, han eller hun laver, er vigtigt, bliver eleven motiveret, og det er guld værd for elevens læring og trivsel. Projektbaseret læring er et opgør med ”Fordi jeg siger det ”-pædagogikken og en start på ”Hvordan kan jeg bedst hjælpe dig”-pædagogik.
I denne session vil du få indblik i en projektbaseret hverdag, og hvilke værktøjer man bruger på Fremtidens Skole fra 0. til og med 9. klasse.