Oplever du, at dårlig kommunikation og grænseoverskridende adfærd udfordrer dig i at løse kerneopgaven i dit arbejde? Og har du svært ved at finde ud af, hvad du konkret skal gøre – både når situationen opstår og efterfølgende, når du skal tale med dine nærmeste om det?
Når mennesker bliver pressede eller oplever afmagt, kan de reagere voldsomt, aggressivt eller grænseoverskridende. Det kan ske i mødet med borgeren, borgerens pårørende eller internt i en medarbejdergruppe, hvor kommunikationen bærer præg af et stresset eller presset arbejdsmiljø. Selvom du har styr på din professionelle værktøjskasse, er det noget nær uundgåeligt ikke at blive påvirket personligt af grænseoverskridende adfærd eller en borgers vrede. Det er derfor et vigtigt arbejdsredskab at kunne sætte grænser respektfuldt – og på den måde skabe gode forudsætninger for løsning af kerneopgaven og for at sikre, at det relationelle arbejde ikke dræner dig.
Forebyg utryghed og styrk det faglige samarbejde
Sammen med Stine Lukowski – cand.soc., specialist i vredeshåndtering og med indgående kendskab til familie- og beskæftigelsesområdet – dykker vi ned i konkrete redskaber til, hvordan du kan kommunikere og handle, når du oplever grænseoverskridende adfærd i mødet med borgere, borgernes pårørende eller mellem kollegaer. Stine Lukowskis tilgang er meget praksisnær, og du får konkrete redskaber til at håndtere grænseoverskridende adfærd, verbale trusler og andre ytringer, der på sigt kan påvirke arbejdsglæde og trivsel.