Alle nyheder
Artikel

Ledelse i en krisetid

Krisetider og tider med forandringer kræver både mod, ydmyghed og tålmodighed i ledelsesarbejdet.

Af Karsten Mellon

Ledelsesforsker og -konsulent, ph.d.

Ledelse_i_krise
Artiklen er oprindeligt udgivet i 2020 og senest opdateret i december 2025


Vi ved fra forskningen, at ledelse gør en forskel. God ledelse kan medvirke til et bedre resultat i organisationen og bedre trivsel for medarbejderne. Det er dog ikke noget, vi kan lave en opskrift på, for ledelse skal forstås i sin kontekst. Det betyder, at ledere hele tiden skal reflektere over, hvad god ledelse er – netop fordi vi er i en verden under forandring, og ledelse derfor skal følge med, så at sige. Men hvordan sørger du som leder for det?

Selvindsigt

Både dansk og international forskning viser, at ledere desværre ikke har tilstrækkelig god selvindsigt. Der er for stor forskel på – eller afstand mellem – den måde, lederne forstår den ledelse, de udøver, og så den måde medarbejderne oplever den på. Desværre ser vi eksempler på, at ledere ikke formår at skabe en god kommunikation, eller det som Harvard-professor, Amy Edmondson, kalder for psykologisk sikkerhed. Det vil sige, at der er medarbejdere, der holder sig tilbage, især hvis de har følt, de er blevet afvist, eller at det, de har foreslået, er blevet ignoreret. Jeg ved fra dygtige ledere, at selv de, som har et godt ry og rygte, gør sig stor umage for at øge deres selvindsigt. De gør meget for at få feedback på deres ledelsesudøvelse. De spørger, og de inviterer til feedback. Men det kræver styrke og mod.

Se relevant uddannelse: Få psykologisk tryghed til at ske i praksis

Mod i ledelse

Det kræver mod at turde spørge om, hvor god en leder man er. Det kræver også mod i det daglige at få feedback på det, man gør. Især når man ved, at medarbejderne ikke er enige. Især i en krisetid kan der være mange ønsker, forslag og måder at se tingene på, men det skal en leder kunne rumme. Som leder skal du kunne rumme medarbejdernes opfattelser, også deres ubehag og besvær. Det kræver mod. Husk på, at mod ikke betyderat du ikke kan være bange. Tværtimod. Mod handler netop om at gå ind i ’situationen’ velvidende, at det kan være ubehageligt. Det er nødvendigt for god ledelse, at du har det mod, hvis du vil skabe en sund kultur, hvor I taler om elefanten i rummetundgår pseudosamtaler, og hvor intet er tabu.

Ydmyghed

Når du som leder anerkender forskellighed og ved, at de beslutninger, du tager, kunne være anderledes, så medfører det en naturlig ydmyghed over for rollen. Rollen medfører magt. Du har autoritet til at gøre noget – du har ledelsesret. Der er nogle ledelsesforfattere, der argumenterer for, at ydmyghed på den ene side, og evnen til at være viljefast på den anden, er en stærk kombination. Det vil sige, at du som leder er beskeden og giver andre ros og anerkendelse, når det går godt, og når der sker fejl, så er du den første til at tage ansvaret og skylden. Det skaber tillid hos medarbejderne og handler i grunden om lederens integritet. Du gør det, du siger. I en krisetid bør der dog også være plads til tålmodighed, når det ikke går som forventet. 

Tålmodighed med dig selv og de andre

Når omgivelserne er usikre og foranderlige, så må man acceptere, at det påvirker mennesker i forskellig grad. Nogle kommer til at fremstå stærke med overskud, mens andre – måske overraskende – kan virke fjerne og demotiverede. Det er naturligvis en grov forenkling, men ikke desto mindre et billede på betydningen af at arbejde i en krisetid. I stedet for at du som leder reagerer (for) hurtigt, så kan det lønne sig, at du ruster dig med tålmodighed. Se tiden an, giv en chance og sørg for tid til dialog med den eller de medarbejdere, der synes at reagere på måder, du ikke finder ’gode nok’. Samtidig skal de, som udadtil virker stærke, også have opmærksomhed, så de ikke risikerer at brænde lyset i begge ender. 

Det er lige så vigtigt at være tålmodig med dig selv. Der er et ledelsesbegreb, som den norske professor i ledelse, Tom Karp, peger på, nemlig ’god nok ledelse’. Det lyder måske ikke så prangende, men det er meget reelt og praktisk. I stedet for at halse efter urimelige idealer – eller ligefrem utopier – så bør du give dig selv lidt line. Det er vigtigt at være ’god nok’ – du kan ikke være perfekt. Fokus er derfor rettet mod realiteterne i stedet for fantasierne om, hvordan man kunne være leder. Hvis du skulle være tålmodig med dig selv, hvor – eller med hvad – skulle det i givet fald være?

Se relevant uddannelse: Få psykologisk tryghed til at ske i praksis

Relevante arrangementer

Få psykologisk tryghed til at ske i praksis – Certificering i The Fearless Organization Scan
Certificering

Få psykologisk tryghed til at ske i praksis – Certificering i The Fearless Organization Scan

Fyn

Lær at måle, analysere og facilitere psykologisk tryghed i teams, så samarbejde, innovation og resultater løfter sig i hverdagen.

Kom med på denne certificeringsuddannelse i psykologisk tryghed, som er den eneste af sin slags i Danmark. Med uddannelsen får du indsigt i, hvorfor psykologisk tryghed er nøglen til både trivsel og resultater, og du får en værktøjskasse til at styrke psykologisk tryghed i teams. 

Helt konkret får du: 

En officiel certificering som Practitioner i The Fearless Organization Scan (FOS), der er kvalitetssikret af Harvard-professor Amy Edmondson Et validt redskab til at understøtte en ærlig dialog og en ramme til facilitering af workshops, der ender i konkret handling Træning i at anvende FOS som en struktureret ramme til at starte de vigtige samtaler i teams og give plads til de ”stille stemmer” Redskaber til, hvordan du skaber større tryghed uden at sænke ambitionerne Understøttende digitale moduler om psykologisk tryghed, og hvorfor det kan være svært at opnå Vejledninger, slides og forslag til gode spørgsmål, som du kan bruge direkte i workshops

Dine undervisere på uddannelsen er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samtSarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Psykologisk tryghed i psykisk krævende jobs
Kursus

Psykologisk tryghed i psykisk krævende jobs

Fyn

Psykologisk tryghed er en nødvendighed i teams og på arbejdspladser – især i mentalt krævende arbejde. Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag skabt af Institut for Belastningspsykologi, hvor specialpsykolog og proceskonsulent ved instituttet, Louise Schwartz, dykker ned i, hvordan du og dine kollegaer i praksis styrker den psykologiske tryghed.

I løbet af kursusdagen får du bl.a.:

Viden om, hvad psykologisk tryghed er og ikke er Viden om det fysiologiske grundlag for psykologisk tryghed, eftersom tryghed både bor i kroppen og sindet Indsigt i lederens rolle ift. psykologisk tryghed Viden om fejlkultur som læremester Masser af praktiske øvelser

Lyder det som noget for dig? Rul ned på siden for at læse mere om dagens indhold

Læs mere
Forebyg konflikter i teamet
Kursus

Forebyg konflikter i teamet

Fyn

Effektiv spændingshåndtering på arbejdspladser er afgørende for at opretholde et trygt arbejdsmiljø, fremme samarbejde og holdånd, minimere stress og forbedre produktiviteten.

Som leder eller teamleder er det derfor helt essentielt, at du har kompetencer inden for spændingshåndtering med i rygsækken.

Dem får du på dette kursus i selskab med Thor Clasen Jonasen og Maja Pålsson, der tilsammen har en omfattende og praksisorienteret viden om konfliktteori og -håndtering i praksis.

Ved at deltage i kurset får du bl.a.:

Faciliteringsredskaber til at udforske spændinger som fast praksis på jeres møder 2 essentielle analyseredskaber, som vil hjælpe dig med at forstå spændinger bedre 3 simple tricks til mødeledelse, som kan øge den psykologiske tryghed i teamet Indsigt i dit eget følelsesliv og mønstre omkring spændinger og konflikter Redskaber til at bevare dit nærvær og overblik, når bølgerne går højt
Læs mere
Skab bedre beslutningsprocesser i teamet
Kursus

Skab bedre beslutningsprocesser i teamet

Fyn

Lær at facilitere beslutninger i teamet, som alle kan samtykke til, og skab rammer, hvor alles roller og ansvar er tydelige. I spidsen for kurset står medledelseskonsulenterne Kåre Wangel og Mads Højlyng fra Crossing Circles, som sørger for, at du får:

Indblik i, hvordan medledelse kan understøtte bedre beslutningsprocesser i hele organisationen Trin-for-trin faciliteringsredskaber til ligeværdig mødeledelse, som giver alles stemmer lige meget plads Træning i konkrete samtykkerunder, du kan bruge direkte på næste teammøde Redskaber til at formulere og uddelegere klare roller og ansvarsområder i teamet Mod på at eksperimentere med medledelse i lille skala, uden at du og dine kollegaer skal ændre hele jeres organisationsdesign fra dag ét
Læs mere