Kurser og efteruddannelse for lærere
Artikel

Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker

Kender du det, at du som lærer bare ikke kan få en god relation til en elev? Her kan du læse om Martin Seligmans 24 personlige styrker i forhold til lærer-/elevrelationen, så du kan styrke forholdet.

Af Gry Bastiansen, www.grybastiansen.dk
personlige styrker

Kender du det, at du som lærer bare ikke kan få en god relation til en elev? Selv om du prøver det bedste du kan, så virker det bare ikke og eleven afviser dig igen og igen. Hvis situationen var opstået i din fritid mellem dig og en anden person, kunne du opgive dit forsøg på at skabe en god relation. Måske vil du her sige til dig selv, at den person er irriterende og ikke værd at bruge tid på. I var alt for forskellige.

Se relevant forløb: Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med mentaltræningsprogrammet IRONMiND

Den mulighed har du ikke når du er på arbejde, her er relationen altid lærerens ansvar og vi kan ikke bare opgive den, men er nødt til at fortsætte med at prøve. Mange lærere oplever dog, at det ikke nytter noget, for de bliver afvist af eleven. Forholdet til eleven kan blive mere og mere problematisk og ende med at føre til en overbelastning hos både læreren og eleven. Dette sker ofte for elever, der har svært ved at danne relationer til andre. Derfor er det af stor betydning, at eleven har en god relation til sine lærere, for at de kan give eleven mulighed for at blive den bedste udgave af sig selv. Hvordan kan du gøre det, hvis du oplever at have en mangelfuld relation til en elev? Et af mine bud ind i det er Martin Seligmans 24 personlige styrker. I mit arbejde som proceskonsulent i dagtilbud og skoler i hele landet, har jeg gennem de 24 styrker givet lærerne et helt konkret redskab til relationsarbejdet.

Se også: Alle kurser og efteruddannelser for lærere

De 24 styrker er:

Visdom og viden

  1. Nysgerrighed
  2. Videbegærlighed
  3. Åbenhed
  4. Kreativitet – opfindsomhed
  5. Social intelligens
  6. Visdom – perspektiv

Mod

  1. Mod
  2. Vedholdenhed
  3. Autenticitet – Ærlighed

Medmenneskelighed

  1. Venlighed – Betænksomhed
  2. Kærlighed

Retfærdighed

  1. Samarbejde – Loyalitet
  2. Fair og rimelig
  3. Lederskab

Selvbeherskelse

  1. Selvkontrol
  2. Omtanke
  3. Beskedenhed

Transcendens

  1. Værdsættelse af skønhed
  2. Taknemlighed
  3. Optimisme – Håb
  4. Åndelighed
  5. Tilgivende
  6. Humor
  7. Vitalitet – Begejstring


Grafik lavet af Christian Jensen, www.konsulentcj.dk

Vi indeholder alle samtlige 24 styrker – de bor i os og ifølge Seligman er fem af de 24 styrker vores topstyrker og er grundlagt i os fra fødslen, andre ligger i bunden og er de styrker vi anvender mindst. Topstyrker repræsenterer den du dybest set er, den autentiske udgave af dig. Vi møder andre med vores topstyrker og forstår dem ud fra dem. Alle styrkerne kan blive for meget – det bliver for ekstremt.

Når det sker, bliver styrken vores værste fjende og får en negativ indvirkning på os selv og vores omgivelser. Eksempler er, når humor bliver til sarkasme og sårende, når mod bliver til dumdristighed osv. Vores topstyrker kan med stor sandsynlighed udløse allergier over for mennesker, som har de selv samme styrker nederst på deres styrke profiler. Det sker fx når en person med vedholdenhed møder en der hurtigt giver op eller når en person med samarbejde møder en der helst laver alting selv.

Se relevant forløb: Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med mentaltræningsprogrammet IRONMiND

Så hvad sker der hvis lærere selv har styrkerne humor og vitalitet og begejstring, og forsøger at skabe relation til en elev, der har humor nederst i sin styrkeprofil om omtanke og beskedenhed øverst? Man kunne forestille sig at læreren vil virke overvældende på denne elev. For at møde eleven og skabe en holdbar relation, skal vi som lærere arbejde ud fra elevens egne styrker. Det kan måske virke lidt overvældende, hvis du som lærer skal have overblik over alle elevernes styrker og møde dem på den måde. Det behøver du heller ikke, vi har alle godt af at møde forskelligheder hos andre.

Men i vanskelige situationer for dine elever, eller hvor relationen ikke fungerer mellem lærer og elev, er styrkerne et stærk redskab at anvende. Her vil du som lærer se, møde og forstå eleven ud fra den person eleven er og det kan åbne døren til en holdbar relation til eleven. I min bog ”Fra kaos til kontrol” Akademisk Forlag kan du læse mere om, hvordan du arbejder med at styrke relationen mellem lærer og elev og derved få mere glæde og energi i dit arbejdsliv. 

Se også: Alle kurser og efteruddannelser for lærere

Relevante arrangementer

Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND
E-læring

Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND

Varighed: Ca. 7 timer. Dette digitale forløb i mentaltræningsprogrammet IRONMiND klæder dig på med viden og redskaber til at styrke mental velvære og at opbygge mental modstandskraft i grupper, organisationer, blandt elever, hos kollegaer, klienter etc. – og hos dig selv.

På det digitale forløb får du 7 timers e-læring, hvor du bl.a. får: 

Viden om den psykologiske, kognitive og neuropsykologiske evidens bag IRONMiND  Adgang til tests og arbejdsskemaer Råd til implementering af IRONMiND på to plan: individ og organisation Over 30 siders materiale til download, som du kan anvende i dit arbejde
Læs mere
Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem
Kursus

Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem

Mange opholds- og bosteder må – selvom det på papiret ikke nødvendigvis er deres opgave – forholde sig til borgere med misbrugsproblematikker. Så hvordan kan du som en del af det pædagogiske personale forebygge og håndtere misbrug, så du og dine kollegaer kan nå i mål med handleplanerne – til gavn for både borgerne og jer?

Dét er omdrejningspunktet for dette kursus med Christopher Schmitz, klinisk behandler og leder af behandlingsstedet Komphash.

Han sørger for, at dine kompetencer bl.a. bliver skærpet gennem:

Viden om, hvorfor hash ikke er forenelig med realiserede handleplaner Indsigt i, hvordan afvikling af hashmisbrug er nøglen til afvikling af andre samtidige misbrug Forklaringen på, hvorfor klassiske løsninger på at tackle hashmisbruget ikke virker Viden om konkrete behandlingsværktøjer, der kan bruges forebyggende til at undgå misbrug på opholdsstedet, samt viden om hvordan behandlingsværkøjerne omsættes i og forstærker det pædagogiske arbejde Testede værktøjer til at passe på dig selv og (gen)finde energien i det pædagogiske arbejde
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Kursus

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Sjælland

Få viden og redskaber til at tackle udfordrende adfærd. Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:

Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Omsorgshunger: spiseforstyrrelse i et tilknytningsperspektiv
Kursus

Omsorgshunger: spiseforstyrrelse i et tilknytningsperspektiv

Jylland & Sjælland

Spiseforstyrrelser kan bunde i en dyb længsel efter nærhed og omsorg fra andre mennesker. På dette kursus dykker vi derfor ned i omsorgshunger, spiseforstyrrelser og tilknytning.

Ved at deltage på dagen får du dine kompetencer skærpet gennem:

Nye perspektiver på opmærksomhedspunkter i forhold til spiseforstyrrelse, og hvorfor mennesker udvikler et forstyrret forhold til mad og krop Indsigt i, hvordan behandlere skaber det trygge rum til at udforske udfordringer med klienten Redskaber til at arbejde med følelsesregulering, behov og grænsesætning og selvmedfølelse hos klienten Brugbar viden om, hvordan tilknytningsteorien kan bruges som forklaringsmodel, og hvordan den kan inddrages i behandlingen

Du kommer i fagligt stærkt selskab med Mia Beck Lichtenstein, professor og psykolog, samt Parnian Jarubi, recoverycoach.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere