Social eller digital? - Interview med Imran Rashid - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Social eller digital? – Interview med Imran Rashid

Har de digitale medier konsekvenser for børn og unges mentale og fysiske helbred? Vi spurgte Imran Rashid, speciallæge i almen medicin.

digitale medier

Mener du, at digitale medier har konsekvenser for børn og unges mentale og fysiske helbred? Ja, det kan de have. Biologiske behov som søvn, koncentration og evnen til at modstå kortsigtede fristelser er i risiko for at blive undermineret. Med digitale medier trænes hjernen til at være impuls- og lyst-styret frem for formålsstyret.

 

Derudover bliver de sociale interaktioner med andre mennesker koblet op på digitale medier frem for egentlig social fysisk interaktion. Hjernen trænes i at blive styret udefra, og dermed bliver mennesket afhængig af ydre impulser, hvormed glæden ved indre impulser bortfalder. Som det er i dag, er det først rigtigt glædesvækkende, når ydre impulser anerkender og dokumenterer menneskets liv. Det har betydning for vores fysiske og psykiske velvære. Børn og unge vænner sig til kortere og flygtige relationer, som ikke gavner barnet eller den unges livskvalitet. Dette påvirker hjernen i modsat retning i forhold til, hvis vi indgår dybe relationer med andre mennesker.

Er brugen af smartphones og tablets et bevidst ønske eller en ubevidst adfærd? Er der tale om en vane eller en form for afhængighed?

Digitale medier, apps, sociale platforme mv. er designet til at gribe og vedholde vores opmærksomhed. De er med til at skabe en dårlig vane. Der er ikke tale om en egentlig afhængighed, men en dårlig vane, der styrer mennesket i så høj grad, at vanen er svær at komme af med igen. Det er blevet til en så stor vane, at det former barnets hverdag. Samtidig bliver barnet meget optaget af, hvad andre synes om sig – det bliver hurtigt udgangspunktet for, hvordan barnet tænker om sig selv. Barnet når ikke at føle efter, hvordan det selv har det eller selv tænker. Det vil sige, at barnets selvværd og værdier kommer til at afhænge af, at andre anerkender barnet digitalt – altså præger omgivelserne barnets virkelighedsopfattelse frem for, at barnet præges af indre tanker og kerne – det hele foregår udenfor – og det styrker ikke barnet indeni. Det er problematisk for børn og unge, idet de er i gang med at danne et billede af, hvordan verden er. Børn og unge skal vide noget om, hvordan mennesker agerer og ikke, hvordan teknologien ønsker, at vi skal tænke om livet. Referencerammen bliver ikke naturlig – det er som at leve i et eventyrland. Og det er ikke givtigt – vi har brug for, at mennesker er langt stærkere indeni.

Har du tre gode råd til, hvordan de fagprofessionelle kan gribe hverdagen an i forhold til udfordringen med at fange børnenes opmærksomhed og gennemføre deres undervisning eller anden virke i forhold til børn og unge med respekt for vigtigheden af digital læring?

1. De fagprofessionelle skal skabe et rum og rammer for, hvilken adfærd de ønsker for det, der skal finde sted i konteksten. De skal være tydelige med formålet. Det vil være med til at øge sandsynligheden for, at den voksne vinder konkurrencen med de digitale medier. De skal tage stilling til, om rummet skal være analogt eller digitalt. Et blandet rum skaber usikkerhed om, hvorvidt børnene er mentalt til stede. Den fagprofessionelle kan også være usikker på, om barnet eller den unge har opfattet en given besked.

2. Tag udgangspunkt i, hvad hjernen kan kapere, og hvad børnene er vant til at kapere. Børnenes hjerner er vant til at blive stimuleret hele tiden. De skal derfor aktiveres med pædagogisk og didaktisk spændende undervisning og ikke bare sidde og lytte. Samtidig er det vigtigt at lære at være fokuseret og engageret og få sociale kompetencer. Tænk inddragende. Børn skal lære at opdage og kastes ud i nogle uforudsigelige situationer og på den måde opnå selverkendelse og erfaring. Hjernen skal udfordres på koncentration, fordybelse og sociale interaktioner for at undgå, at de hjernecentre, der styrer dette, ikke visner. Empati skal også trænes for, at denne evne ikke visner, for ellers bliver barnet eller den unge sygeligt optaget af, hvad andre synes og tænker om sig.

3. Opsæt tydelige regler for, hvad der skal ske og lav forventningsafstemning sammen med børnene og de unge. Lad dem komme med input til selv at formulere en politik for anvendelsen af digitale medier. Handlingerne skal stemme overens med husreglerne. De kulturelle rammer bidrager til en mere ubevidst adfærd. Få afklaret disse to lag – dels de konkrete husregler – dels de kulturelle rammer, for så er det nemmere at arbejde med de individuelle rammer.

Hvad er sunde digitale vaner for dig?

Det er et spørgsmål om at tillære sig egenskaber om brugen af digitale medier, der så vidt muligt har et formålsstyret brug, så den impulsstyrede og lyststyrede brug begrænses så meget som muligt. Mennesker skal bruge teknologi til at ville mere i stedet for, at teknologien bruger os – smartphones bruges ikke smart i dag. Vi er biologiske væsener, og når vi bruger vores tid på ting, der ikke er vigtige, øger vi risikoen for at få stress.

Hvorfor skal man som fagprofessionel deltage på temadagen “Børn og unges digitale liv”? 

Fagprofessionelle skal deltage på denne dag for at få mere indblik i, hvad digitaliseringen helt konkret betyder for børn og unge. Vi befinder os i et kæmpe videns-tomrum med hensyn til hensigtsmæssig brug af digitale medier, som hverken fagprofessionelle, politikere, digitale brugere eller forældre har indsigt i. Alt for mange går rundt med forhøjet stressniveau, samtidig med at vi lever i et af verdens lykkeligste lande. Vi er det land, hvor flest småbørnsmødre er på arbejdsmarkedet, hvor skilsmisseprocenten er størst og hvor flest børn og unge er på de sociale medier. Vi får som mennesker simpelthen ikke nok omsorg. Hvis man som faperson gerne vil kunne forstå og rådgive børn og unge med hensyn til, hvad der er bedst for dem, så er det en super god idé at starte med at deltage på denne dag. Mange fagprofessionelle tager på kurser om kriseramte børn. Vi er ved at være i en digital krise, som børn ikke selv forstår, og det skal de have hjælp til, og derfor er denne temadag meget relevant for fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge.

 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere