Skriv til os på [email protected] • Tlf: 6615 9043 • Tilmeld nyhedsmail - Spar 5 % på udvalgte arrangementer
Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.
Arbejder du med børn, unge eller voksne med autisme, som har en spiseforstyrrelse?
Onlinekurset “Autisme og spiseforstyrrelser” hjælper dig med at forstå de mentale og følelsesmæssige tilstande, der ofte ligger bag en spiseforstyrrelse hos mennesker med autisme.
Arbejder du med børn, unge eller voksne med autisme, som har selvskadende adfærd? Så tag et kig på dette onlinekursus.
Det giver dig en dyb indsigt i og forståelse af de mentale og følelsesmæssige tilstande, der ofte ligger bag selvskadende adfærd hos mennesker med autisme.
Voksne spiller en afgørende rolle i børns udvikling, og på dette onlinekursus dykker vi ned i, hvordan du bedst kan støtte børn som tryg base, rammesætter, rollemodel og læremester.
Psykolog Simon Wilbrandt guider dig gennem børns udvikling i både samspil og selvstændighed, så du kan skabe de rette rammer for deres trivsel og læring. Kurset er for fagpersoner og forældre, der ønsker indsigt i, hvordan man bedst understøtter børns udvikling – også når der er behov for en særlig indsats.
Læs mere om kurset herunder – og tilmeld dig her på siden.
Bliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år – og lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv
På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.
Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.
Med fra kurset får du:
Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerneKurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.
Er du klar til at finde en dybere indre ro og slippe gamle mønstre, der holder dig tilbage? På uddannelsen i “De Tre Principper” lærer du at navigere bevidst i dine tanker og følelser, så du kan opleve livet med større klarhed og mindre stress.
Gennem fem inspirerende weekender med fokus på selvindsigt og fællesskab, vil du opdage en helt ny måde at forstå dig selv og verden på. Uddannelsen kombinerer selvudvikling og praktisk viden, så du kan bruge principperne både privat og professionelt.
På forløbet får du blandt andet:
En dybere forståelse af, hvordan tanke, bevidsthed og livskraft skaber din oplevelse af livet. Viden om, hvordan du kan lytte til dit nervesystem og slippe forvrængede tanker. Inspiration til at fremme mental trivsel og indre ro – hos dig selv og andre.Tag med på en uddannelse, der forandrer, styrker og inspirerer! Læs mere om uddannelsen herunder.
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
6 ud af 6 stjerner
Lær, hvordan du med nyudviklede sundhedspædagogiske værktøjer kan fremme sundhed, trivsel, motivation og mestring for de mennesker, du møder i dit arbejde. Det handler om “at lægge år til livet og liv til årene”.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med fysioterapeut og forsker Peter Thybo og tager afsæt i en ny og udvidet forståelse af ‘det hele menneske’. Fokus er på evidensbaserede salutogene lære- og udviklingsprocesser, og med fra uddannelsen tager du bl.a.:
Viden om risikofaktorer og beskyttende faktorers betydning for sundhed, trivsel og mestring Færdigheder i at undersøge og analysere borgeres/patienters livsvilkår, ressourcer, belastninger mv. vha. LUP-modellen for ”det hele menneske” Færdigheder i at finde borgerens/patientens motivation og anvende dette i den sundhedspædagogiske vejledning til at fremme mestring og empowerment Færdigheder i at tilrettelægge sundhedspædagogiske indsatser og vejledning med fokus på salutogene lære- og udviklingsprocesser Kompetencer til at give borgere/patienter konkrete redskaber til at håndtere sundhedsmæssige udfordringer og dilemmaerRul længere ned på siden for at få mere at vide om uddannelsen.
Bliv uddannet pårørendevejleder på denne nye praksisnære uddannelse udviklet i samarbejde med Hanne Gullestrup, cand.mag., og Helle Lindgaard, cand.psych. og ph.d.
Med uddannelsen i rygsækken bliver du i stand til at sætte pårørendes trivsel på dagsordenen og styrke pårørendesamarbejdet.
Mere konkret tager du bl.a. fra uddannelsen med:
Viden om pårørendes ressourcer, belastninger og behov Færdigheder i at etablere og facilitere støttenetværk for pårørende Færdigheder i at kende eget ansvar og muligheder i rollen som pårørendevejleder Kompetencer i at støtte pårørende og give redskaber til egenomsorg i dennes aktuelle livssituation Kompetencer i at kommunikere empatisk og præcist i mødet med pårørende, der søger hjælp Kompetencer i at varetage funktionen som pårørendevejleder i sundheds- og omsorgsregiRul længere ned på siden og få meget mere at vide om uddannelsen.
Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.
Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran Rashid, Marie Brixtofte og David Madsen.
Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:
Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaerVarighed: 4 timer. Dette praksisnære digitale kursus giver dig viden om mentalisering og mentaliseringsbaseret behandling samt helt konkrete kompetencer og værktøjer til at anvende mentalisering i praksis og at udvikle mentaliseringsevnen hos børn, unge og voksne – herunder specifik viden om mentalisering og autisme og mentaliseringsbaserede metoder særligt målrettet mennesker med autisme.
E-læringskurset er udviklet i tæt samarbejde med Janne Østergaard Hagelquist & Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering og består af to moduler:
Modul 1: Om mentalisering m/Janne Østergaard Hagelquist Modul 2: Autisme og mentalisering m/Nadjia TamechmechtKurset kombinerer teori med praksis – og hele kurset bindes sammen via konkrete cases og praksiseksempler samt refleksionsøvelser. E-læringskurset indeholder også konkrete mentaliseringsværktøjer, som gør dig i stand til at anvende mentalisering i arbejdet med børn, unge og voksne direkte i din dagligdag.
Varighed: 30+ timer. På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.
Tager du hele uddannelsen, får du ca. 30 timers undervisning fra Russell Barkley samt danske eksperter, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen. Sammen bidrager de bl.a. med viden om:
ADHD’s indvirkning på de eksekutive funktioner Hvordan diagnosen påvirker børn, unge og voksnes livsvilkår Indsigt i de medicinske og psykosociale behandlingsmuligheder og deres effekt Komorbide lidelser Udviklingsforstyrrelsen SCT (Sluggish Cognitive Tempo)OBS: Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af specialiseringsmodulerne (børn og unge og/eller voksne), overbygningsmodulet og bestået den afsluttende test.
Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder.
Varighed: Ca. 1 time. I denne lektion præsenterer fysioterapeut Pernille Thomsen dig for effekten af fysisk aktivitet hos børn med ADHD, og hvorfor fysisk aktivitet er en vigtig del af behandlingen af børn med ADHD – samt hvordan vi forholder os til ADHD ud fra et bio-psyko-socialt perspektiv.
I lektionen får du viden om neurofysiologien bag ADHD og hjernens reaktioner på stresspåvirkning. Du får introduceret et sprog, der gør det håndgribeligt at snakke med børnene om hjernens funktioner. Derudover præsenterer hun konkrete forslag til, hvordan du som fagprofessionel inddrager aktivitet i hverdagen og derigennem bringer ro i børnenes sansesystem.
I lektionen får du:
Indblik i neurofysiologien bag ADHD Viden om neurotransmittere Viden om spejlneuroner Indsigt i øvelser, du kan lave sammen med børneneMålgruppe: Lektionen er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge med ADHD. Er du forælder/pårørende kan du også drage nytte af indholdet og blive inspireret af viden og øvelser, som du kan lave med barnet/den unge.