Hvad er Affektudbrudsmodellen? Praktisk guide til fagprofessionelle
Børn & unge
Artikel

Hvad er Affektudbrudsmodellen, og hvordan kan du bruge den som fagprofessionel?

Affektudbrudsmodellen er et nyttigt værktøj for pædagogisk personale, der ønsker at forstå og håndtere konfliktsituationer på en bedre måde. Modellen viser, hvordan en konflikt udvikler sig gennem 5 faser, og giver et systematisk redskab til at analysere og lære af situationerne. Som fagprofessionel har du mulighed for at både forebygge og håndtere konflikter bedre ved at anvende modellen i samtaler med borgerne og refleksion med kollegaerne.

Affektudbrudsmodel - børn i konflikt

Hvad er affektudbrudsmodellen?

Affektudbrudsmodellen er en teori, der beskriver den typiske udvikling af en konfliktsituation i 5 faser: hverdag, eskalering, kaos, deeskalering og hverdag igen. Modellen viser, hvordan en person kan gå fra at have kontrol i en hverdagssituation til at blive trigget og komme i affekt, hvorefter situationen eskalerer og fører til et kaos, hvor personen mister sin selvkontrol. Efterfølgende deeskaler situationen, og personen vender tilbage til kontrol og en hverdagstilstand.

Modellen viser også følelsernes intensitet på den lodrette akse, mens tiden er afbildet på den vandrette akse. Grænsen mellem kontrol og kaos er, når den røde streg krydser den stiplede linje foroven. Nogle mennesker kan håndtere mere modgang, før de mister kontrol, mens andre har sværere ved at bevare selvkontrollen.

affektudbrudsmodellen

Affektudbrudsmodellen bliver også nævnt Bo Hejlskov og Anna Sjölunds bog “Håndtere, Evaluere, Forandre – med low arousal og afstemt pædagogik“, som en af vores kunder har skrevet en boganmeldelse af.

Hvordan kan du som fagprofessionel bruge affektudbrudsmodellen?

Affektudbrudsmodellen kan bruges til at give en systematisk og kronologisk struktur til samtaler om konfliktsituationer. Den kan bruges som et redskab til læring og refleksion efter en konfliktsituation, hvor man gennemgår de 5 faser og analyserer, hvad der skete, og hvad der fremover kan gøres anderledes for at undgå affekt. Modellen kan også bruges forebyggende i samtaler med borgeren, hvor man kan spørge ind til borgerens reaktioner i konfliktsituationer, og hvordan man som medarbejder kan støtte dem i at undgå eller håndtere kaostilstanden.

Hvorfor skal du bruge affektudbrudsmodellen til at håndtere konflikter?

Som fagprofessionel er det vigtigt at bruge affektudbrudsmodellen, da det støtter muligheden for en god og konstruktiv samtale med borgeren. Modellen er gavnlig, fordi den giver medarbejderen et udgangspunkt for at forstå og støtte borgeren i konfliktsituationer. Ved at kende borgeren godt og vide, hvad der kan trigge affekt, er man bedre forberedt på at støtte dem i at bevare selvkontrollen. Affektudbrudsmodellen kan hjælpe både borgeren og medarbejderne til at få indsigt i, hvad der kan udløse affekt, hvilket kan medvirke til at forebygge voldsomme situationer og gøre dem mindre alvorlige. Modellen kan også bruges til at dele viden og reflektere mellem medarbejderne.

Vil du lære mere om affektudbrudsmodellen?

Deltag på vores kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn. På kursusdagen bliver du undervist af den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, som sætter fokus på Low Arousal tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Dagen henvender sig især til pædagogisk personale på børne- og ungeområdet. Kurset bliver afholdt i København på Scandic Sydhavnen d. 13. juni 2024.

Relevante arrangementer

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Kursus

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Fyn

Dette kursus er afholdt, men vi har andre relaterede kurser.

Se vores digitale lektion med Bo Hejlskov Elvén her: Håndtering af adfærdsproblemer Bo indgår også som en del af vores ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Er du interesseret i Low Arousal tilgangen, så se nærmere på uddannelsen: Low Arousal 2 (LA2)

Er du interesseret i arbejdet med børns selvregulering, så se nærmere på kurset: Styrk børns selvregulering

Oplev den anerkendte psykolog, Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:

Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Den neuroaffektive forståelse
Kursus

Den neuroaffektive forståelse

Jylland & Sjælland
Læs mere
Hvordan påvirker skærme børns hjerner?
Kursus

Hvordan påvirker skærme børns hjerner?

Jylland & Sjælland

For nogle børn udgør skærmtiden en meget stor del af hverdagen – og for udsatte børn eller børn med diagnoser er skærmtiden ofte ekstra høj.

Ifølge en række eksperter kan de mange timer foran skærmen desværre føre til mistrivsel. Så hvordan kan du som fagperson bedst rådgive børn og deres forældre om skærmtid, og hvad skal du være opmærksom på i den forbindelse?

Dét dykker psykolog Aida Bikic ned i på denne kursusdag, så du bl.a. bliver klædt på med:

Viden om, hvordan du som fagperson kan spørge ind til skærmtid, og hvad du kan bruge den viden til Konkrete redskaber, du kan gøre brug af for at hjælpe familier og øvrige fagpersoner med at begrænse børn og unges skærmforbrug for at øge deres trivsel Viden om, hvorvidt overdreven skærmtid kan forværre ADHD- og autismesymptomer Viden om, hvornår skærmtid påvirker den mentale sundhed negativt Viden om, hvad der sker, når man begrænser skærmtid hos børn og unge med ADHD

Er det et kursus for dig? Så kan du nemt tilmelde dig her på siden, hvor der også er mere info

Læs mere
Social arv og forebyggelse af kriminalitet hos udsatte børn og unge
Kursus

Social arv og forebyggelse af kriminalitet hos udsatte børn og unge

Jylland & Sjælland

Hvordan kan du være med til at støtte børn og unge fra udsatte områder til at skabe det bedst mulige liv for dem selv?

Dét zoomer sociolog Aydin Soei ind på, når denne kursusdag løber af stablen. Den første halvdel af dagen byder på indblik i forskning, mens anden halvdel består af workshop og fælles samtale.

Når du deltager, får du viden om og kommer til at arbejde med:

Udviklingen i udsatte områder – med særligt fokus på børn og unge Forskellige former for udsathed (gennem konkrete cases) Risikofaktorer og forebyggelse, når det handler om kriminalitetstruede unge Betydningen af fritidsliv, narrativer og forældreinddragelse Betingelser for tillid og relationsdannelse

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder

Læs mere