header_trivsel-og-balance-i-dit-lederskab_optimized
Ledelse
Uddannelse

Lederuddannelse: Trivsel og balance i dit lederskab

For at være den bedst mulige leder for dine medarbejdere skal du også huske at tage vare på dig selv. Kom derfor med på denne lederuddannelse – med dig derfra får du:

  • Praktiske redskaber til at skabe bedre balance, trivsel og glæde for dig selv
  • Udarbejdelse af dit eget Livs- og Arbejdsglædemanifest
  • Din egen Arbejdsglædedagbog, som hjælper dig med at fastholde fokus på din energi og trivsel
  • Introduktion til og viden om nye ledelsesparadigmer
  • Konkrete redskaber til at sikre engagement, fællesskab og en arbejdsglædekultur blandt dine medarbejdere

I spidsen for uddannelsen står psykolog og tidligere centerleder Helle Kjær Groth og cand.merc. og tidligere leder Tina Seirup Nielsen.

Sætter du medarbejdernes trivsel først – men glemmer din egen?

Som leder har du formentlig stort fokus på at sikre trivsel blandt dine medarbejdere, men måske forsømmer du ofte din egen trivsel og arbejdsglæde? Måske genkender du også følelsen af at være drænet, og af at du ofte nedprioriterer dig selv?

Du er ikke alene. Mange ledere føler sig brugte og pressede, fordi de konstant giver deres energi til andre uden at tage vare på sig selv.

Denne lederuddannelse har til formål at sætte fokus på din livsbalance, din selvomsorg og din arbejdsglæde som fundamentet for at skabe trivsel og arbejdsglæde for dine medarbejdere – og samtidig sikre at du kan holde til at være i din stilling.

Uddannelsen er et muligt frirum til dig i dit lederskab, hvor du kan hente inspiration, konkrete redskaber og ny energi til at skabe den balance, som du fortjener og har brug for.

DET FÅR DU MED

  • Praktiske redskaber til at skabe bedre balance, trivsel og glæde for dig selv
  • Udarbejdelse af dit eget Livs- og Arbejdsglædemanifest
  • Din egen Arbejdsglædedagbog, som hjælper dig med at fastholde fokus på din energi og trivsel
  • Introduktion til og viden om nye ledelsesparadigmer
  • Konkrete redskaber til at sikre engagement, fællesskab og en arbejdsglædekultur blandt dine medarbejdere

DET STARTER MED LEDERENS BALANCE OG ARBEJDSGLÆDE

God ledelse handler også om at lede sig selv. For at du kan lede med glæde og motivere og inspirere andre, skal du først tage vare på din egen energi og arbejdsglæde. Der er ikke tale om ”nice to have”, men derimod ”need to have”. At du tager vare på dig selv er også en forudsætning for at kunne sætte rammerne for, at hver enkelt medarbejder bliver inspireret til at tage lederskab for egen og fælles arbejdsglæde.

Ifølge forskning fra The Center for Creative Leadership har ledere, der prioriterer deres egen work-life-balance, bedre forudsætninger for at træffe beslutninger, håndtere konflikter og støtte medarbejderne i deres udvikling.

Lederens trivsel og balance er altså ikke kun en individuel fordel, men også en nøglefaktor for at skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives og præsterer bedre.

UDBYTTE

Du får en introduktion til det nye ledelsesparadigme:  at bevæge sig fra ”leadership” til ”followership”. Vi dykker ned i, hvordan du skaber stærke relationer til dine medarbejdere, bygger et meningsfuldt fællesskab og udvikler en arbejdskultur baseret på positivitet og anerkendelse. Alt dette er fundamentet for at skabe vedvarende arbejdsglæde – både for dig selv og for dit team.

MÅLGRUPPE

Alle med ledelsesansvar for større personalegrupper eller mindre teams.

UDDANNELSEN UNDERSTØTTES AF ARBEJDSGLÆDEDAGBOGEN

Arbejdsglædedagbogen udleveres på første modul og er et værktøj, der guider dig igennem 6 temaer, som opfordrer dig og inspirerer til at tage aktivt ansvar for egen arbejdsglæde, for stemningen og trivslen på arbejdspladsen og til at reflektere over egen livsbalance. Bogen er desuden et værdifuldt ledelsesværktøj til at lede sit team igennem en proces mod styrket arbejdsglæde. Bogens temaer er:

  • Hvad bidrager til arbejdsglæde?
  • Din energi og balance
  • Personligt lederskab
  • Træn dit fokus
  • Arbejdsdrømme og drømmeliv
  • Det gode kollegaskab.

UDDANNELSENS OPBYGNING

Består af 3 moduler á 7 timer (i alt 21 timer) med fysisk fremmøde i Odense. Efter endt uddannelse får du et uddannelsesbevis.

MODUL 1: ”AT STÅ STÆRKT I MIT LEDERSKAB"

  • Min egen energiog balance
  • Min egen arbejdsglæde
  • Hvor henter jeg næring og fællesskab?
  • Status på min nuværende lederrolle og mit personlige lederskab
  • Nye tiltag jeg vil gøre ift. min egen balance

Modulet varer fra 09:00-16:00 og understøttes af kapitel 1-3 i Arbejdsglædedagbogen.

MODUL 2: “ARBEJDSGLÆDE SOM LEDELSESREDSKAB”

  • Det nye ledelsesparadigme og relationsledelse
  • ‘Vi er hinandens arbejdsmiljø’
  • Grundsten i et stærkt fællesskab og en positiv kultur
  • Stærkt kollegaskab og tryg kultur på arbejdspladsen
  • Nye tiltag jeg vil gøre ift. mit lederskab af medarbejdere

Modulet varer fra 09:00-16:00 og understøttes af kapitel 4 og 6 i Arbejdsglædedagbogen.

MODUL 3: “MIT LEDELSESFOKUS”

  • Mit ledelsesfokus fremover og konkrete nye tiltag ift. fællesskab
  • At lede med både hjerne og hjerte
  • Hvad er jeg lykkedes med og stolt af?
  • Mit eget livsglæde-og arbejdsglædemanifest og ledernetværk

Modulet varer fra 09:00-16:00 og understøttes af kapitel 5 i Arbejdsglædedagbogen.

Om underviserne:

Helle Kjær Groth
Helle Kjær Groth
Autoriseret psykolog Tidl. centerleder Blå Kors Personaleleder gnm. 20+ år Forfatter. Underviser. Ledelsescoach.
Helle er autoriseret psykolog og tidligere centerleder for Blå Kors behandlingscenter og mangeårig personaleleder, samt forfatter til bøger om misbrug. 

Helle Kjær Groth er autoriseret psykolog og har 25 års erfaring med ledelse af diverse behandlingssteder for mennesker med afhængighed af rusmidler og med at motivere mennesker til at skabe forandring i deres liv. Hun er redaktør på og medforfatter af bogen ”Misbrug i et psykologisk perspektiv” og har bl.a. siddet i flere arbejdsgrupper i Sundhedsstyrelsen.
Tina Seirup Nielsen
Tina Seirup Nielsen
Cand. Merc. Org. & Ledelse Tidl. Chief of Staff ECCO Sko Personaleleder gnm. 10+ år Forfatter. Underviser.
Tina er cand. merc. i organisation og ledelse og tidligere Chief of Staff i ECCO Sko Design Studio, samt mangeårige personaleleder og leder af forretningsudvikling og forandringsledelse.  

Tina har i mere end 10 år arbejdet med personaleledelse, coaching og opbygning af uddannelsessystemer. Derudover har hun arbejdet mange år med forandringsledelse, forretningsudvikling og procesoptimering, samt opbygning af afdelinger i det private erhvervsliv, både internationalt og på tværs af afdelinger fra produktion og supply chain til branding og design.
TID & STED:
Hold 1
Den 28. august 2025
Den 8. oktober 2025
Den 20. november 2025

Alle dage på Rytterkasernen 21 (Odense) i Seminarer.dk's nye kursuslokaler. Undervisning fra 09.00 til 16.00 alle dage.
PRIS
Pris: 11.995 kr. ekskl. moms..

Uddannelsesbevis
Efter endt uddannelse modtager du et uddannelsesbevis.

Holdstørrelse
Holdstørrelsen vil være begrænset.