Mange børn påbegynder deres skolegang uden de nødvendige forudsætninger for effektivt at lære, og en stor del af dem har ved endt skolegang stadig kognitive og læringsmæssige udfordringer. Både i almenmiljøer og specialskoler møder vi børn og unge, som har behov for at få styrket deres læringskapacitet og kognitive færdigheder - hvad enten de har diagnoser eller ej.
Ofte er vi som fagpersoner desværre ikke tilstrækkelig opmærksomme på betydningen af udfordringer af fundamentale kognitive færdigheder for alle aspekter af livet. Styrket fokus, viden, færdigheder i at opdage og styrke kognition og læringsforudsætninger i hverdagen muliggør en markant forøgelse af både skolefaglig læring, social trivsel samt fremtidige arbejdsmuligheder og livskvalitet.
Vi har i dag både effektive metoder og omfattende viden om, hvordan vi gennem udviklingsorienteret samspil og kommunikation kan udnytte neuroplasticitet og læringspotentialer bedre. En central metode som vinder indpas i disse år er medieret læring, som bygger på den kognitive udviklingspsykolog Reuven Feuersteins og Vygotskis udviklings- og læringsforståelse. Ved at kombinere grundlæggende neuropædagogiske principper og metoder med den medierede læringstilgang, får du som deltager på uddannelsen tilbudt et solidt vidensmæssigt grundlag og færdigheder til at løfte opgaven med at styrke børn og unges kognition og læring.