Artikel

Tidlig indsats, længerevarende trivsel

Forvirring, desorientering og hukommelsesbesvær.  Sådanne begyndende tegn på demens bliver ofte overset hos borgere med udviklingshæmning, da symptomerne kan være særdeles svære at skelne fra de funktionsnedsættelser, borgerne allerede oplever.  Jo tidligere demenssygdomme bliver opdaget, des bedre er det naturligvis, så borgere med udviklingshæmning kan få den rette støtte.  Vi har skabt kurset, ”Mennesker med udviklingshæmning og […]

udviklingshæmning og demens
Forvirring, desorientering og hukommelsesbesvær. 

Sådanne begyndende tegn på demens bliver ofte overset hos borgere med udviklingshæmning, da symptomerne kan være særdeles svære at skelne fra de funktionsnedsættelser, borgerne allerede oplever. 

Jo tidligere demenssygdomme bliver opdaget, des bedre er det naturligvis, så borgere med udviklingshæmning kan få den rette støtte. 

Vi har skabt kurset, Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing, hvor du opnår kompetencer til bedre at kunne spotte demenssymptomer hos borgerne og give dem den fornødne hjælp. 

Du bliver undervist af Gitta Sloma og Anette Vinther Mortensen, som begge er socialpædagoger med en neuropædagogisk efteruddannelse og mangeårig erfaring fra praksis. De har bl.a. specialviden i tidlig opsporing af demens og har deltaget i udviklingsprojekter på området, ligesom de har været med til at udvikle redskaber til arbejdet med udviklingshæmning og demens.  

I løbet af den praksisnære kursusdag bidrager de med: 

  • Viden om, hvilke symptomer, der opstår, når mennesker med udviklingshæmning rammes af demens 
  • Redskaber til at observere tidlige tegn på demens hos mennesker med udviklingshæmning, herunder viden om observationsskemaer og symptommodellen ”De otte A´er” 
  • Kendskab til, hvordan du omsætter observationer til pædagogisk praksis 
  • Inspiration til forskellige indsatser og handlestrategier, herunder neuropædagogiske redskaber 

Stil skarpt på den tidlige opsporing af demens hos borgere med udviklingshæmning – læs mere og tilmeld dig kurset herunder.  

Relevante arrangementer

Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing
Kursus

Mennesker med udviklingshæmning og demens – fokus på tidlig indsats og opsporing

Fyn, Jylland & Sjælland

Få redskaber til at spotte demens hos udviklingshæmmede borgere på dette udbytterige kursus, hvor du undervises af socialpædagoger, Gitta Sloma og Anette Vinther Mortensen.

I løbet af den praksisnære kursusdag opnår du:

viden om, hvilke demenssymptomer, der opstår, når mennesker med udviklingshæmning rammes af demens redskaber til at observere tidlige tegn på demens hos mennesker med en udviklingshæmning, herunder viden om observationsskemaer og symptommodellen ”De otte A´er” kendskab til, hvordan du omsætter observationer til pædagogisk praksis inspiration til forskellige indsatser og handlestrategier, herunder neuropædagogiske redskaber

Med i prisen får du bogen “Mennesker med udviklingshæmning og demens” skrevet af Anette Vinther Mortensen.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Masterclass i belastningspsykologi – for tidligere certificerede kursister
Kursus

Masterclass i belastningspsykologi – for tidligere certificerede kursister

Fyn

Vi inviterer dig til en eksklusiv masterclassdag, hvor vi sammen dykker ned i opdateret teori, praksisnære redskaber og nye perspektiver på arbejdet med kollektiv og proaktiv forebyggelse i et psykisk krævende arbejdsliv.

Du kommer i skarpt selskab med Rikke Høgsted, krisepsykolog, og Rikke Sørensen, specialist i psykisk arbejdsmiljø.

På masterclassen får du:

Ny inspiration og konkrete værktøjer Indblik i den spritnye “Grundbog i Psykisk Førstehjælp og Krisehåndtering ved akkumuleret og akut belastning” med eksempler på beredskabsplaner og metoder til at styrke individuel og kollektiv krisehåndtering Kort nyt om Arbejdsmiljølovgivningen Tid og rum til faglig refleksion Ny energi og nye vinkler på, hvordan du bringer belastningspsykologien mere i spil på din arbejdsplads

Bemærk: Dagen er kun for tidligere deltagere certificeret af Institut for Belastningspsykologi og Seminarer.dk

Læs mere
AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven
Kursus

AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven

Fyn

Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?

Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.

Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:

Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikation
Læs mere
Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold
Kursus

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Fyn

Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.

Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:

Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner   Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden   Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være)   Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold   Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder 
Læs mere