Digital sundhed intro
Børn & unge
E-læring

Certificeret vejleder i digital sundhed

Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.

Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran RashidMarie Brixtofte og David Madsen.

Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:

  • Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning
  • Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner
  • Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer

Vi fejrer lanceringen af hele uddannelsen med 50% lanceringsrabat frem til den 30. april 2025 kl. 12.00. Normalpris 9.995 DKK ekskl. moms – med lanceringsrabatten er prisen 4.997 DKK ekskl. moms.

Bliv certificeret vejleder i digital sundhed

Når digitale teknologier bruges hensigtsmæssigt, kan de understøtte børn og unges læring og relationer. Omvendt kan uhensigtsmæssig brug medføre bl.a. afhængighed, mistrivsel, stress, angst og social isolation. Desværre ser vi en stigning i antallet af børn og unge, der bruger digitale teknologier uhensigtsmæssigt.

Med denne nye uddannelse, der er den eneste af sin slags, kan du blive certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge af Danmarks førende eksperter på området Imran Rashid, David Madsen og Marie Brixtofte.

Læs mere om uddannelsen, og om hvordan du får en plads, her på siden.

Imran Rashid, David Madsen, Marie Brixtofte

Overblik

Uddannelsen består af 4 obligatoriske moduler, samt et femte redskabsmodul. Se det fulde overblik herunder:

ModulerRed

Uddannelsens indhold og udbytte

Uddannelsen indeholder mere end 25 timers undervisning med Imran Rashid, David Madsen og Marie Brixtofte, som sammen giver dig et dybdegående indblik i udfordringerne ved  brug af digitale teknologier hos børn og unge – og i løsninger derpå.

På uddannelsen får du viden og værktøjer til at vejlede i forskellen på hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig brug af digitale medier og til at skabe sunde skærmvaner hos børn og unge.

Efter endt uddannelse kan du bl.a.:

  • Forstå og formidle viden om digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning af børn og unge
  • Vejlede om forskellen på hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer
  • Anvende redskaber til at tackle udfordringer med skærmbrug og vejlede børn, unge og deres familier i brugen af digitale teknologier

Klik på videoen for at se et udpluk af det indhold, du vil møde på uddannelsen.

Læs mere om uddannelsen

Fold fanerne ud for at læse mere

Uddannelsens format

Uddannelsen er 100 % digital (e-læring) og består af videooplæg med underviserne, teori, interaktive øvelser, cases, praksiseksempler, refleksionsopgaver, obligatoriske tests samt praksisredskaber til download.

Uddannelsen har en vejledende samlet varighed på ca. 25 timer ekskl. arbejdet med løbende afprøvning af læringen i egen praksis.

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen består af 4 moduler samt et redskabsmodul:

Modul 1: Homo Digitalis giver viden om mennesket i en digital verden. Du bliver bl.a. klogere på hjernens opbygning, bevidsthed og vaner, adfærdsdesign, opmærksomhedsøkonomi samt digital forurening og manipulation.

Modul 2: Biologi giver viden om, hvordan digitale teknologier påvirker vores biologi. Du bliver bl.a. klogere på neurobiologi, stimuli og superstimuli, hormoner, betydningen af psykiske og sociale stimuli samt nutidens “TikTok”-hjerner.

Modul 3: Psykologi giver viden om, hvordan digitale teknologier påvirker vores psyke. Du bliver bl.a. klogere på behov, forandringspsykologi, tilknytning, følelseshåndtering, digitale mediers påvirkning af småbørn samt gaming og sociale medier som årsag til stress, angst og depression.

Modul 4: Relationer giver viden om, hvordan digitale teknologier påvirker vores sociale relationer. Du bliver bl.a. klogere på online og offline fællesskaber, cybermobning, grooming, forældrenes ansvar, skolevægring og digital kultur.

Modul 5: Redskaber samler alle de redskaber, som er blevet præsenteret på uddannelsen, så du nemt kan finde og anvende dem i arbejdet som vejleder i digital sundhed.

 

Er uddannelsen tech-kritisk?

Nej. Uddannelsens formål er ikke at kritisere alle digitale teknologier eller at argumentere for, at de skal udfases.

Formålet er at klæde fagprofessionelle på til at kunne hjælpe børn og unge med at opbygge sunde digitale vaner og at navigere i nutidens digitale arenaer på en hensigtsmæssig måde. Når digitale teknologier bruges hensigtsmæssigt, kan de nemlig understøtte læring, relationer og effektivisere vores hverdag.

Omvendt kan uhensigtsmæssig brug af digitale teknologier medføre afhængighed, mistrivsel, stress, angst, social isolation og ulighed. Hensigtsmæssig brug er derfor nøgleordene.

Citat 1b

"Særdeles brugbar og relevant. Det har været en øjenåbner for mig selv ift. min egen brug af teknologier og mine familiemedlemmers.
Det har givet anledning til forandringer og mange gode samtaler."

Jane Bruun Enevoldsen I Ressourcelærer

Citat 1a

"Jeg har efterhånden taget en del uddannelse, og jeg frygtede det her med, at uddannelsen er online. Men den frygt blev gjort til skamme, og jeg synes, det har været et af de mest læringsfulde uddannelsesforløb, jeg har været igennem.
Der har været høj faglighed fra alle 3 undervisere og gode praksiseksempler til at trække noget tung teori ned på jorden."

Thor Nørgaard Andersen I Familiebehandler

Citat 1c

"Gode videopræsentationer og god variation i oplægsholdere.
Brugbar viden og praksisnære problemstillinger."

Anonym I Læringskonsulent

Citat 2

"Meget relevant viden om, hvordan forskellige teknologier påvirker forskellige 'systemer' i kroppen. Meget pædagogisk formidlet og lige til at gå til og gå videre med."

Anonym

Citat 7

"Fantastisk med tidsangivelser på lektioner samt procentsatser på hvor langt, man var "inde i" en lektion."

Anonym I Læringskonsulent

Citat 3

"Platformen fungerer umiddelbart intuitivt. Den er lettilgængelig og appetitlig at gå til."

Anonym

Citat 5

"Gode videopræsentationer og god variation i oplægsholdere. Brugbar viden og praksisnære problemstillinger."

Anonym

previous arrow
next arrow

Med uddannelsen får du:

+25 timers faglige videooplæg med Danmarks største eksperter på området, om hvordan du skaber sunde skærmvaner hos børn og unge
Faglige refleksioner til dig og dit team, som I kan bruge til egen refleksion på personalemøder og arbejdsgrupper
Interaktive refleksioner, øvelser, modeller, teoretiske opsummeringer m.m.
+20 lektioner om nutidens menneske, "homo digitalis", samt teknologiens påvirkning af vores biologi, psyke og relationer
Evidensbaseret viden om, hvad skærme gør ved os mennesker - og særligt vores børn, unge og helt små børn
Et redskabsmodul, som samler alle de redskaber, der er blevet præsenteret på uddannelsen, så du nemt kan finde og anvende dem i arbejdet som vejleder i digital sundhed
Praksiseksempler til arbejdet med aldersgrupperne indskoling, mellemtrin og udskoling
Praksisredskaber og materialer til download
Titlen "Certificeret vejleder i digital sundhed" (ved beståelse)
_noprocess_DS_Lektionsoversigt_Red_600_NY_2

 

 

 

 

 

 

Målgruppe
Uddannelsen er målrettet fagpersoner, der i deres hverdagspraksis beskæftiger sig med børn og unge op til 25 år. Undervejs i uddannelsen understøttes teorien af praksiseksempler med udgangspunkt i børn og unge i aldersgrupperne 3-6* år, 6-9 år, 9-12 år, 12-16 år, 16-18 år og 18-25 år.



Uddannelsen giver undervejs mulighed for at inddrage cases fra egen praksis i arbejdet med øvelser og refleksionsøvelser samt for at notere egne refleksioner og erfaringer.

* Sundhedsstyrelsen anbefaler minimal skærmbrug hos børn op til 2 år.

Undervisere

Imran Rashid
Klik for at se
David Madsen
Klik for at se
Marie Brixtofte
Klik for at se
Imran Rashid
Imran Rashid
Imran Rashid er speciallæge i almen medicin, tech-iværksætter, it-iværksætter, sundhedsfaglig direktør, stifter af Sund Digital ApS, foredragsholder, forfatter til bl.a. bøgerne SLUK, OFFLINE og medforfatter til SKÆRMSUND.

Imran Rashid har specialiseret sig i, hvordan teknologi påvirker menneskets mentale, fysiske og sociale trivsel. Hans mål er at skabe større kendskab til og forståelse af forskellen på bevidst og ubevidst brug af teknologi samt at skabe og udbrede de redskaber, der kan hjælpe med at udvikle sundere digitale vaner.
David Madsen
David Madsen
David Madsen er autoriseret psykolog og hjælper bl.a. mennesker med udfordringer relateret til  SoMe- og computerspilsafhængighed.

David Madsen er en ofte anvendt ekspert i de danske medier ifm. digital dannelse og forholdet mellem digitalt og analogt liv. David har enorm indsigt i de mekanismer, der skaber fastholdelse og afhængighed, og hvad der skal til for at skabe balance digitalt og analogt – og hvordan vi kan hjælpe børn og unge til at skabe denne balance.
Marie Brixtofte
Marie Brixtofte
Marie Brixtofte er autoriseret psykolog, økonom, politiker samt foredragsholder, forfatter til bl.a. bogen BOLSJEFILOSOFI og medforfatter til SKÆRMSUND og TI TRIN UD AF PSYKISK VOLD.

Marie Brixtofte har speciale i misbrug, afhængighed og nærværsvigt og er optaget af, hvordan skærme påvirker os og vores sociale relationer. Hun rådgiver bl.a. i, hvad misbrug og afhængighed gør ved børn og unge, hvordan mennesker skal håndtere digital afhængighed, samt hvordan fag-professionelle bør navigere i digital afhængighed.

Vi fejrer lanceringen af hele uddannelsen med 50% rabat. Lanceringsrabatten er gældende frem til den 30. april 2025 kl. 12.00. Tilmeld dig uddannelsen her på siden.

FAQ - læs mere

Hvordan bliver jeg certificeret?

For at bestå uddannelsen skal alt obligatorisk indhold være gennemført, og en række obligatoriske tests undervejs i uddannelsen skal være bestået. Derudover anbefaler vi kraftigt, at du undervejs arbejder med den nye viden i forbindelse med egen praksis og/eller uddannelsens praksiseksempler, så den nye viden omsættes til praksis.

Har du opfyldt beståelseskravene, modtager du efter endt uddannelse et certificeringsbevis, som er underskrevet af underviserne, og du kan herefter kalde dig Certificeret vejleder i digital sundhed.

Hvordan får jeg adgang?

Du køber adgang til en plads på uddannelsen øverst på denne side. Når du har gjort det, får du automatisk adgang til uddannelsens moduler online inden for få minuter.

Hvor længe har jeg adgang?

Du har adgang til uddannelsens indhold i 3 år fra den dag du køber adgang til uddannelsen.

Kan jeg få rabat?

Vi fejrer lanceringen af hele uddannelsen med 50% lanceringsrabat frem til den 30. april 2025 kl. 12.00. Normalpris 9.995 DKK ekskl. moms  – med lanceringsrabatten er prisen 4.997 DKK ekskl. moms.

Er I flere fra samme arbejdsplads, der ønsker adgang til uddannelsen? Så kontakt os for en aftale om multibrugeradgang og få en aftale om specialpris. Vær opmærksom på, at specialpris-rabat ikke kan kombineres med andre rabatmuligheder.

Har du mulighed for at søge om kompetencemidler gennem en kompetencefond? Så kan du muligvis gøre det til denne uddannelse. Læs mere om kompetencemidler.

Praktisk
Du køber adgang til uddannelsen øverst på denne side og har adgang inden for få minuter.

Når du har købt en plads på uddannelsen, vil du automatisk få adgang til dens moduler online, og kan påbegynde uddannelsen lige når det passer dig.


Pris
Lanceringspris: 4.997 DKK ekskl. moms

Vi fejrer lanceringen af hele uddannelsen med 50% lanceringsrabat frem til den 30. april 2025 kl. 12.00. Normalpris 9.995 DKK ekskl. moms – med lanceringsrabatten er prisen 4.997 DKK ekskl. moms.

Har du mulighed for at søge om kompetencemidler gennem en kompetencefond? Så kan du muligvis gøre det til denne uddannelse. Læs mere om kompetencemidler.
Skriv dig op og få seneste nyt om uddannelsen
Hold dig opdateret



Jeg accepterer at modtage mails fra digitalsundhed.nu & Seminarer.dk