AI er ikke en erstatning for faglighed, men derimod et redskab, der kan styrke dit overblik, din dokumentation og dit samarbejde med andre fagpersoner.
Børneområdet- og børnesager kræver skarpe faglige vurderinger, tydelig dokumentation og tæt tværfagligt samarbejde – uanset om du arbejder i skole, dagtilbud, familiebehandling eller myndighed o.a. Det er komplekst, og det er afgørende, at barnet får den rette støtte i tide.
Samtidig er virkeligheden presset: mange opgaver, mange aktører og store krav til dokumentation og overblik.
Med AI som en ny kollega får du et værktøj, der kan frigive tid, styrke kvaliteten i dokumentationen og give sparring i det faglige arbejde – men kun når det bruges bevidst og ansvarligt. Ved at sidde med på kurset får du kompetencer til at anvende AI lovmedholdeligt, etisk og sikkert, og du lærer, hvordan teknologien kan være med til at understøtte netop din faglighed, uanset hvor på børneområdet du arbejder.
På dagen dykker vi ned i reglerne om f.eks. den sammenhængende børnepolitik, sektoransvar, underretningspligt og støtte efter Barnets Lov. Med det som fundament lærer du, hvordan AI kan anvendes konkret til at skrive underretninger, formulere pædagogiske refleksioner, afsøge støttemuligheder eller give faglig sparring.
Vi arbejder hands-on med brugsscenarier og giver dig redskaber, du kan tage direkte med hjem og bruge i din faglige praksis.
Vi arbejder også med de dilemmaer og krav, som følger med: Hvordan beskytter du barnets oplysninger? Hvad må du dele – og hvornår? Hvordan undgår du bias? Og hvad kræver det at anvende AI på en måde, der både er fagligt og etisk forsvarlig?