Når biologien og det kognitive funktionsniveau ikke følges ad
Hos mennesker med udviklingshæmning følges det kognitive funktionsniveau ofte ikke med kroppens fysiske og hormonelle udvikling, og det kan skabe ubalance i den seksuelle udvikling. Der findes ingen skabelon eller facitliste i arbejdet med seksualiteten, for vi kan ikke bare skære alle over én kam.
Så hvad er seksualitet egentlig for en størrelse i arbejdet med voksne borgere med udviklingshæmning? Spiller graden af udviklingshæmning ind? Og hvordan arbejder vi med at afdramatisere berøringsangsten, som eksisterer hos mange omsorgspersonaler?
Det kan være en stor udfordring, og til tider også grænseoverskridende, at navigere i arbejdet med voksne med udviklingshæmning og seksualitet.
På denne kursusdag opnår du grundig indsigt i, hvorfor det er vigtigt at prioritere et seksualvenligt miljø. Du får konkrete redskaber og metoder til, hvordan du bedst muligt støtter op om borgeres seksualitet i praksis.
Du får bl.a. viden om:
- Hvorfor seksualitet hos borgere med udviklingshæmning skal prioriteres i praksis
- Relevante lovgivninger og retningslinjer, du som omsorgsmedarbejder skal forholde dig til – Hvad må jeg? Hvad kan jeg? Hvad skal jeg?
- Seksuel grænseoverskridende adfærd, og hvordan du kan være med til at forebygge seksuelle overgreb
- Redskaber til at takle seksuelle tilbøjeligheder, der afviger fra normen
- De forskellige niveauer og metoder for vejledning og støtte – Hvordan griber jeg det an?
- Hvordan du kan være med til at skabe et seksualvenligt miljø på din arbejdsplads
- Hvad en seksualpolitik på arbejdspladsen skal indeholde, hvorfor den er vigtig, og hvordan du og dine kollegaer kommer i gang
Du kommer i godt fagligt selskab med seksualvejleder og specialpædagog Josephine Egestorp, som sætter fokus på udviklingshæmning og seksualitetens mange ansigter i både teori og praksis. Dagen indeholder oplæg og øvelser, og der vil være stort fokus på eksempler fra praksis, som gør undervisningen både jordnær og relaterbar.