Hvordan styrker og træner vi kognition?
Børn, unge og voksne kan have svære kognitive udfordringer – uanset om de har en diagnose eller ej. De kan have svært ved planlægning, tænkning, problemløsning, systematik, grundig informationsindsamling, selvregulering, fokus og opmærksomhedsstyring, metarefleksion og metakognition.
Mange af os tænker på kognition som rent biologisk og genetisk bestemte processer og er ikke bevidste om, hvordan vi kan styrke og træne kognition i hverdagen. Tænkning og kognition udvikles i høj grad ved, at vi former og påvirker samspillet med omgivelserne. Gennem støtte til blandt andet fokusering, organisering, at se sammenhænge mellem informationer og hændelser, er vi derfor en central brik i menneskers almindelige kognitive udvikling. Processen kaldes mediering og er en spontan og automatisk proces i den normale kognitive udvikling.
For mennesker med kognitive udfordringer er der brug for, at disse processer bliver benyttet meget mere systematisk og målrettet ud fra en viden om personens kognitive udfordringer.