Kl. 9.30-9.40: Velkomst
v/ Seminarer.dk
Kl. 9.30-12.00: (med indlagte pauser)
Mellemformer med co-teaching og aktionslæring som metoder
v/ Micki Sunesen, ph.d. og inklusionsekspert
I denne workshop udfolder Micki Sonne Kaa Sunesen, hvordan co-teaching og aktionslæring kan være relevante metoder, når man i dagtilbud og skole arbejder med mellemformer. Micki udfolder især, hvordan både co-teaching og aktionslæring kan sammentænkes og på den måde udgøre en inkluderende ramme om kollektiv mestring, professionel læring og lokal praksisudvikling. Workshoppen afvikles i en vekselvirkning mellem oplæg, gruppearbejde og dialoger i plenum. Man vil som deltager endvidere få rig mulighed for at sætte det faglige indhold i forbindelse med egen praksis i dagtilbud og skole. Workshoppen henvender sig til lærere, pædagoger, ledere, psykologer, konsulenter og forskellige typer af ressourcepersoner, fx AKT-lærere (på skoler) eller faglige fyrtårne (i dagtilbud).
Kl. 12.00-12.45: Frokost
Kl. 12.45-16.00: Mellemformer i praksis - Vælg to af nedenstående sessioner: (indlagt pause fra kl. 14.10-14.40)
Session 1: NEST-KLASSER - NEST om den tredje vej
v/Anna Crawford Kromann, psykolog og fagligtovholder på mellemformer, PPR Aarhus kommune (den 24. marts 2022)
Anna er cand.psych. og har i snart 20 år samarbejdet med skoler og dagtilbud om at sikre læring og trivsel for børn og unge med og uden særlige behov. Anna er både optaget af børnefællesskaber og professionelle fællesskaber og af, hvad der skal til for at lykkes med at skabe bæredygtig og meningsfuld pædagogisk praksis. Anna har været med til at bringe det amerikanske NEST-program til Danmark og har arbejdet med både at udvikle det, så det gav mening i en dansk kontekst og kunne bruges i helt almindelige folkeskoleklasser i Aarhus. Denne erfaring trækker Anna på i sin rolle som faglig tovholder af mellemformer i Aarhus Kommune. Udover at være faglig tovholder samarbejder Anna tæt med skoler om praksis gennem aktionslæringsforløb. Hendes arbejde involverer også kompetenceudvikling i og uden for Aarhus Kommune, foredrag samt bøger og artikler. I sin workshop fokuserer Anna på læringen fra arbejdet med NEST-klasser og NEST-inspireret arbejde i almene klasser. Derudover vil hun beskrive arbejdet med mellemformer i Aarhus Kommune, og hvordan erfaringerne med NEST har været en inspirationskilde hertil.
v/ Jan Sejersdal Kirkegaard, tidl. PPR-leder, Aarhus Kommune (den 29. marts 2022)
Workshoppen vil kort introducere NEST som pædagogisk ramme for inklusionsarbejdet. Samtidig er NEST en god og velunderbygget vej til en pædagogisk forståelse for samspillet mellem almenpædagogik og specialpædagogik og til samspillet mellem distriktsbørn og børn med særlige behov og diagnoser. Workshoppen vil på denne måde komme omkring både NEST og NEST som et lærerigt udtryk for en mellemform. Workshoppen vil forme sig som en vekselvirkning mellem oplæg og deltagerinddragelse, og der vil være lejlighed til refleksion over egen praksis.
Session 2: CPS (Collaborative Proactive Solutions – inddragelse af barnet) og mellemformer
v/ Mette Christensen, specialpædagogisk konsulent, PPR Aalborg
I bestræbelserne på at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever i den danske folkeskole er der i disse år fokus på, hvordan vi kan gøre skolen endnu mere dynamisk, bl.a. igennem mellemformer. I disse bestræbelser bliver børnenes perspektiver på egne deltagelsesmuligheder en afgørende faktor for, at vi som voksne ser nye muligheder og løsninger på de udfordringer, der kan stå i vejen for deltagelse. CPS er en problemløsningstilgang, hvor voksne og børn arbejder sammen om at finde gode og holdbare løsninger på de konkrete udfordringer, der kan opstå i skolens hverdag. Sessionen vil give et indblik i, hvad CPS er, og hvordan samarbejdet mellem børn og voksne kan danne grobund for nye tiltag og løsninger, der skaber deltagelsesmuligheder for alle børn.
Session 3: NEST i dagtilbud
v/Dorthe Møller Andersen, specialpædagogisk konsulent, Aarhus Kommune (den 24. marts 2022)
På workshoppen præsenterer Dorthe, hvordan NEST-programmet, som oprindeligt er et skoleprogram for børn med og uden autisme i New York, af PPR Aarhus er blevet oversat til brug i dagtilbud og i dag med succes anvendes i flere 0-6 års institutioner. NEST er en inkluderende pædagogisk tilgang for alle børn uanset forudsætninger. På workshoppen gennemgår vi kernen i NEST, som er Nøddeskalsmodellen, en model som viser vigtigheden af, at der er en sammenhæng mellem de forskellige niveauer i en pædagogisk praksis - fra børnesyn og ledelse til samarbejde mellem de professionelle og de pædagogiske metoder. På workshoppen vil vi yderligere dykke ned i flere af NEST-metoderne samt se små filmklip fra en institution, som arbejder NEST-inspireret.
v/ Karin Lykke, dagtilbudsleder, Aarhus Kommune (den 29. marts 2022)
Hvordan kan et amerikansk skoleprogram for børn med autisme være med til at understøtte, at dagtilbuddene lever op til dagtilbudslovens formålsparagraf om at forebygge negativ social arv og eksklusion samt være en støttende indsats også over for børn med nedsat psykisk og fysisk funktionsniveau? Når vi i Danmark har oversat NEST til dagtilbud, er den pædagogik, som traditionelt er anvendt inden for det socialpædagogiske område for enkelte børn, målrettet alle børn i almindelige daginstitutioner med en blandet børnegruppe.
NEST i dagtilbuddet er en måde, hvorpå de professionelle kan forstå, udføre og reflektere over en pædagogik, som skaber trygge, overskuelige og udviklende rammer for børn med forskellige forudsætninger, så alle børn kan udvikles og trives i fællesskab med andre børn. Principperne bag NEST som metode understøtter den almene pædagogik, de professionelle læringsfællesskaber samt arbejdet med den styrkede læreplan og det gode læringsmiljø, idet NEST harmonerer med aktuel viden om gode læringsmiljøer i dagtilbud. På den måde er indholdet ikke fremmed for en dansk kontekst, det nye er måske snarere, at det sammenfattes i en model og en tilgang, som man arbejder loyalt og fælles med.
Session 4: Co-teaching og PPR’s rolle i det praktiske arbejde med mellemformer
v/ Lene Nørgaard Jensen og Helene Grove, Specialpædagogiske vejledere, PPR Favrskov
På workshoppen får I konkrete bud på, hvordan man kan arbejde med kompetenceudvikling i skolen ved at kombinere vejledning og co-teaching både som intern og ekstern vejleder. I specialpædagogisk team i PPR Favrskov har vi arbejdet med et projekt omkring ”Vejledningsforløb med co-teaching”, og co-teaching er nu en integreret del af vores tilbud. I vores arbejde med vejledning og co-teaching er målet at udvikle en praksis, der i højere grad sætter lærere og pædagoger i stand til at skabe deltagelsesmuligheder og inkluderende læringsmiljøer for alle elever. Co-teaching kan også være med til at udvikle vejledning i en bevægelse væk fra dialogisk vejledningspraksis til en mere handleorienteret og samskabende vejledningspraksis. Workshoppen vil give jer et indblik i muligheder og barrierer i arbejdet med vejledning og co-teaching samt ideer til, hvordan man kan igangsætte processer, der udbreder samarbejdet omkring co-teaching mellem lærere og pædagoger på skoler.