Hvordan påvirker en ”anderledes” evne til kontakt de psykologiske udviklingsprocesser hos mennesker med neurodivergens?
På dette kursus får du en teoretisk og praksisnær indføring i, hvordan tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for menneskets psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering – og hvordan disse processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente.
Du lærer at forstå og genkende, hvordan såkaldte ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd – og målrette pædagogiske indsatser, der understøtter følelsesregulering, mentalisering og adfærd hos neurodivergente.
Udviklingens fundament: Kontakt og følelsesmæssig afstemning
Evnen til kontakt er en grundlæggende forudsætning for barnets psykiske udvikling. I de første leveår skabes udvikling gennem gentagne følelsesmæssige afstemninger i samspil med nære omsorgspersoner. Disse erfaringer er afgørende for udviklingen af:
- Tilknytningens kvalitet og en tryg tilknytning
- Følelsesregulering
- Adfærd
- Mentalisering – evnen til at forstå egne og andres mentale tilstande
Hos neurodivergente mennesker er kontaktevnen ofte præget af variationer eller ”afvigelser”, som påvirker disse udviklingsprocesser. Det kan føre til udfordringer i selvforståelse, relationelle kompetencer og evnen til at tilpasse sig sociale sammenhænge.
Det får betydning for samspil og adfærd i hverdagen og kalder på pædagogiske tilgange, der tager højde for netop disse vilkår.
Fra teori til praksis: Viden, der kan bruges
Kurset kobler nyeste udviklingspsykologiske viden med konkrete pædagogiske strategier, som kan anvendes direkte i arbejdet med børn, unge og voksne med neurodivergens.
Du lærer at:
- Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering
- Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd
- Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente
- Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksis
De mange gennemgribende udfordringer, som fagprofessionelle oplever i den daglige praksis i arbejdet med neurodivergente, har ofte rod i den ”afvigende” kontaktevne og dermed i udviklingen af de videre psykologiske processer. Det betyder, at langt de fleste adfærdsmæssige udfordringer, fagpersoner møder hos neurodivergente, udspringer af variationer i de udviklingspsykologiske forløb. Derfor giver det i høj grad mening at kunne identificere og forstå den enkelte borgers udviklingsmæssige ”afvigelser” for at kunne sætte målrettet, kvalificeret pædagogisk ind.
Målgruppe
Kurset er målrettet fagpersoner, der arbejder med børn, unge og voksne inden for det social- og specialpædagogiske område, skoleområdet, psykiatri- eller sundhedsområdet.
Kurset udbydes i forbindelse med udgivelsen af Nadjia Tamechmechts nye bog ”Neurodivergens og psykologisk udvikling” (2025)