Mange udviklingshæmmede oplever tab - store som små - og mange bærer måske rundt på en sorg, de aldrig har fået talt om eller formået at give udtryk for på anden vis.
Det er ikke altid let at se, hvad der skaber reaktioner hos udviklingshæmmede, og ofte kan det være på grund af en skjult sorg. Hvis man skal løfte denne til tider udfordrende opgave med at få øje på og lindre en ufortalt sorg, er det derfor nødvendigt at blive klædt på med viden og praksisnære redskaber til både at lindre, støtte og samtale med udviklingshæmmede og deres pårørende om en sorg og om at være i sorg.
De mange tab
Hverdagen indeholder mange forskellige typer af tab for udviklingshæmmede. Det kan for eksempel være, at man ikke har én at tale med om sine tanker og følelser; oplevelsen af at man ikke er som de andre; når man skal slippe mor og far; når nogen eller man selv skal flytte; når pædagogen får nyt arbejde eller når en betydningsfuld person dør.
Kompetenceudvikling er nødvendig
Det er altid vigtigt at få øje på og grebet et menneske i sorg, men for at gribe udviklingshæmmede, skal der ofte noget mere og andet til. Det er derfor vigtigt at have blik for sorgens mange ansigter samt indsigt og viden om de praksisnære pædagogiske redskaber, man kan bruge for at yde trøst, lindring og skabe håb. Et vigtigt pædagogisk redskab er blandt andet en OmSorgsplan, som er et af de redskaber, du bliver præsenteret for på online-seminaret.
De pårørende er også i sorg
Samtalen om sorg med de pårørende, om de pårørendes sorg over deres barns handicap og den livslange bekymring for barnets ve og vel er også en stor del af det pædagogiske arbejde med udviklingshæmmede. Du får på seminaret viden og redskaber til, hvordan du bedst støtter de pårørende.