”Hvis vi kun ser på det unikke i det enkelte barn, glemmer vi hurtigt de værdier, der er fælles for alle børn. Og hvis vi gerne vil gøre alle børn til vindere, glemmer vi, at der i et spil også altid er tabere”, siger Svend Brinkmann.
Dannelse er højnelse af humanitet gennem kultur. I stedet for at fokusere på dannelse, har vi i de senere år fokuseret på det individuelle. I et præstationssamfund præget af konkurrence er dannelsesbegrebet nærmest væk og erstattet med en holdning om, at vores børn skal være fremtidens soldater i præstationstyranniet.
Men hvad med medmenneskelighed, indsigt og viden – har det slet ikke værdi i sig selv? Skal det altid omsættes, kunne bruges, måles og vejes? Disse og mange flere spørgsmål tager Svend Brinkmann op på denne temadag.
Dannelsestanken i det pædagogiske felt
Et samfund, hvor alt kan gøres til genstand for optimering, er bekymrende. Nogle gange har vi måske bare brug for at stoppe op og stå stille. Men samfundet taler for at avancere og blive endnu dygtigere, hvis vi skal følge med, og det stopper tilsyneladende aldrig. Vi har livslang læring fyldt med kompetenceudvikling - det kan være en stressende tilværelse og en del af forklaringen på tidens mange stressrelaterede lidelser som angst og depression blandt både børn og voksne. I stedet for at tale om, at alle skal være vindere, vil Svend Brinkmann hellere argumentere for, at vores børn bør lære andre færdigheder som en del af deres dannelse.
På denne temadag giver Svend Brinkmann dig en indføring i en samfundsanalyse, der fokuserer på tidens tendenser til instrumentalisering og optimering særligt inden for det pædagogiske område. Han introducerer som modvægt en dannelsestænkning og sætter fokus på dannelsens muligheder i et præstationssamfund. Han stiller også skarpt på, hvordan du står fast i dit pædagogiske arbejde, når pædagogfaget ikke passer ind i tidens fremherskende idéer om, at alt skal kunne måles og vejes.
Temadagens indhold
På denne spændende temadag deler professor i psykologi, Svend Brinkmann, ud af sine perspektiver på dannelse, og du får bl.a. viden om:
- Aktuelle samfundstendenser – hvad betyder præstationssamfundet for børn og unge?
- Psykisk trivsel og mistrivsel hos børn og unge – hvordan skærmer vi børn og unge mod udviklings- og præstationstyranniet uden samtidig at bremse deres udvikling?
- Dannelsesteori belyst ud fra et pædagogisk, psykologisk og filosofisk perspektiv
- De grundlæggende værdier i pædagogisk arbejde
- Hvad du som professionel kan gøre for at danne og udvikle mennesker uden at gå på kompromis med dit fag og din faglighed