Se vores nyeste arrangementer her.
Inklusionsbegrebet betyder, at vi forventer, at sårbare børn med sociale, faglige og følelsesmæssige vanskeligheder indgår på lige fod med børn indenfor normalområdet. Med andre ord, børn, der oplever verden som uforståelig, og som endnu ikke har udviklet tilstrækkelige strategier til at håndtere mangfoldigheden og kompleksiteten i samspillet mellem mennesker, er sat under pres. Men de er ikke de eneste. Vi som fagpersoner, der er tæt på, er også under pres.
Men hvordan bliver vi bedre til at indgå i følelsesmæssigt forpligtende relationer med sårbare børn? Kontakt og relationer er næring til børnenes nervesystemer og dermed næring til at kunne sikre børn tilstrækkeligt gode udviklingsbetingelser i daginstitutionen, i skolen eller i specialinstitutionen.
Dagen sætter fokus på at bygge bro fra den eksisterende viden omkring hjernens udvikling gennem samspil og kontakt (neuroaffektiv udviklingspsykologi) til pædagogisk praksis gennem Theraplay. Denne brobygning baner nye veje i forhold til at målrette og effek-tivisere inklusionsarbejdet med sårbare børn. Der er ingen hurtige løsninger, og det kræver vedholdende voksne, der ønsker at gå nye veje og lade sig udfordre på nye måder at tænke læring på i skoler og institutioner.
Deltagelse på dette kursus forudsætter derfor en villighed til og åbenhed overfor at reflektere over egen praksis. Det er endvidere påkrævet, at du som deltager tør og vil kaste dig ud i lege og øvelser med fokus på kontakt og samspil.
Theraplay er en metode, der bibringer optimistisk viden om, hvordan vi kan indgå i kontakt og skabe forbindelse til børn, hvis følelsesmæssige udvikling endnu ikke har taget form. Metoden har udgangspunkt i tilknytningsteorien, og er sidenhen blevet forfinet og nuanceret med den neuroaffektive udviklingspsykologi. Theraplay er relevant som et supplement til den eksisterende viden indenfor inklusionstankegangen, fordi sårbare børn har brug for den kontakt og relation, som fagpersoner er i stand til at skabe og vedligeholde. Glæden og legen kan blive den lim, der knytter et bånd eller et følelsesmæssigt fællesskab mellem den voksne og barnet.
Kurset giver dig:
Marie Olsen-Kludt er oprindeligt uddannet lærer med bred erfaring indenfor skoleområdet. Har i en årrække været ansat som psykolog i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, og har siden 2007 virket i privat praksis. Har specialiseret sig i den neuroaffektive forståelse af barnets udvikling, og hvordan man omsætter denne viden til behandling af børn og unge med svære følelsesmæssige problemstillinger. Er internationalt certificeret Theraplay® terapeut og en af de drivende kræfter bag Theraplay-behand-lingens introduktion i Danmark. Underviser og superviserer fagfolk. Er forfatter til et kapitel i en kommende bog med titlen ”Den tilknytningsbaserede kliniske undersøgelse” af Rikke Schwartz og Susan Hart.
Charlotte Hagmund-Hansen er oprindeligt uddannet socialpædagog med erfaring indenfor behandling af børn og unge på dag- og døgninstitutioner. Uddannet psykolog siden 2004. Har været psykolog på skole- og behandlingshjemmet Skovgården siden 2005. Er sideløbende privat praktiserende. Har skrevet artikler om den neuroaffektive udviklingspsykologi og Theraplay, og er medforfatter til et kapitel i bogen ”Neuroaffektiv psykoterapi med børn” af Susan Hart. Udgiver til august en bog sammen med psykolog Gitte Jørgensen om den praktiske forståelse af den neuroaffektive udviklings-psykologi og Theraplay som den udfolder sig på Skovgården.
Theraplay er en relationsbaseret legeterapi, som er interaktiv, fysisk og sjov. Metoden er udviklet med udgangspunkt i tilknytningsteorien, og dens livsnerve er den sunde, afstemte interaktion mellem forældre og barn. I Theraplay betragtes her-og-nu oplevelsen i interaktionen mellem barnet og den betydningsfulde voksne som et mål i sig selv. Theraplay er primært rettet mod børn i 1½ til 12 års alderen. Metoden bliver brugt til børn med sociale, følelses-, udviklings- og adfærdsmæssige vanskeligheder. Theraplay fokuserer ikke på barnets faktiske alder, men derimod på barnets følelsesmæssige udviklingsniveau. Målet er at skabe tilknytning, selvregulering, tillid og skabe glæde og engagement, således at barnet rustes til at kunne begå sig i mere alderssvarende sammenhænge i skole og fritid.
Pris pr. deltager er kr. 2640,-, der dækker materiale, morgenmad, frokost inkl. én vand og kaffe/te samt andre forfriskninger dagen igennem. Med nyhedsmail- og kollegarabat, jf. nedenfor, er pris pr. deltager kr. 2112,-. Priserne er ekskl. moms
Der gives 10 % personlig rabat (før moms) til deltagere, som senest på tilmeldingstidspunktet har tilmeldt sig vores nyhedsmail på www.seminarer.dk. Der kan yderligere opnås 10 % rabat på den samlede pris ved samtidig tilmelding af tre eller flere deltagere fra samme arbejdssted