12 gode råd til at få mest muligt ud af digital læring - Seminarer
Børn & unge
Artikel

12 gode råd til at få mest muligt ud af digital læring

Digital læring kan være en rigtig god måde at få ny viden på, men hvis e-læring stadig er et nyt univers for dig, kan det være rart med lidt tips til, hvordan du griber det hele an. Her får du derfor 12 gode råd til at få mest muligt ud af din digitale læring.

Af Nana Rafn
Råd til digital læring
Webinar. Fjernundervisning. Online-kursus. Live-streaming. E-læring. Kært barn har som bekendt mange navne, men fælles for dem alle er, at de handler om digital læring.

Digital læring findes efterhånden her, der og alle vegne. Hos Seminarer.dk har vi f.eks. længe gået med tanker om at udvikle e-læring på et højt fagligt niveau. Vi begyndte så småt på denne rejse ud i det digitale i 2019, og i 2020 kunne vi lancere vores første digitale produkter, bl.a. en række digitale lektioner og den digitale uddannelse, “StressBusters“.

Da covid-19 gjorde sit indtog, blev digital læring med ét vigtigere end nogensinde før, og mange af os har stiftet bekendtskab med online undervisning/live-streaming via Microsoft Teams, Zoom og lignende. 

Det er ikke altid lige nemt at finde rundt i,  her får du 12 gode råd til at få mest muligt ud af din digitale læring – hvad enten der er tale om egentlige e-læringsprodukter eller live-stream af online undervisning.

Inden du går i gang 

♦ Tjek i god tid, at der styr på teknikken, så der ikke er noget, der driller lige inden – eller under – undervisningen. Sørg for, at du har de programmer installeret, som evt. kræves for at deltage i den digitale læring, at der er styr på strømforsyningen til din computer, at der er hul igennem til internettet, at lyden går klart igennem, og at webkameraet fungerer (hvis det skal bruges undervejs)Se også animationsvideoen herunder med et par vigtige tips.

Skal du helst sidde afslappet i sofaen eller på en kontorstol, når du skal lære? Og hvor meget bevægelse og lyd, må der være omkring dig? Inden du går i gang med e-læring eller streaming af undervisning er det en god idé, at du finder det rette sted at tage din læring, så det passer bedst muligt til din måde at lære på og til den type læring, du skal tage. 

Gør klar til at fokusere ved at fjerne unødige forstyrrelser. Sæt f.eks. din telefon på lydløs og luk computerprogrammer ned, som kan forstyrre undervejs. 

Har du alt det, du skal bruge til at tanke op undervejs? Hav vand, kaffe og små snacks inden for rækkevidde, så du kan få lidt energi til hjernen, når den begynder at blive træt. Husk at slå din mikrofon fra, hvis du deltager i live-streaming, så underviseren og de andre deltagere ikke kan høre eventuelle tyggelyde eller baggrundsstøj. 

Hvis du tager en digital uddannelse eller et længere digitalt forløb, kan det være en stor fordel, at du allerede, inden du begynder, lægger en plan for, hvornår du vil tage den digitale læring. Da du som udgangspunkt er alene undervejs, er det vigtigt, at du formår at tilrettelægge din tid, så det hele går op og samtidig passer med din læringsstil. Sørg også for at være opsøgende, hvis du har nogen spørgsmål til det tekniske, til pensum e.l., så tvivl ikke bliver en stopklods for din læring. 

Undervejs i din læring

Hvis du live-streamer undervisning, kan det være en rigtig god idé, at du deltager med kamera. På den måde kan du se de andre, og de kan se dig, hvilket giver en større følelse af at være en del af undervisningen og have medkursisterDesuden er det en klar fordel at have et velfungerende webkamera, hvis du undervejs i læringen skal arbejde i virtuelle grupper med andre.  

Husk at slå din mikrofon fra, når du live-streamer og ikke selv skal deltage i samtaler om undervisningen. På den måde bliver underviser og de andre deltagere ikke forstyrret af tryk på tastaturet, intern snak i arbejdsgrupper eller din hunds gøen. Når du deltager i en live-streaming/en online samtale, vil du som regel kunne se et lille mikrofonikon på din skærm, f.eks. ved dit eget navn/dit eget billede. I Microsoft Teams vil det f.eks. se nogenlunde ud som på billedet herunder, hvor mikrofonen er markeret med den røde pil. Du slår mikrofonen fra ved at trykke på ikonet. Dette gælder i Teams og i de fleste lignende programmer, f.eks. Zoom.  

Der vil typisk være indlagt pauser, hvis du live-streamer undervisning, men husk også at holde pauser, hvis du f.eks. er ved at tage en af Seminarer.dk’s digitale lektioner eller forløb/uddannelser. Kom meget gerne op at stå i pausen, så du får rørt musklerne lidt og får ny energi til hovedet. 

Deltag gerne aktivt – mundtligt og/eller via chat – når du live-streamer undervisning. Det hjælper dig til at komme bedre ind i undervisningsstoffet, ligesom det generelt skaber større engagement for de andre deltagende og for underviser.  

Tag gode noter, så du kan huske de vigtigste pointer. Mange af Seminarer.dk’s digitale produkter indeholder slides og/eller materiale til download, så du nemt kan få de vigtigste pointer med. 

Når du er færdig med din læring

Har du nogen noter, du skal renskrive? Bøger eller tekster på litteraturlisten, du gerne vil finde frem til? Eller spørgsmål du ikke nåede at få stillet undervejs? Så er det en god idé at få det gjort så hurtigt som muligt, mens læringen stadig er i frisk erindring. 

Hvis du har mulighed for at evaluere den digitale læring, så gør det endelig. På den måde er du med til at sikre, at e-læringsproduktet eller streamingoplevelsen bliver så god som muligt for dig og andre fremover. Hos Seminarer.dk kan du evaluere flere af vores e-læringsprodukter, når du har gennemgået dem, men du er også altid velkommen til at skrive til os på [email protected].  

God fornøjelse!

Relevante arrangementer

Sansestimulerende samspil med spædbørn – med fokus på de primære sanser
Kursus

Sansestimulerende samspil med spædbørn – med fokus på de primære sanser

Jylland & Sjælland

Styrk din viden om, hvordan du fremmer udvikling, tilknytning og trivsel hos spædbørn via berøring og afspænding.

Lær enkle teknikker til sansestimulerende og beroligende berøring, samt øvelser, der fremmer legende interaktion med spædbørn.

Læs mere
Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø

OBS: Pladserne ryger rigtig hurtigt. UDSOLGT I GLOSTRUP. Vi har oprettet et ekstrahold på Scandic CPH Strandpark.

Læs mere
Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde
Kursus

Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde

Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn/unge i alderen 5-15 år, og oplever du, at det pædagogiske arbejde kan tære meget på energien?

Så er det værd at kigge på dette kursus, hvor vi – med afsæt i mentaliseringsbegrebet – beskæftiger os med omsorgstræthed i det pædagogiske arbejde.

I spidsen for kurset står Rikke Smedegaard Hansen, pædagog, og Sarah Long Johnsson, cand.pæd.pæd.psych. og psykoterapeut. De to kommer bl.a. omkring:

Omsorgstræthed i det pædagogiske flet – hvorfor opstår det, og hvorfor skal vi have fokus på det? Mentalisering og udvikling af mentaliseringsevnen Pseudomentalisering og mentaliseringssvigt – modreaktioer samt håndtering af dette Hvordan vi stiller krav, der matcher børnenes udviklingsalder Konkrete redskaber og øvelser
Læs mere
Traumer og traumereaktioner
Kursus

Traumer og traumereaktioner

Jylland & Sjælland

I oktober og december byder vi inden for på dette kursus, som lærer dig om den traumebevidste tilgang (TBT) og bl.a. sætter dig i stand til at støtte borgere med traumereaktioner.

Du kommer i fagligt kompetent selskab med speciallæge i psykiatri Cæcilie Böck Buhmann, som sikrer, at du bl.a. tager fra kurset med:

Viden om traumers konsekvenser og typiske traumereaktioner, herunder posttraumatisk belastningsreaktion, dissociation, sorg og kompleks PTSD Viden om sammenhængen mellem traumereaktioner og andre psykiatriske problemer, herunder fokus på differentiering Kendskab til, hvordan typiske traumereaktioner kan påvirke et sygdomsforløb med anden psykisk sygdom som f.eks. skizofreni Viden om, hvordan du kan støtte borgere eller patienter med traumereaktioner, herunder håndtering af forøget alarmberedskab, dissociation og genoplevelser Forståelse af, hvordan TBT kan implementeres i praksis – i regionalt eller kommunalt regi
Læs mere