12 gode råd til at få mest muligt ud af digital læring - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

12 gode råd til at få mest muligt ud af digital læring

Digital læring kan være en rigtig god måde at få ny viden på, men hvis e-læring stadig er et nyt univers for dig, kan det være rart med lidt tips til, hvordan du griber det hele an. Her får du derfor 12 gode råd til at få mest muligt ud af din digitale læring.

Af Nana Rafn
Råd til digital læring
Webinar. Fjernundervisning. Online-kursus. Live-streaming. E-læring. Kært barn har som bekendt mange navne, men fælles for dem alle er, at de handler om digital læring.

Digital læring findes efterhånden her, der og alle vegne. Hos Seminarer.dk har vi f.eks. længe gået med tanker om at udvikle e-læring på et højt fagligt niveau. Vi begyndte så småt denne rejse ud i det digitale univers i 2019, og i 2020 kunne vi lancere vores første digitale produkter, bl.a. en række digitale lektioner og den digitale uddannelse, Certificeret børne-stressvejleder.

Da covid-19 gjorde sit indtog, blev digital læring med ét vigtigere end nogensinde før, og mange af os stiftede i denne periode bekendtskab med online undervisning/live-streaming via Microsoft Teams, Zoom og lignende. Prods af dette er det ikke altid lige nemt at finde rundt i den digitale lege- og læreplads,  her får du 12 gode råd til at få mest muligt ud af din digitale læring – hvad enten der er tale om egentlige e-læringsprodukter eller live-streaming af online undervisning.

Inden du går i gang 

♦ Tjek i god tid, at der styr på teknikken, så der ikke er noget, der driller lige inden – eller under – undervisningen. Sørg for, at du har de programmer installeret, som evt. kræves for at deltage i den digitale læring, at der er styr på strømforsyningen til din computer, at der er hul igennem til internettet, at lyden går klart igennem, og at webkameraet fungerer (hvis det skal bruges undervejs)Se også animationsvideoen herunder med et par vigtige tips.

Skal du helst sidde afslappet i sofaen eller på en kontorstol, når du skal lære? Og hvor meget bevægelse og lyd, må der være omkring dig? Inden du går i gang med e-læring eller streaming af undervisning er det en god idé, at du finder det rette sted at tage din læring, så det passer bedst muligt til din måde at lære på og til den type læring, du skal tage. 

Gør klar til at fokusere ved at fjerne unødige forstyrrelser. Sæt f.eks. din telefon på lydløs og luk computerprogrammer ned, som kan forstyrre undervejs. 

Har du alt det, du skal bruge til at tanke op undervejs? Hav vand, kaffe og små snacks inden for rækkevidde, så du kan få lidt energi til hjernen, når den begynder at blive træt. Husk at slå din mikrofon fra, hvis du deltager i live-streaming, så underviseren og de andre deltagere ikke kan høre eventuelle tyggelyde eller baggrundsstøj. 

Hvis du tager en digital uddannelse eller et længere digitalt forløb, kan det være en stor fordel, at du allerede, inden du begynder, lægger en plan for, hvornår du vil tage den digitale læring. Da du som udgangspunkt er alene undervejs, er det vigtigt, at du formår at tilrettelægge din tid, så det hele går op og samtidig passer med din læringsstil. Sørg også for at være opsøgende, hvis du har nogen spørgsmål til det tekniske, til pensum e.l., så tvivl ikke bliver en stopklods for din læring. 

Undervejs i din læring

Hvis du live-streamer undervisning, kan det være en rigtig god idé, at du deltager med kamera. På den måde kan du se de andre, og de kan se dig, hvilket giver en større følelse af at være en del af undervisningen og have medkursisterDesuden er det en klar fordel at have et velfungerende webkamera, hvis du undervejs i læringen skal arbejde i virtuelle grupper med andre.  

Husk at slå din mikrofon fra, når du live-streamer og ikke selv skal deltage i samtaler om undervisningen. På den måde bliver underviser og de andre deltagere ikke forstyrret af tryk på tastaturet, intern snak i arbejdsgrupper eller din hunds gøen. Når du deltager i en live-streaming/en online samtale, vil du som regel kunne se et lille mikrofonikon på din skærm, f.eks. ved dit eget navn/dit eget billede. I Microsoft Teams vil det f.eks. se nogenlunde ud som på billedet herunder, hvor mikrofonen er markeret med den røde pil. Du slår mikrofonen fra ved at trykke på ikonet. Dette gælder i Teams og i de fleste lignende programmer, f.eks. Zoom.  

Der vil typisk være indlagt pauser, hvis du live-streamer undervisning, men husk også at holde pauser, hvis du f.eks. er ved at tage en af Seminarer.dk’s digitale lektioner eller forløb/uddannelser. Kom meget gerne op at stå i pausen, så du får rørt musklerne lidt og får ny energi til hovedet. 

Deltag gerne aktivt – mundtligt og/eller via chat – når du live-streamer undervisning. Det hjælper dig til at komme bedre ind i undervisningsstoffet, ligesom det generelt skaber større engagement for de andre deltagende og for underviser.  

Tag gode noter, så du kan huske de vigtigste pointer. Mange af Seminarer.dk’s digitale produkter indeholder slides og/eller materiale til download, så du nemt kan få de vigtigste pointer med. 

Når du er færdig med din læring

Har du nogen noter, du skal renskrive? Bøger eller tekster på litteraturlisten, du gerne vil finde frem til? Eller spørgsmål du ikke nåede at få stillet undervejs? Så er det en god idé at få det gjort så hurtigt som muligt, mens læringen stadig er i frisk erindring. 

Hvis du har mulighed for at evaluere den digitale læring, så gør det endelig. På den måde er du med til at sikre, at e-læringsproduktet eller streamingoplevelsen bliver så god som muligt for dig og andre fremover. Hos Seminarer.dk kan du evaluere flere af vores e-læringsprodukter, når du har gennemgået dem, men du er også altid velkommen til at skrive til os på [email protected].  

God fornøjelse!

Relevante arrangementer

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser
Kursus

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus og få en praksisnær introduktion til træningsmetoden RO-lates, som genskaber kontakten til kroppen.

Når du deltager på kurset, opnår du:

Viden om sammenhængen mellem krop og sind Konkrete redskaber til, hvordan du arbejder ud fra metodens principper Mulighed for at afprøve metoden i praksis

Få mere at vide på siden herunder.

Læs mere
Læringsdag – Hvordan styrker vi psykologisk tryghed i den offentlige sektor?
Læringsdag

Læringsdag – Hvordan styrker vi psykologisk tryghed i den offentlige sektor?

Jylland & Sjælland

Gør plads i kalenderen til en læringsdag, der klæder dig på med helt konkrete eksempler på, hvordan psykologisk tryghed bliver skabt på din arbejdsplads og dine teams inden for den offentlige sektor. Fokus er på sundhedsområdet, skoleområdet og plejesektoren.

Når du deltager på dagen, får du:

 Kendskab til begrebet psykologisk tryghed Indsigt i de forhold, der er med til at styrke psykologisk tryghed Indblik i erfaringer med at styrke psykologisk tryghed i den offentlige sektor Konkrete redskaber til at kunne udvikle psykologisk tryghed på din arbejdsplads Indsigt i ny god offentlig ledelse med psykologisk tryghed i fokus
Læs mere
Husk lige iltmasken – mental styrketræning for ledere i det offentlige
Kursus

Husk lige iltmasken – mental styrketræning for ledere i det offentlige

Jylland & Sjælland

Tilmeld dig inden 1. september 2022 og få 50% på tilkøb af det digitale forløb ”Mental sundhed – opbygning af resiliens med IRONMiND(normal pris kr. 3.495 ekskl. moms.). Et digitalt forløb, der kan understøtte din implementering af programmet i forhold til træning af egen og andres mentale sundhed. Tilvælges i kurven, når deltagere er indtastet. 

Læs mere
Angst – brug åndedrættet som et effektivt og hjælpsomt redskab
Kursus

Angst – brug åndedrættet som et effektivt og hjælpsomt redskab

Jylland & Sjælland

På dette anvendelsesorienterede kursus stiller vi skarpt på åndedrættets vigtighed i behandlingen af angst. Når uro og angst overmander dine borgere/klienter, bliver åndedrættet oftest hurtigere og mere overfladisk, og det øger angsten. Der er dog hjælp at hente gennem øvelser, der giver ro og kontrol.

I spidsen for kurset står fysioterapeut og åndedrætsterapeut Lotte Paarup samt ergoterapeut og åndedrætsterapeut Rebekka Bondegaard. Sammen klæder de dig bl.a. på med:

Øvelser og teknikker, som skaber plads til åndedrættet gennem selvmassage med små bolde, mobilisering og stræk af kroppen Øvelser og teknikker til, hvordan du hjælper mennesker med angst til at optimere grundåndedrættet og derigennem dæmpe alarmberedskabet og forebygge angstsymptomer Viden om åndedrættets påvirkning på og regulering af det autonome nervesystem via vagusnerven Viden om, hvorfor et angstanfald aldrig kommer ud af det blå, selvom det kan føles sådan
Læs mere