“Jeg tror egentlig, at der længe har været mange børn, der har haft ondt i maven, sovet dårligt om natten, haft hjertebanken og lignende, men vi har måske bare ikke sat alle symptomerne sammen, men når vi samler de symptomer, så er det tegn på et overbelastet nervesystem. Og så kan vi kalde det stress, eller vi kan kalde det noget andet, men det er et overbelastet nervesystem. Så vi har set symptomerne i lang tid uden helt at koble dem.”
Sådan sagde fysioterapeut Pernille Thomsen bl.a., da vi i 2020 talte med hende om stress hos børn og unge og ikke mindst om uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder, som hun underviser på sammen med psykolog Charlotte Bjerregaard.
Læs om uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder her.
Diverse undersøgelser har i de senere år sat fokus på det stigende antal børn og unge, der oplever den stress, som Pernille Thomsen henviser til, og der er ingen tvivl om, at der er brug for forebyggende og understøttende indsatser til at hjælpe disse børn og unge.
En af dem, der har sat sig for at styrke sine kompetencer til at yde denne støtte, er Bettina Nielsen. Hun er uddannet ergoterapeut og MediYoga-instruktør, og i 2021 kunne hun tilføje endnu en titel til CV’et: Certificeret børne-stressvejleder.
“Jeg har en søn, der går i første klasse, og når jeg kigger mig omkring, ser jeg både i indskolingen og i de større klasser, hvordan forældre og lærere kæmper med børn, der ikke trives. Og jeg ser, hvor meget det påvirker børnene og deres forældre, så jeg synes, der er et kæmpe behov for at forebygge stress hos børn og unge og for at hjælpe dem videre. Jeg valgte at tilmelde mig den digitale uddannelse til børne-stressvejleder af netop denne grund, så jeg kan arbejde mere målrettet med børn og unge”, forklarer hun.
Som at få nye redskaber serveret på et sølvfad
Med undtagelse af en dag med fysisk supervision er uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder 100 % digital, og det har fungeret godt for Bettina Nielsen.
“Især i sådan en Corona-tid har det været helt fint, og i forhold til generelt at jonglere arbejde og familie har det også været rart, at jeg har kunnet tage modulerne, når det lige har passet ind.”
I alt består uddannelsen af fire digitale moduler, og Bettina Nielsen ser tilbage på dem med stor tilfredshed.
“Uddannelsen indeholder stærkt fagligt indhold, og der er også god litteratur, som er lige til at gå til. Jeg synes, det hele er skruet godt sammen, og man ser de forskellige emner fra forskellige vinkler og får forklaringer på forskellige måder, som binder det hele sammen. Vekselvirkningen mellem videooplæg, praksiseksempler, øvelser mv. gør, at det er spændende, så jeg blev fastholdt i undervisningen hele vejen igennem”, fortæller hun og siger videre:
“Det er genialt med de forskellige redskaber, man får med fra uddannelsen, da man så har et udgangspunkt og nogle ideer at starte ud fra, og så bygger man selv videre på det undervejs. Man kan sige, man får det hele serveret på et sølvfad – lige parat til at tage i brug.”
Skulle man alligevel have spørgsmål til brugen af redskaberne – eller til noget andet vedrørende uddannelsen – er der mulighed for at stille dem til underviserne i forbindelse med den fysiske supervision efter fjerde modul. For Bettina Nielsen var supervisionen som “prikken over i’et”.
“Det var fantastisk med supervisionen! Den bandt det hele sammen på en fin måde. Det var fedt at møde underviserne og at kunne få uddybet ting, som jeg var i tvivl om, og høre mere om undervisernes egen praksis og møde de andre kursusdeltagere. Jeg er fra Bornholm, og fordi jeg nu har mødt de andre kursister herfra, kan vi få et fast netværk op at køre med den her uddannelse og derved hjælpe flere børn ved at samarbejde.”
I skrivende stund har Bettina Nielsen endnu ikke haft mulighed for at arbejde målrettet ud fra den viden og de redskaber, hun har fået med fra uddannelsen, men den nye læring ligger og bobler i hende – klar til at blive taget i brug for at hjælpe børn, unge og deres familier.
“Jeg kan mærke, at jeg tænker mere og mere i disse baner, når jeg møder børn og unge eller taler med forældre, der oplever visse ting med deres børn. Så det kommer til at fylde mere og mere, og jeg glæder mig til at komme ordentligt i gang med arbejdet som børne-stressvejleder”, slutter hun.