Bettina går til kamp mod stress hos børn & unge - Seminarer
Børn & unge
Artikel

Bettina går til kamp mod stress hos børn & unge

Et stigende antal børn og unge oplever at være stressede, og det kalder på indsatser for at hjælpe disse børn og unge. En af dem, der er gået ind i kampen for at forebygge og afhjælpe stress hos såvel børn som unge, er ergoterapeut Bettina Nielsen. Det har hun gjort ved at uddanne sig til certificeret børne-stressvejleder, også kaldet StressBuster.

børne-stressvejleder
Jeg tror egentlig, at der længe har været mange børn, der har haft ondt i maven, sovet dårligt om natten, haft hjertebanken og lignende, men vi har måske bare ikke sat alle symptomerne sammen, men når vi samler de symptomer, så er det tegn på et overbelastet nervesystem. Og så kan vi kalde det stress, eller vi kan kalde det noget andet, men det er et overbelastet nervesystem. Så vi har set symptomerne i lang tid uden helt at koble dem.

Sådan sagde fysioterapeut Pernille Thomsen bl.a., da vi i 2020 talte med hende om stress hos børn og unge og ikke mindst om uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder – også kendt som StressBusters” – som hun underviser på sammen med psykolog Charlotte Bjerregaard.

Læs om uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder her.

Diverse undersøgelser har i de senere år sat fokus på det stigende antal børn og unge, der oplever den stress, som Pernille Thomsen henviser til, og der er ingen tvivl om, at der er brug for forebyggende og understøttende indsatser til at hjælpe disse børn og unge.

En af dem, der har sat sig for at styrke sine kompetencer til at yde denne støtte, er Bettina Nielsen. Hun er uddannet ergoterapeut og MediYoga-instruktør, og for nylig kunne hun tilføje endnu en titel til CV’et: certificeret børne-stressvejleder.

Jeg har en søn, der går i første klasse, og når jeg kigger mig omkring, ser jeg både i indskolingen og i de større klasser, hvordan forældre og lærere kæmper med børn, der ikke trives. Og jeg ser, hvor meget det påvirker børnene og deres forældre, så jeg synes, der er et kæmpe behov for at forebygge stress hos børn og unge og for at hjælpe dem videre. Jeg valgte at tilmelde mig den digitale uddannelse til børne-stressvejleder af netop denne grund, så jeg kan arbejde mere målrettet med børn og unge, forklarer hun. 

Som at få nye redskaber serveret på et sølvfad

Med undtagelse af en dag med fysisk supervision er uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder 100% digital, og det har fungeret godt for Bettina Nielsen.

Især i denne Corona-tid synes jeg, at det har været helt fint, men i forhold til helt generelt at jonglere arbejde og familie har det også været rart, at jeg har kunnet tage modulerne, når det lige har passet ind.”

I alt består uddannelsen af fire digitale moduler, og Bettina Nielsen ser tilbage på dem med stor tilfredshed.

Uddannelsen indeholder stærkt fagligt indhold, og der er også god litteratur, som er lige til at gå til. Jeg synes, det hele er skruet godt sammen, og man ser de forskellige emner fra forskellige vinkler og får forklaringer på forskellige måder, som binder det hele sammen. Vekselvirkningen mellem videooplæg, praksiseksempler, øvelser mv. gør, at det er spændende, så jeg blev fastholdt i undervisningen hele vejen igennem”, fortæller hun og siger videre:

Det er genialt med de forskellige redskaber, man får med fra uddannelsen, da man så har et udgangspunkt og nogle ideer at starte ud fra, og så bygger man selv videre på det undervejs. Man kan sige, man får det hele serveret på et sølvfad – lige parat til at tage i brug.

Skulle man alligevel have spørgsmål til brugen af redskaberne – eller til noget andet vedrørende uddannelsen – er der mulighed for at stille dem til underviserne i forbindelse med den fysiske supervision efter fjerde modul. For Bettina Nielsen var supervisionen som “prikken over i’et”.

Det var fantastisk med supervisionen! Den bandt det hele sammen på en fin måde. Det var fedt at møde underviserne og at kunne få uddybet ting, som jeg var i tvivl om, og høre mere om undervisernes egen praksis og møde de andre kursusdeltagere. Jeg er fra Bornholm, og fordi jeg nu har mødt de andre kursister herfra, kan vi få et fast netværk op at køre med den her uddannelse og derved hjælpe flere børn ved at samarbejde.

I skrivende stund har Bettina Nielsen endnu ikke haft mulighed for at arbejde målrettet ud fra den viden og de redskaber, hun har fået med fra uddannelsen, men den nye læring ligger og bobler i hende – klar til at blive taget i brug for at hjælpe børn, unge og deres familier.

Jeg kan mærke, at jeg tænker mere og mere i disse baner, når jeg møder børn og unge eller taler med forældre, der oplever visse ting med deres børn. Så det kommer til at fylde mere og mere, og jeg glæder mig til at komme ordentligt i gang med arbejdet som StressBuster”, slutter hun.  

Relevante arrangementer

Bliv certificeret børne-stressvejleder.
Digital Uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder.

Bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder – en del af StressBusters-indsatsen. Tag en digital uddannelse med to af landets førende eksperter på området, Pernille Thomsen og Charlotte Bjerregaard. En uddannelse til fagprofessionelle.

Når du køber adgang til den digitale uddannelse, modtager du automatisk en mail med et link, som giver dig adgang med det samme. Du opnår personlig adgang til uddannelsen på Seminarer.dk’s digitale platform i 12 måneder. Da adgangen er personlig, må den ikke deles med andre. Din 12-måneders adgang fornys med 12 måneder, hver gang du køber noget nyt hos Seminarer.dk. Læs mere i vores FAQ

Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes.

 

Læs mere
Forstå dit barns reaktioner på et uhensigtsmæssigt miljø
E-læring til private

Forstå dit barns reaktioner på et uhensigtsmæssigt miljø

Tag denne digitale lektion, hvor du som forælder/pårørende bliver klædt på til at forstå og afhjælpe dit barns symptomer på et miljø – f.eks. i børnehaven eller skolen – som overbelaster barnets sind og nervesystem. 

PRIS: 240 kroner ekskl. moms – 300 kroner inkl. moms.

Du bliver undervist af fysioterapeut, Pernille Thomsen, og psykolog, Charlotte Bjerregaard. Sammen er de ophavskvinder til begrebet “Søhestemad”. 

Lektionen varer ca. 30 minutter (afhængig af antallet af klik og pauser). For den bedste oplevelse anbefaler vi, at du ser lektionen på en computer eller tablet. 

Når du køber adgang til den digitale lektion, modtager du automatisk en mail med et link, som giver dig adgang med det samme. Adgangen er personlig og må IKKE deles eller videresendes. Læs mere i vores FAQ.

Læs mere
Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø
Læs mere
Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde
Kursus

Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde

Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn/unge i alderen 5-15 år, og oplever du, at det pædagogiske arbejde kan tære meget på energien?

Så er det værd at kigge på dette kursus, hvor vi – med afsæt i mentaliseringsbegrebet – beskæftiger os med omsorgstræthed i det pædagogiske arbejde.

I spidsen for kurset står Rikke Smedegaard Hansen, pædagog, og Sarah Long Johnsson, cand.pæd.pæd.psych. og psykoterapeut. De to kommer bl.a. omkring:

Omsorgstræthed i det pædagogiske flet – hvorfor opstår det, og hvorfor skal vi have fokus på det? Mentalisering og udvikling af mentaliseringsevnen Pseudomentalisering og mentaliseingssvigt – modreaktioer samt håndtering af dette Hvordan vi stiller krav, der matcher børnenes udviklingsalder Konkrete redskaber og øvelser
Læs mere