Den Bio-psyko-sociale model - En helhedsorienteret tilgang
Børn & unge
Artikel

Den Bio-psyko-sociale model: En helhedsorienteret tilgang til sundhed og sygdom

Den bio-psyko-sociale model er en helhedsorienteret tilgang til sundhed & sygdom. Læs mere om modellen - og tjek eventuelt vores uddannelse!

Af Seminarer.dk
Den Bio-psyko-sociale model
Den bio-psyko-sociale model er en teoretisk tilgang, der anerkender kompleksiteten af ​​sundhed og sygdom og integrerer biologiske, psykologiske og sociale faktorer. Modellen har sin oprindelse i det medicinske felt, men har siden spredt sig til andre områder, herunder psykologi, socialt arbejde og sundhedspleje. I denne artikel dykker vi ned i hvad den bio-psyko-sociale model indebærer, hvordan den er blevet anvendt, og dens betydning for vores forståelse af sundhed og sygdom.

Aktuel uddannelse: Certificeret børne-stressvejleder

Den bio-psyko-sociale model: En integrativ tilgang til sundhed og sygdom

Den bio-psyko-sociale model blev først præsenteret af den amerikanske læge George Engel i 1977 som en reaktion på den dominerende biomedicinske model, der kun fokuserede på de biologiske aspekter af sygdom. Engel argumenterede for, at sygdom ikke kun skyldtes biologiske faktorer, men også psykologiske og sociale faktorer. Modellen anerkender således, at sundhed og sygdom ikke er enkeltfaktorer, men snarere et komplekst samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer.

Biologiske faktorer omfatter genetik, hormoner og fysiologi, og påvirker vores kropslige funktioner. Psykologiske faktorer inkluderer tanker, følelser, adfærd og personlighed, og kan påvirke vores mentale og følelsesmæssige tilstand. Sociale faktorer dækker over forholdet til andre mennesker, samfundet og kulturen, og kan påvirke vores adfærd, holdninger og valg.

Anvendelse af den bio-psyko-sociale model

Den bio-psyko-sociale model har fundet anvendelse i en lang række områder, herunder medicin, psykologi, socialt arbejde og sundhedspleje. I medicin har modellen haft en stor indvirkning på måden, sundhedspersonale behandler og forstår sygdomme på. Det har ført til en mere holistisk tilgang til behandling, der tager hensyn til alle 3 aspekter i en patients liv. I psykologi og socialt arbejde har modellen haft en lignende indflydelse på terapeutisk praksis, hvor den er blevet anvendt til at forstå og behandle mentale sundhedsproblemer og sociale problemer.

Bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder

Seminarer.dk’s uddannelse til certificeret børne-stressvejleder er en unik mulighed for at lære at anvende den bio-psyko-sociale model i praksis, når det kommer til børns stress. Ved at tage uddannelsen vil du lære, hvordan du kan spotte stresssymptomer hos børn og unge og anvende dine færdigheder til at tale med forældre og kollegaer om, hvordan man kan forstå disse symptomer.

Du vil også lære at forklare symptomerne (og eventuelle løsninger) på en letforståelig måde, og afprøve forskellige tiltag for at se, om de har en gavnlig effekt på barnet/den unge. Endelig vil du lære at afhjælpe noget af den stress, som barnet/den unge oplever, og tale med barnet/den unge på en anderledes og bedre måde.

Ved at tage uddannelsen vil du opnå værdifulde færdigheder og redskaber, som du kan bruge til at hjælpe børn og unge med at tackle stress og opnå bedre sundhed og trivsel. Læs mere om uddannelsen her!

Relevante arrangementer

Bliv certificeret børne-stressvejleder
Uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv
Kursus

Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv

Jylland & Sjælland

Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.

Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:

Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børnene

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.

Læs mere
Interoception – den indre sans
Kursus

Interoception – den indre sans

Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.

Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:

Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalance

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere