Alle nyheder
Artikel

Anja Leavens: “Det kræver meget at arbejde med personlighedsforstyrrelser”

Vi har taget en snak med Anja Leavens, cand. psych. aut., som er ekspert, når det kommer til arbejdet med personer med personlighedsforstyrrelser.

Anja Leavens

Interview med Anja Leavens

Når socialpædagoger og socialrådgivere møder borgere med svære personlighedsforstyrrelser, er de kraftigt udfordrede. Det fastslår Anja Leavens, som er psykolog med mange års erfaring i arbejdet med kriminelle og andre grupper med personlighedsforstyrrelser.

Se relevant forløb: Personlighedsforstyrrelser i ICD-11


Der er jo ikke stillinger, som er oprettet til at arbejde med folk, der er personlighedsforstyrrede. Disse mennesker er en del af en borgergruppe, som har rigtig mange sociale problemer, og man bliver hverken på socialrådgiver- eller socialpædagoguddannelsen specialiseret i at arbejde med folk med personlighedsforstyrrelser. Så det er rigtigt svært og tungt arbejde, og det kan jeg også mærke, når jeg er ude at undervise. De ansatte slår sig på det, det fylder meget, og det går ind under huden. Når vi taler om dyssociale personlighedsforstyrrelser, er der også ansatte, som føler sig truet eller bliver presset, fordi de ikke har været opmærksomme på, at de har involveret sig i en relation, der er rigtig bøvlet”, forklarer Anja Leavens.

Det sidste hænger sammen med, at de møder borgerne med en forventning om, at de opfører sig mere almindeligt, fordi de er bevilget hjælp ud fra, at de har sociale problemer og ikke på grund af personlighedsforstyrrelsen.

Forældre med personlighedsforstyrrelser har behov for hjælp

Anja Leavens peger på, at de allersværeste tilfælde for de ansatte, er der, hvor personen med personlighedsforstyrrelsen er en del af en familie. Her kommer barnet let i klemme.

De her forældre er ikke altid de bedste i verden, og det giver problemer i familiedynamikken, som børnene kommer til at lide under. Når man skal blande sig i det og gerne vil hjælpe barnet, er man nødt til at have et samarbejde med forældrene, og det kan være meget vanskeligt, fordi de ofte ikke ser verden på samme måde som mennesker uden personlighedsforstyrrelser, og de har svært ved at kende forskel på, hvad der er deres behov og barnets behov. Jeg ser ofte, at det afføder massive konflikter med socialpædagoger og sagsbehandlere”, forklarer Anja Leavens.

Hun slår til lyd for, at man som fagprofessionel har et indre beredskab klar, når man går ind i personsager og relationsarbejde med mennesker med svære personlighedsforstyrrelser.

I starten er det klogt at skærme sig selv for at kunne se efter, hvad det er for et menneske, man står over for og tage bestik af, hvad der lader sig gøre i den her relation. Især fordi man jo sjældent har adgang til diagnostisk materiale, så man møder bare et menneske, der har problemer eller står i en vanskelig situation”, siger Anja Leavens.

Hvor svære personlighedsforstyrrelser har borgeren?

Dét, man skal vurdere på og lægge mærke til i den fase, er blandt andet, hvordan borgerne er til at skabe relationer. Kan de være i et job, kan de færdiggøre en uddannelse? Kan de styre deres temperament, har de impulskontrol, er de vedholdende, eller springer de hele tiden fra det ene til det andet? Bliver de hidsige over småting?

Man ser også ofte, at tolkningsstrategien hos folk med personlighedsforstyrrelser er helt ved siden af skiven, så de hele tiden kommer til at tolke udsagn som en trussel eller en krænkelse, og derfor reagerer på det”, fortæller Anja Leavens.

Hjælp til færre konflikter

Mennesker med svære personlighedsforstyrrelser kommer derfor ofte i konflikt med deres omgivelser, og det er en svær og langvarig proces at hjælpe dem til at undgå.

Det kræver en lang periode, hvor man laver små justeringer og korrigeringer både i forhold til indre regulering og tolkningsstrategi. Men det er langtfra sikkert, at der er et forandringsønske hos borgeren, for de fleste synes jo som udgangspunkt, at det er alle andre, der er idioter. Så det er en tung opgave at stå med. Man bliver derfor nødt til at kunne rumme ekstraordinært meget for at kunne lave et motivationsarbejde, for der er jo rigtigt meget, der hænger på, at man får etableret en tillidsrelation, som borgeren kan holde ud at være i”, siger Anja Leavens.

Se relevant forløb: Personlighedsforstyrrelser i ICD-11

Relevante arrangementer

Personlighedsforstyrrelser i ICD-11
Uddannelse

Personlighedsforstyrrelser i ICD-11

Arbejdet med mennesker, der har personlighedsforstyrrelser, er ofte komplekst – og derfor inviterer vi dig inden for på denne uddannelse, der både giver dig en grundlæggende forståelse af ICD-11-beskrivelsen af personlighedsforstyrrelser samt redskaber til at sikre det gode samspil med dine borgere/klienter.

Uddannelsen er skabt sammen med psykolog og professor Bo Bach samt specialist i psykoterapi Nana Lund Nørgaard, og de står klar til bl.a. at klæde dig på med:

En almenmenneskelig forståelse af, hvad personlighedsforstyrrelse er, hvilket giver dig mulighed for at forstå og møde mennesket bag lidelsen eller problemet endnu bedre Viden om og redskaber til kommunikation: Hvordan møder du bedst klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse? Viden om mentalisering og præ-mentalisering som psykologisk forståelsesramme En forståelse af dine egne reaktioner i mødet med klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse og redskaber til selvregulering i mødet

Læs mere om dit udbytte, uddannelsens opbygning og underviserne lige herunder

Læs mere
Personlighedsforstyrrelser og mødet med dem – diagnostik, tilknytning og forsvarsmekanismer
Kursus

Personlighedsforstyrrelser og mødet med dem – diagnostik, tilknytning og forsvarsmekanismer

Fyn, Jylland & Sjælland

Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.

Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i, hvordan du kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.

Helt konkret giver kurset dig:

Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismer
Læs mere
Psykoser – set inde- og udefra
Kursus

Psykoser – set inde- og udefra

Denne kursusdag stiller skarpt på psykoser og de udfordringer, som der kan opstå, når vi arbejder med borgere eller patienter i psykose. Læs mere her!

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Fyn & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere