"Når udviklingshæmmede sørger" - Læs to kapitler fra bogen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Få to kapitler fra bogen “Når udviklingshæmmede sørger”

Her kan du læse to kapitler fra bogen "Når udviklingshæmmede sørger - en bog om tab, sorg og trøst" af Line Rudbeck og Susanne Hollund.

Udviklingshæmmede sorg
Sorg er en uundgåelig del af livet – vi kommer alle til at stifte bekendtskab med den før eller siden, og vi kan opleve sorg på baggrund af mange former for tab. Det kan f.eks. være et dødsfald i den nære familie, et brud med en kæreste eller ægtefælle, tabet af en god ven eller sorgen ved at se en af vores kære forandre sig drastisk på grund af demens eller en hjerneskade.

I arbejdet med udviklingshæmmede borgere kan det naturligvis heller ikke undgås, at borgerne på et tidspunkt oplever sorg. Mennesker med udviklingshæmning forholder sig dog ofte anderledes til sorg, end vi er vant til, og det er derfor helt essentielt at have en forståelse for deres måde at kapere og formidle sorg på, hvis du skal kunne opdage sorgen, støtte borgerne og være med til at lindre sorgen.

Hospitalspræst Line Rudbeck er en af de eneste i Danmark, der er specialiseret i sorg hos udviklingshæmmede, og hun har tidligere skrevet en artikel om netop dette emne – den finder du her. Sammen med socialpædagog Susanne Hollund har hun desuden skrevet bogen “Når udviklingshæmmede sørger – en bog om tab, sorg og trøst”. Vi giver dig her mulighed for at læse to kapitler fra bogen, hhv. et kapitel om sorgreaktioner hos mennesker med udviklingshæmning og et kapitel om mulige årsager til deres sorg.

 

Bogen “Når udviklingshæmmede sørger – en bog om tab, sorg og trøst” er skrevet af Line Rudbeck og Susanne Hollund. Den er udkommet på Socialt Fagforlag. De to tilgængelige kapitler stammer fra 1. udgave, 2. oplag (2018) og indeholder illustration lavet af Peter Fajmer.

 

Relevante arrangementer

Autisme og mentalisering
Kursus

Autisme og mentalisering

Jylland & Sjælland

Deltag på denne kursusdag, og lær at hjælpe mennesker med autisme til bedre forståelse af sig selv og andre, og bliv samtidig endnu bedre til selv at se bag om adfærden hos mennesker med autisme.

Sammen med specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht dykker vi på kurset ned i mentalisering som redskab i arbejdet på autismeområdet, og det betyder, at du i løbet af kurset:

Får en grundlæggende forståelse af mentaliseringsteorien og lærer, hvordan du anvender mentaliseringstilgange og -metoder i dit praktiske arbejde med mennesker med autisme Lærer, hvordan du i praksis selv optræder mere mentaliserende efter mentaliseringsmodellerne RAM og ÅBEN fra Mentaliseringsguiden for herigennem også at styrke borgerens mentaliseringsevne Lærer at se bag om og forstå – og derved møde – konfliktadfærd mentaliserende Bliver undervist i, hvordan du vedholdent støtter og styrker borgerens følelse og oplevelse af eget “jeg”, så du sammen med borgeren kan skabe en gensidig kontakt og en ægthed i relationen

Sidste chance til januar 2024. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Den forbudte sorg
Kursus

Den forbudte sorg

Jylland & Sjælland

At blive forælder til et barn med særlige behov fører ofte mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.

Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst .

På dagen opnår du bl.a.:

Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortælling
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Seksualitet og kønsidentitet hos mennesker med udviklingsforstyrrelser
Kursus

Seksualitet og kønsidentitet hos mennesker med udviklingsforstyrrelser

Jylland & Sjælland

Gør plads i kalenderen, og tag med på dette kursus om de udfordringer, som mennesker med udviklingsforstyrrelser kan have, når det handler om at definere egen seksualitet og kønsidentitet.

I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:

Viden om den seksuelle udvikling hos neurotypiske mennesker og personer med en udviklingsforstyrrelse. Indsigt i, hvordan gruppedynamikker og fællesskaber er med til at definere børnenes/de unges seksualitet og kønsidentitet. Redskaber til at kunne tale om hhv. seksualitet og kønsidentitet; de bekymringer som er forbundet med, at kroppen forandrer sig; at opleve lystfølelse og at ønske kønskorrigerende behandling. En introduktion til, hvordan du som fagperson tæt på barnet/den unge bedst muligt kan inddrage og støtte forældre/netværk i dette arbejde.

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder, hvor der er yderligere info.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere